Zaterdag 07/12/2019

De gebeten hond

U zit in de hoek waar de klappen vallen? Adviseur en opleidingshoofd van de Hasseltse hogeschool PXL Mark Coenen (°1958) neemt het voor u op.

De beste discobar aller tijden was die van mijn vriend Jerry en zijn broer Robin, die in de jaren 70 Antwerpen en voorsteden onveilig maakten met discobar Abraxas (naar Santana), leverancier van tsjingeltsjangel voor langharigen die alleen dansten als er Led Zeppelin werd gedraaid. Een gemiddelde bamba duurde drie uur. Men kwam speeksel te kort in die dagen.

Dj's hielden een slechte rug over aan het sleuren met platenbakken en het showgedeelte bestond verder uit drie kleurspots en wat rook.

De dj's van nu reizen rond per privéjet en komen toe met één usb-stick.

Jammer genoeg mogen ze die op de zomerfestivals niet apporteren in de kekke Delvaux-tasjes die ze krijgen van hun sponsors, want die sacochen zijn wegens terreurniveau 3 verboden.

Geen digitale platenober laat het aan zijn hart komen. De backstageparking van Tomorrowland kan immers wedijveren met de parkeergarage van een Saudische sjeik: het is niet al goud wat blinkt, maar het scheelt daar toch niet veel. Beats of love? For the love of money.

EDM (Electronic Dance Music) kreeg dankzij Tomorrowland - een xtc-versie van De Efteling - wereldfaam. Toen Kristof Calvo er een paar jaar geleden in de viptent van Electrabel werd gesignaleerd, kon hij het achteraf gaan uitleggen aan de nors kijkende presentatoren van VRT-duidingsprogramma's, die na drie glazen wijn toegaven dat ze vooral lastig waren omdat ze zelf niet uitgenodigd waren.

De brug in de Schorre in Boom kreeg een kunstwerk van Arne Quinze, ingehuldigd door Ban Ki-moon, die van de Verenigde Naties. Goeie naam voor een dj, trouwens.

Vroeger was de brug van Boom alleen bekend omdat ze altijd open stond. Juan Lozano, beste Belgische voetballer aller tijden, maakte dat de toenmalige Anderlecht-trainer Ivic wijs, als hij voor de zoveelste keer te laat kwam op de training.

"The bridge in Boem stood open, sir."

Ivic was een toptrainer, maar ook goedgelovig.

Net zoals de mensen van de voetbalbond, die aan het befaamde Willebroekse broederduo Dimitri Vegas en Like Mike vroeg om het EK-lied te schrijven.

Naar eigen zeggen gebeurde het componeren van dit werkstuk na een barbecue met de beroemde dj-taartensmijter hoe heet hij alweer, ik zou het duizend keer zeggen, (hier komt de drop) ... Steve Aoki!

Dat is niet abnormaal, want Dimi en Like zijn op hun best als ze pas gegeten hebben.

Hun eerste hit schreven ze - discreet het ritme boerend - na een kaasfondue, en het nooit uitgebrachte en iets te woordspelerige songfestivallied 'Boom is for Trees' werd geschreven na het nuttigen van een broodje kipcurry, waarvan de kip gelukkig nooit geweten heeft wat haar overkwam.

Exact één uur heeft hun opnamesessie bij Philippe Herreweghe in Toscane geduurd. Daarna gingen de mannen uitgebreid lunchen en ging Herreweghe aan de barolo. Nooit meer iets van gehoord, van die Classic EDM. Goed idee, trouwens.

Een EK-lied schrijven: dat is de goden uitdagen.

Wij herinneren ons een tot discreet wegkijken uitnodigende clip van de monumentale Stromae met wat Rode Duivels op een lijnbus; toen Strom zijn lied in een vol Heizel-stadion ten gehore bracht, bleek hij te zijn zoals wij allen: beetje belachelijk in een korte broek.

De kritiek op de nieuwe song was genadeloos en bijna had meester Griet Cnudde - bekend van de Sinkensfoor Seven, die vorig jaar Tomorrowland al convoceerde toen bleek dat dat gebonk niet één maar twee weekends zou duren - de mannen een proces aangedaan. Plagiaat! Migraineverwek-kend! Van den hond!

Allemaal overdreven.

Dit monosyllabische meesterwerk zal ervoor zorgen dat het dak van het Sportpaleis tot ver voorbij Breda geblazen wordt, na de passage van de voetbalfans op de feestjes van Studio Brussel tijdens het EK.

Tu tu tu tu tu nog aan toe.

Dit monosyllabisch meesterwerk zal ervoor zorgen dat het dak van het Sportpaleis tot ver voorbij Breda geblazen wordt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234