Donderdag 22/04/2021

R. Kelly Day

De geflipte wereld van een soulsmeerkees

In 2004 verscheen R. Kelly op de uitreiking van de Grammy's met een Zorromaskertje. Beeld WireImage
In 2004 verscheen R. Kelly op de uitreiking van de Grammy's met een Zorromaskertje.Beeld WireImage

Het universum van R. Kelly laat weinig realiteit toe. En des te meer seks. Maar laat je niet verblinden door die obsessieve geilneverij.

Afgaande op 'Black Panties', het laatste album van R. Kelly, kun je concluderen dat bij 'Koning Geilneef', de man die r&b met ritmische stoten naar nieuwe hoogten heeft gestuwd, definitief de romantische kant de overhand heeft gekregen. Kelly wil trouwen! Al overtuigt de succesvolste r&b-zanger aller tijden niet helemaal. Het nummer waarin Kelly - gescheiden met drie kinderen - zijn onvoorwaardelijke trouw belooft aan de nieuwe aanstaande mevrouw Kelly is getiteld 'Marry The Pussy'. Een uittreksel uit de gezongen huwelijksgeloften: 'Pussy talk to me, pussy sing to me. So much joy it bring to me. When I call the pussy, it come right away. And I call the pussy like everyday.'

Aaah, de liefde. En dat allemaal voorgedragen op een bedje van rozenblaadjes, een teder bevingerde akoestische gitaar en sensuele percussie die van onder warm badwater lijkt te worden bespeeld. Je bent geneigd het nummer romantisch te noemen, als je er niet voortdurend aan zou worden herinnerd dat Kelly's adoratie eerder een deel van een vrouw betreft dan het geheel. Frappant en typerend is dat nergens te horen is dat Kelly zijn toewijding niet meent. Die ernst maakt het geheel grappig, hilarisch zelfs. Vervolgens vraag je je af of de man het zo heeft bedoeld, om vervolgens tot de conclusie te komen dat het niet zo veel uitmaakt.

Zo werkt het in universum van Robert Sylvester Kelly (48). Er is een diep doorvoelde toewijding aan de meest lichamelijke zaken die door Kelly met passie, smaak en gulzigheid worden bezongen, van Kelly's debuut '12 Play' (1993) tot 'Black Panties' (2013), uitgezonderd de kuise albums 'Love Letter' en 'Write Me Back'. Daarin maakte hij al duidelijk de meest wellustige romanticus te zijn die het r&b-genre heeft gekend. De man werd ooit door The New York Times omschreven als het toonbeeld van r&b: de meeste basale component van de menselijke psyche, die onze driften en instincten stuurt.

Je zou door die reputatie als monomane sekstoerist bijna Kelly's kwaliteiten als zanger en songschrijver vergeten. En die zijn niet mis. Gevormd in kerkkoren is Kelly een traditionele soulzanger die fluistert, croont en smeekt met een zoetgevooisde stem die elk verlangen en elke gril van zijn ziel welbespraakt en ongecensureerd vertaalt in zang. Niet voor niets heeft de man hitsingles geschreven voor Whitney Houston, Aaliyah, Britney Spears en The Isley Brothers, en zorgde hij ervoor dat Michael Jackson met 'You Are Not Alone' zijn laatste Grammy ontving. R. Kelly verkocht wereldwijd meer dan 100 miljoen platen.

Je kunt 'I Believe I Can Fly' (1996), zijn grootste hit, een gedrocht van sentimentaliteit noemen, en daarin heb je zelfs een beetje gelijk, maar dan ga je ook voorbij aan het feit dat Kelly als gospelvoorzanger met zijn stem iedereen vleugels geeft. Net zo vervoerend als Kelly's sex jams. Want bij R. Kelly bestaat seks niet naast spiritualiteit. Het ís zijn spiritualiteit.

Hiphopera

Het vormt het hoofdbestanddeel van een bijzondere wereld, waarin platte zaken zoals geweld en feestjes met aandacht worden behandeld en met theatrale sentimentaliteit overgoten. Je kunt zelfs een beetje rondkijken in dat bizarre Kelly-universum. Zijn hiphopera 'Trapped in The Closet' is al sinds 2005 online te volgen. 'Trapped in The Closet' beschrijven is een zware taak, omdat het volstrekt uniek is. Het hypermelodrama herinnert in ieder geval aan jarenzeventigsoaps, Italiaanse opera en gezongen getuigenissen in de zwarte soultraditie.

Een musical - laten we het zo maar noemen - die inmiddels 33 delen beslaat, schetst de wedervaren van kleurrijke personages als de overspelige Sylvester (Kelly zelf), zijn vrouw, een dominee, een stotterende pooier, lesbische drugsdealers en een dwerg die vanonder een gootsteen verschijnt. O ja, het zou goed kunnen dat iedereen in 'Trapped' aids heeft.

