Maandag 18/01/2021

'De gebreken van een geliefde moet je als deugden ervaren'

Zijn laatste passage in ons land, in november 2005, was geen onverdeeld succes. Maar Bob Dylan volhardt in de boosheid: vanavond staat de bijna 67-jarige zanger weer op het podium van Vorst. Haalt het concert het niveau van zijn jongste cd Modern Times? Of is het alweer knarsetanden geblazen?

Door Dirk Steenhaut

BRUSSEL l Geen enkele artiest heeft door zijn wispelturigheid en wisselvalligheid zoveel polemiek uitgelokt als Bob Dylan. De man wordt verafgood als een profeet én verguisd als een oude zeur. In de hoop een en ander te nuanceren riepen we de hulp in van enkele kenners.

Schrijver Christophe Vekeman beschouwt Dylan als zijn muzikale en literaire idool en is van oordeel dat Zijne Nasaliteit zelfs de Nobelprijs verdient. "Vanzelfsprekend ga ik vanavond naar zijn concert. Het is een van de weinige dingen in dit leven waar ik nooit over na hoef te denken, zelfs al kost een kaartje mij mijn laatste 60 euro en moet ik de rest van de week droog brood eten. Ik neem ook graag mensen mee die geen fan zijn en Bob Dylan dus nog nooit hebben gezien. Mijn ervaring is dat wie onbevangen luistert doorgaans wel van hem onder de indruk raakt."

Vekeman is een Dylanfanaat van het type dat zichzelf 'liefdevol' noemt. "Op je vrouw of vriendin geef je toch ook geen kritiek waar anderen bij zijn? Wie de gebreken van zijn geliefde niet als deugden ervaart, voelt geen echte liefde. Zeker, een plaat als Highway 61 Revisited klinkt volmaakter dan Knocked Out Loaded, maar ik word geboeid door 's mans hele oeuvre. Het vertelt het verhaal van een leven, een evoluerende persoonlijkheid. Mijn favoriete cd's? Die wisselen voortdurend, afhankelijk van de omstandigheden, maar zijn religieuze triptiek, Slow Train Coming, Saved en Shot of Love, vind ik schromelijk onderschat. Ook heel sterk: John Wesley Harding, een plaat die ik bij voorkeur draai in een staat van dronkenschap. En Modern Times beluister ik nog minstens om de twee dagen."

Recentelijk werd Dylan van plagiaat beschuldigd, omdat hij nogal vrijelijk geput zou hebben uit een roman van Junichi Saga of de poëzie van Henry Timrod. "In de folktraditie, waar Bob Dylan vandaan komt, is zoiets meer regel dan uitzondering", zegt Vekeman. "In de literatuur noemt men zoiets intertekstualiteit. Uiteraard kiest Dylan bewust voor die verwijzingen. Hij zou wel gek zijn als hij stiekem zou willen jatten: de man beseft heel goed dat zijn teksten tot op het bot geanalyseerd worden en zoiets dus snel uitlekt. Hoe dan ook, een plaat of een concert van Dylan is altijd een momentopname. Wat hij ook doet, het is altijd belangwekkend. Het feit dat ik mij vanavond met Dylan in dezelfde ruimte zal bevinden, is al onwerkelijk genoeg."

Journalist en Dylankenner Peter Mestach gaf jarenlang het aan 'Bawb' gewijde tijdschrift Rolling Thunder uit en noemt zich een kritische liefhebber. "Zijn vorige concert in Vorst was beschamend: hemeltergend slecht en oervervelend. Alle begrip dus voor mensen die hem een oude zeur vinden. Zelf heb ik me ook al aan hem geërgerd: in 1991 zag ik een snipverkouden Bob Dylan aan het werk. Hij droeg een belachelijk tirolervestje en zong compleet naast de toon. Maar de manier waarop hij zijn eigen nummers verkrachtte, vond ik wel grappig. Zijn grootste kwaliteit? Dat hij altijd zichzelf blijft. Hoe slecht hij soms ook is, Dylan kan niet faken. En natuurlijk heeft hij, ook na de sixties, briljante platen gemaakt: Saved, de jongste drie... Het goede nieuws is dat de optredens tijdens zijn huidige tournee vrij behoorlijk zijn. De man heeft er zin in, maakt plezier met zijn muzikanten en neemt tijdens zijn set af en toe weer de elektrische gitaar ter hand. Voor het eerst in drie jaar zie ik dus weer uit naar een Dylanconcert."

Ook muzikant Patrick Riguelle heeft voor vanavond een kaartje op zak. "Godsdienstplicht", lacht hij. "Dylan live is altijd een evenement, al durft hij soms zeer routineus uit de hoek te komen. Waarom dat zo is, is moeilijk in te schatten. Heeft hij geen zin? Speelt de leeftijd hem parten? Heeft hij zijn dagje niet? Wat me de laatste keer een beetje irriteerde, was dat hij achteraan op het podium op een piano stond te plonken, wat hem niet zo best afging.

"Het slechtste concert dat ik van hem ooit heb gezien was op Rock Torhout in de late jaren tachtig, waar hij doelbewust zichzelf saboteerde. Als het Dylans bedoeling was zijn eigen mythe onderuit te halen, slaagde hij met verve in zijn missie. Zelfs 'Blowin' in the Wind' heb ik die keer niet herkend. Ik hou van Dylans grilligheid, maar toen stond ik echt te knarsetanden. Deze keer ben ik vooral benieuwd naar zijn groep. Want van Modern Times hoor je het speelplezier letterlijk afspatten.

"Dylan blijft natuurlijk een groot songschrijver die zich geen moer aantrekt van wat zijn fans of zijn entourage van hem denken. Dankzij hem kan ik nu ook af en toe het lef opbrengen om nee te zeggen als iets me niet zint. Volgens mij is Bob Dylan ook een onverbeterlijke romanticus. Daar herken ik wel wat in. (lacht) Favorieten? Nashville Skyline, een countryplaat waarop hij prachtig zingt. En Hard Rain. Dat is bijna een punkplaat, vol haat, vertwijfeling en tristesse, met een bloedstollende versie van 'You're a Big Girl Now'."

"Als ik een Dylanconcert mis, heb ik er achteraf spijt van. En ga ik wel, dan vraag ik me wel eens af wat ik er kom doen", zegt Humo-journalist Jürgen Beckers. "Maar ik vind het wel fijn als Bob Dylan er weer eens in slaagt zijn publiek of de critici in de gordijnen te jagen. Greil Marcus recenseerde Self Portrait destijds voor Rolling Stone onder de titel 'What ís this shit?'. Niettemin herontdek ik ieder jaar wel een Dylanplaat: New Morning, Infidels. De man is een geboren verteller met een unieke frasering. Als zanger is hij ongelooflijk onderschat. Want niemand zingt Dylan zoals Dylan."

Patrick Riguelle:

Dankzij Dylan kan ik nu ook af en toe het lef opbrengen om nee te zeggen als iets me niet zint

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234