Vrijdag 04/12/2020

De gebeten hond

U zit in de hoek waar de klappen vallen? Adviseur en opleidingshoofd van de Hasseltse hogeschool PXL Mark Coenen (°1958) neemt het voor u op.

Ere wie ere toekomt: dat Top Gear, het meest milieuvervuilende en vuilbekkende tv-autoprogramma aller tijden, ooit op het geheel verdiepende, voornamelijk voor meerwaardezoekers bestemde en volledig met uw en mijn belastinggeld betaalde tweede VRT-net Canvas werd uitgezonden, was de verdienste van toenmalig netmanager Jan Stevens. Jan is van de Kempen. Meerhout. Dat verklaart veel, maar niet alles.

Als Jan op een vergadering kwaad keek, vielen alle gesprekken stil. Zenuwachtig schuifelde men op alle stoelen. Angstzweet. Trillende lippen. Als hij op zijn zwarte Adidassen voorbij kwam gedenderd op het achtste, dan ging zelfs Piet Van Roe uit de weg. En dan was die nog niet met Jan op café geweest in Meerhout, waar zijn standbeeld op de markt staat, met bloed doordrenkt. Er is zelfs een steegje achter de kerk naar hem vernoemd, omdat Jan daar in de jaren 80 tijdens de Beatmis op zondag uitstekende weed dealde voor de jonge gelovigen.

Met Top Gear kreeg het zich onbeschaamd in het kruis krabbende, vuile marcellekes dragende en pilsdrinkende segment van meerwaardezoekend Vlaanderen eindelijk een eigen programma. Waar ook hun vrouwen naar keken, want ondanks het feit dat Top Gear de geur van verbrand rubber en testosteron uit de tv-boxen deed opstijgen, keken er verhoudingsgewijs veel dames. Een steekproef in het stamcafé van Jan Stevens in Meerhout wees uit dat dat de verdienste was van het slimme spel der presentatoren.

Jeremy Clarkson als de onderontwikkelde en overbehaarde kapitein Haddock, die iedereen die in zijn blikveld kwam uitmaakt voor Basji-Boezoek, zoetwatermatroos of driedubbel overgehaalde alpiene kropdrager: geen vrouw die hem niet haatte.

Richard 'Slomo' May , de Goofy van dienst, sloffende teddybeer en gewillige speelbal: geen vrouw die hem niet over zijn warrige haardos wilde aaien.

En als dat niet lukte, wilden ze allemaal bij Richard Hamilton op schoot, de tengere boyscout met een belachelijke halsketting die rechtstreeks uit de sjiekenbak leek te komen.

Het vertrek van de Drie Motoren zorgde bij BBC Worldwide voor grote paniek en een nog groter gat in het budget, want de Funboy Three van Top Gear waren populair in zowat alle landen met asfaltwegen.

Een volledig bataljon BBC-managers sloot zich op in een Schots kasteel en verklaarde achteraf plechtig dat de oplossing lag in het aantrekken van een gesjeesde radiopresentator met een identiteitscrisis en een Amerikaanse acteur die zijn hele carrière gebouwd had op twee gelaatsuitdrukkingen en één quote. How you doing?

De eerste aflevering van Top Gear scoorde vorige zondag een kloeke 4,2 miljoen kijkers. De messen der kritiek waren wel scherp: van Top Gear via Flop Gear naar Stop Gear.

Ik zeg u: die mensen dwalen.

De laatste aflevering van Top Gear met de Drie Knarren scoorde amper een miljoen kijkers méér. Als ze bij de BBC hun vak kennen - de vraag stellen is ze beantwoorden - dan zijn ze gestart met een middelmatige aflevering, met veel gespin en gebuzz, en zetten ze het grote kanon pas nu zondag in.

Marcellen die het debuut slecht vonden, gaan nog eens kijken, deze keer om zeker te zijn. Op één been kun je niet staan. Marcellen die niet gekeken hebben, gaan kijken omdat er zo veel heisa rond geweest is.

De vrouwen van die Marcellen gaan collectief vallen voor de aandoenlijke onhandigheid van Matt Le-Sauvignon-Blanc en wensen die vreselijke eigenheimer van een Chris Evans bloedkanker achter het hart. Helemaal zoals het in het format staat. Bingo.

De nieuwe show van de olijke drieling in het najaar wordt trouwens een flop van Le Mans tot in Francorchamps, alleen al omdat niemand íémand kent die een abonnement heeft op Amazon Prime. Uw wel, misschien?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234