De Geldfabriek
De Geldfabriek wentelt zich in het slijk der aarde
Porsche wil roze bolides aan de vrouw brengen
Zeven van de acht kopers van een Porsche in Duitsland zijn man. En daar zit het bedrijf toch mee. In China bijvoorbeeld is 47 procent van de kopers vrouw. Om Duitse vrouwen te overtuigen, bedacht de marketingafdeling dé oplossing: een ‘Frozen Berry’-uitvoering, in roze dus. Het merk krijgt meteen veel kritiek te verwerken omdat het te stereotiep denkt. Porsche verdedigt zich door te stellen dat de roze kleur slechts één facet is om vrouwen te overtuigen. Het betaalt bijvoorbeeld ook mode-influencers om het merk bekend te maken in de modewereld.
Netflix lokt minder nieuwe gebruikers
In de afgelopen drie maanden kreeg Netflix er nog geen 4 miljoen nieuwe abonnees bij. Dat is een forse tegenvaller. Analisten hadden op zeker 6,25 miljoen nieuwe gebruikers gerekend. De daling is mede te wijten – of laten we dat anders formuleren, te danken – aan de coronamaatregelen die wereldwijd versoepelen. Netflix lijkt bovendien de opmars van concurrerende streamingdiensten als Disney+, Amazon Prime Video, AppleTV+ en – niet te vergeten – Streamz flink te voelen.
Cijfer van de week: 14 procent
Videomeeten maakt moe, toont onderzoek van de Universiteit van Göteborg. Vrouwen zoomen het meest en 14 procent wordt er extreem moe van. Bij mannen is dat 6 procent.
85 miljoen euro voor deelsteps van Dott
Op de Belgische voetpaden struikel je al eens over de elektrische deelsteps van de Amsterdamse start-up Dott. Het bedrijf haalde 85 miljoen euro aan investeringsgeld op. Dott gaat er prat op dat het de dingen anders aanpakt dan de Amerikaanse concurrenten Lime en Bird. Die goedkope Chinese steps zijn meestal al kapot nog voor ze zijn terugverdiend. Dott wil zijn steps minstens twee jaar laten meegaan.
Chinese mini is grootste Tesla-rivaal
Deze week vond het autosalon van Shanghai plaats, altijd goed voor een blik op de toekomst van de auto-industrie. Opvallend: de Hongguang Mini EV ter waarde van 3.500 euro was de best verkochte elektrische wagen in China na de Tesla Model 3. Het wagentje haalt snelheden tot 100 kilometer per uur. Maandelijks worden er in China zo’n 40.000 exemplaren van verkocht.
Almaar meer soja op de wereldmarkt
Sojaburgers, sojamelk, soy lattes: voor een béétje hippe vogel behoort het tegenwoordig tot het dagelijks menu. Dat ook koeien vandaag massaal gevoerd worden met soja vinden we lekker gezond klinken – beter dan al die gluten, nietwaar? Maar de medaille heeft zoals altijd een keerzijde en die bevindt zich in het Amazonewoud. De explosie van de sojabusiness gaat hand in hand met een verdere kaalslag van de grootste groene long op aarde. Grote moten tropisch regenwoud moeten wijken voor almaar meer sojavelden – onder het goedkeurend oog van de Braziliaanse president Jair Bolsonaro. (AVB)