Woensdag 19/01/2022

De geloofwaardigheid van sp.a is bijzonder laag geworden als het over diversiteit gaat

null Beeld kos
Beeld kos

Ontgoocheld in een socialistische partij die zich weer onderwerpt aan de dwang van religie, dat is Tessa Vermeiren, journaliste met rust.

OPINIE

Is sp.a aan het hengelen naar positief stemadvies van organisaties als www.vigilancemusulmane.be? Een organisatie van moslim-'leken' die bij vorige verkiezingen via het internet stemadvies gaf, net als vroeger de pastoors vanop de kansel deden. Groen kreeg dat positieve advies al eerder, vaarde er wel bij en gaat consequent door op zijn lijn in deze.

Waar in zijn ambitieuze Het Vlaanderen van morgen-document van sp.a sociaal-economisch veel waardevols te bespeuren valt, en zo op het eerste gezicht ook op de standpunten over diversiteit niets aan te merken is, maakt de partij in Gent een fikse uitschuiver die dreigt uit te deinen over heel Vlaanderen. Sp.a vergeet even dat het tot voor kort tot de partijen behoorde die een seculiere staat bevochten en voorstaan.

Terwijl in Turkije de progressieven de hakken in het zand zetten, meent sp.a in Gent vooruitstrevend te handelen door het dragen van religieuze symbolen aan het loket toe te staan. Daarbij de misvatting steunend dat vrijzinnigen die zich hiertegen verzetten conservatief zouden zijn. Toch zijn dat degenen, en er waren veel socialistische politici bij, die gestreden hebben voor verworvenheden als abortus, euthanasie, gelijkheid tussen man en vrouw, homohuwelijk en -adoptie. Vrijheden die door religies in het algemeen en door de islam in het bijzonder nog steeds worden afgekeurd en zelfs bestreden.

Het zijn niet de hoofddoeken, de keppeltjes of de kruisjes achter het loket die een overheid divers maken. Wel de verscheidenheid van haar ambtenaren over de hele lijn, van de directeur-generaal tot de poetsvrouw in de kantoren. Daar zit de discriminatie. Dat is de discussie die moet worden gevoerd, daar is meer dan hoogdringend actie nodig.

Symbooldiscussie
Het weren van religieuze kenmerken bij ambtenaren heeft niets te maken met racisme. Ik ervaar het als een belediging om in deze context voor racist te worden uitgescholden.

De hoofddoekendiscussie is een symbooldiscussie. Dat bevestigt Maryam H'Madoum zelf in het interview in deze krant zaterdag als ze zegt : 'Ik weet niet met zekerheid waarom ik vandaag precies een hoofddoek draag. Is het uit religieuze overweging, of als een soort reactie?"

Ik beken: toen Boeh! werd opgericht heb ik ze actief gesteund. Omdat ik de oprichtsters kende als intelligente, feministische vrouwen. Maar ik heb mijn houding bijgesteld. Het waren aanvankelijk niet zij die het hoofddoekenverbod in het atheneum van Antwerpen bestreden, maar toen ze zich mee in de strijd gooiden omwille van de publiciteit die dat opleverde, werd hun actie deskundig gerecupereerd door krachten die veel reactionairder, veel conservatiever zijn dan de vrouwen van Boeh!

Ik heb mijn mening herzien omdat in het afgelopen decennium, en dat niet alleen in Vlaanderen, de greep van religies op de individuele mens steeds groter is geworden.

Als ongelovige ben ik tolerant tegenover de gelovige, van welke godsdienst dan ook. Maar ik word steeds intoleranter tegen de machinaties van machtsstructuren die religies beheersen en die geen ander doel hebben dan de vrijheid van de mens aan banden te leggen, in naam van iets wat zij god noemen, maar wat in wezen niets is dan een handig middel om mensen angstig, klein en ongelijk te houden. Zijn de voorbeelden op wereldschaal niet legio?

En dat, zo lees ik vandaag, zou conservatief zijn? Precies omdat ik mij als jonge vrouw heb bevrijd van de knellende maar schijnbaar zo veilige banden van geloof en kerk, weet ik de vrijheid naar waarde te schatten en zal ik op mijn strepen staan, met andere seculiere humanisten, om de neutraliteit van mijn en uw overheid te handhaven.

Precies daarom ben ik zeer ontgoocheld in een socialistische partij die 'bevrijding' hoog in het vaandel zou moeten dragen en die zich toch weer onderwerpt aan de dwang van religie. Want laten we ons geen illusies maken, het gaat in deze discussie niet over de rechten van de individuele vrouw met hoofddoek, maar om de herovering van een plaats voor religie, voor alle religies, in structuren waarin ze niet thuishoren.

Electoraal opportunisme
Ik begrijp de sp.a niet langer in deze kwestie. Er zijn nauwelijks socialistische mandatarissen die moslim zijn, maar de wolligheid à la Anciaux en electoraal opportunisme voeren in deze kwestie de bovenhand. Geloofwaardigheid wordt niet gewonnen met hoofddoeken aan het loket, maar met bekwame en mondige mandatarissen van vreemde origine op wezenlijke posten.

De geloofwaardigheid van sp.a is bijzonder laag geworden als het over diversiteit gaat. En toch moet het volgens mij mogelijk zijn om je roots niet te verloochenen en tegelijk het nieuwe en diverse Vlaanderen vorm te geven. Alleen als ik dat soort geloofwaardigheid opnieuw zie groeien, zal ik mij als linkse seculiere humanist weer thuisvoelen in de sp.a.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234