Kelly zingt het commentaar en de partijen van alle personages, die hun teksten nasynchroniseren. Dat leidt vooral in dialogen, bedoeld of onbedoeld, tot hilarische momenten. De intriges van overspel, verraad en geweld worden torenhoog opeengestapeld op een langzame r&b-beat.

Voorbeeldje: in het begin van 'Trapped' moet Kelly zich in een kast verstoppen voor de dominee met wiens vrouw hij net het bed heeft gedeeld. Als hij wordt ontdekt, trekt hij zijn pistool. Shock, horror! Maar de pastoor kan er ook wat van. Terwijl hij door Sylvester onder schot wordt gehouden, beantwoordt hij een telefoontje waaruit blijkt dat hij zelf ook naast de pot plast. Het stoeimaatje van de pastoor verschijnt ten tonele en - verrassing! - het is een man.

Wie voor het eerst een aflevering ziet van de onlineculthit zal zich afvragen: waar gaat dit over? Is dit menens? Het lijkt nog het meest op outsiderkunst die zich niet stoort aan welke dramatische wet dan ook.

Niet helemaal vreemd als je ziet waar Kelly vandaan komt. In 2012 kwam van Kelly de biografie 'Soulacoaster: The Diary of Me' uit. Luttele pagina's scheiden het stuk waarin Kelly's moeder haar zoontje vertelt dat hij alles kan bereiken dankzij Jezus Christus, en het stuk waarin hij als 8-jarig kereltje foto's maakt van volwassenen die seks hebben. Een paar pagina's later wordt Kelly seksueel misbruikt door een tienermeisje.

Tja, dan krijg je dat.

null Beeld rv
Beeld rv

Kelly werd in 2002 beschuldigd van seks met een minderjarige, toen een video opdook waarop Kelly seks zou hebben met een meisje van 14 jaar en op haar urineerde. Kelly heeft altijd ontkend, maar het feit dat hij als 27-jarige miljonair met zijn 15-jarige protegé Aaliyah trouwde, speelde niet in zijn voordeel. De zanger werd in 2008 vrijgesproken.

'Love Letter' (2010) was dan weer een ware triomf. Hij zingt de sterren van de hemel. En in geen velden of wegen is een pussy te bekennen.

Hij zal er weer genoeg van hebben gehad want na de vrijspraak staat hij weer paraat staat om als soulsmeerkees tegen elk damesbeen op te rijden: 'Black Panties' is classic Kelly. Avances zijn net zo expliciet als zoetgevooisd. En de wereld van Kelly is wederom een gesloten, obsessieve ruimte waar de werkelijkheid moeilijk ingang vindt. Getuige de hoes van 'Black Panties' bevindt Kelly zich nu weer in zijn meest comfortable omgeving: een glooiend landschap, weelderig begroeid met vrouwenvlees.

Kelly werd vrijgesproken van kindermisbruik en bezit van kinderporno. Beeld GETTY
Kelly werd vrijgesproken van kindermisbruik en bezit van kinderporno.Beeld GETTY

Van rattenvanger van de r&b tot zwart schaap

"Wat wordt van ons verwacht op zijn feestdag? Dat we allemaal een minderjarig meisje zoeken om op te pissen?" Op de Facebookpagina van International R. Kelly Day heeft iemand het duidelijk niet begrepen op de dubieuze tenor. "Hij is een pedofiel. Hij verdient geen feestdag." De kritiek op de vermeende watersportactiviteiten van R. Kelly krijgt amper tegenwind van zijn fans. Eigenlijk schaamt iedereen zich er voor om uit de kast te komen als volger van de 'Pied Piper of r&b'.

Deze Rattenvanger groeide dan ook uit tot het zwarte schaap van de booty jam. En daar had hij zelf alle schuld aan. De perverse praatjes in zijn satijnzachte songs deden al langer een seksmaniak vermoeden, wiens hart alleen maar bloed naar zijn jongeheer lijkt te pompen.

In zijn memoires wijst hij alle schandalen vluchtig van de hand als laster. Toch werden twaalf (!) aanklachten wegens het bezit van kinderporno enkel ongegrond verklaard omdat het bewijsmateriaal illegaal was verkregen.

Het verwondert dan ook niet dat heel wat radiozenders zijn muziek liever niet meer draaien. En misschien is het zelfs geen slechte zaak dat er in België voorlopig geen enkel feestje wordt gehouden ter ere van deze vermeende kinderlokker.

Al kan niemand u verbieden om uw huiskamer op Freaky Friday om te bouwen tot een groezelige Bar Kelly, waar u kunt dansen op wipnummertjes als 'Bump N' Grind' of 'Down Low'. En wanneer u de gasten echt weg wil: draai 'I Believe I Can Fly' in eindeloze herhaling.

Gunter Van Assche

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234