Maandag 24/01/2022

De gele machine uit Duitsland

Van Gend & Loos in huiskleur Deutsche Post

The yellow machine. Die bijnaam van Deutsche Post wordt binnenkort ook in ons land fors in de verf gezet, wanneer dochterbedrijf Van Gend & Loos al zijn tweeduizend voertuigen in de Benelux in de huiskleur van de Duitse posterijen - geel - gaat schilderen.

Ternat

Ruben Mooijman

Deutsche Post (DP) heeft koeriersdienst Van Gend & Loos in maart 1999 overgenomen. De acquisitie was slechts een van de vele aankopen die de Duitsers de afgelopen jaren in heel Europa hebben gedaan. De bedoeling is dat al die koeriersbedrijven nu met elkaar gaan samenwerken en één pan-Europees netwerk vormen. Net als Van Gend & Loos zullen alle koeriersbedrijven die DP in Europa heeft gekocht hun wagens geel schilderen. Onder hun eigen naam komt als logo Euro Express te staan.

"Voorlopig wordt de naam Van Gend & Loos boven Euro Express gehandhaafd", zegt algemeen directeur Cees van Gorp van Van Gend & Loos België. "Onze naamsbekendheid is vooral in Nederland erg groot. Het zou zonde zijn om dat weg te gooien." Pas op lange termijn zou de naam Van Gend & Loos eventueel kunnen vervallen.

Van Gend & Loos investeert meer dan 400 miljoen frank in de nieuwe bedrijfsidentiteit. Het geel van Deutsche Post wordt niet alleen op de voertuigen aangebracht, maar zal de huiskleur tout court worden. Maandag werd de nieuwe huisstijl voor het personeel gevierd met een yellow day.

De bedoeling is dat Van Gend & Loos dankzij de integratie in Euro Express flink gaat groeien. Van Gorp houdt rekening met "een omzetverdubbeling tot -verdrievoudiging". Van Gend & Loos is nu goed voor 5 procent van de omzet van Euro Express. Dat zou snel moeten stijgen naar 10 procent. De omzet van Van Gend & Loos bedraagt in België ongeveer 4 miljard frank, in Nederland ongeveer het tienvoudige daarvan.

Het lidmaatschap van het Euro Express-netwerk betekent ook commercieel een koerswijziging. Van Gend & Loos gaat minder op volume en meer op marge mikken. Ook wordt van de klanten gevraagd dat ze meegaan in de volledige automatisering van het verzendproces. "Dus geen formulieren of borderellen meer - alles gaat elektronisch", zegt marketingmanager Frans Zwetsloot. Die automatisering brengt een aantal voordelen mee. Via een barcode zal een verzending in heel Europa, dus ook door de andere Euro Express-partners, te volgen zijn. Via internet kan niet alleen de verzender, maar ook de bestemmeling het hele proces on line volgen.

Als gevolg van de integratie met een aantal andere DP-dochters (BPD, Securicor Omega Express) wordt ook het Belgische netwerk herzien. Op termijn hoopt het bedrijf te komen tot een netwerk met vijf centrale hubs: Ternat, Antwerpen (in plaats van het huidige depot in Sint-Katelijne-Waver), West-Vlaanderen (ergens tussen Kortrijk, Gent en Brugge, in plaats van het depot in Ieper), Luik (in plaats van Milmort en Opglabbeek) en Luxemburg. Op verscheidene plaatsen is Van Gend & Loos op zoek naar terreinen van ongeveer 50.000 vierkante meter waar een loods van 12.000 vierkante meter op gebouwd kan worden. "Maar de grond is bijzonder schaars en het is niet makkelijk geschikte plaatsen te vinden", zegt Van Gorp. Van Gend & Loos werkt al intensief samen met Danzas, een andere DP-dochter. Ook met DHL, waarin DP een belang heeft, is er een wisselwerking. De taakverdeling is duidelijk: Van Gend & Loos houdt zich als Euro Express-partner bezig met pakjes en vrachten tot duizend kilogram die binnen Europa blijven; Danzas werkt wereldwijd, legt zich vooral toe op vervoer per schip of per vliegtuig en kan ook pakhuizen aanbieden, en DHL ten slotte houdt zich bezig met wereldwijde expressezendingen van pakjes en documenten.

De gezamenlijke dochters van Deutsche Post hebben in Nederland en België een marktaandeel van ongeveer 40 procent. Van Gend & Loos zelf heeft 25 tot 30 procent van de markt in handen, ongeveer evenveel als zijn belangrijkste concurrent, NMBS-dochter ABX.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234