Dinsdag 26/01/2021

games

De games om het hardst naar uit te kijken in 2016

Beeld 2K Games

Al die games die dit najaar onder de kerstboom landen, geraken ooit ook uitgespeeld. Maar gelukkig staat er ook volgend jaar weer een hele resem aan nieuwe titels voor je klaar. Een greep uit het aanbod dat de gamehuizen ons, bij wijze van 'preview', al hebben getoond.

Voor verhaalfreaks: 'Deus Ex: Mankind Divided'

Wat voelt dat lekker professioneel, zo een paar tientallen tegenstanders in een omgeving één voor één besluipen en uitschakelen, liefst zonder dat de anderen het merken. Word je toch gezien, kun je de rest nog gewoon omleggen met blatende machinegeweren: aan jou de keuze hoe elegant je de boel aanpakt. Dat soort 'stealth'-gameplay heeft ondertussen een gevestigd gamegenre afgeleverd, en de 'Deus Ex'-reeks mengt dat speelregister slim met de vrije personage-ontwikkeling die spelers uit 'role playing games' als 'Fallout 4' kennen.

Het omstandige verhaal van de game brengt je weer in het jaar 2077, een tijdperk waarin sommige exemplaren van het mensdom een voorsprongetje willen nemen op de biologie door elektronische extra's in hun lijf te laten monteren. Maar die zorgen in 'Deus Ex: Mankind Divided' voor een nieuwe digitale kloof waar heel wat snode belangen aan blijken te kleven.

Aan de speler, als superagent Adam Jensen, om die te achterhalen. Liefst op je dooie gemak (reken toch weer een uur of dertig om de finale te bereiken). En op je eigen manier. "Er kunnen altijd meerdere oplossingen worden gekozen, meerdere paden worden ingeslagen", zegt 'game director' François Dugas. "De gamewereld die we je presenteren zet je aan tot rondkijken, exploreren, out of the box-denken."

Verwacht op 23 augustus, voor PlayStation 4, Xbox One en Windows.

Beeld Square Enix

Voor actieliefhebbers: 'Far Cry Primal'

De gevaarlijke gamewereld die de makers van 'Far Cry 4' vorig jaar presenteerden, wordt opnieuw opgewarmd in 'Far Cry Primal', een niet-genummerde maar voor de rest wel volwaardige nieuwe aflevering van Ubisofts actiereeks. Deze keer wordt er niet met schietgeweertjes gespeeld, maar met knots, speer, pijl en boog: de game brengt je namelijk 10.000 jaar terug in de tijd, naar een rijke vallei ergens in Centraal-Europa, waar je als krijger Takkar je door klimaatsveranderingen geëmigreerde stam een nieuw gebied moet helpen veroveren.

Het ambitieuze plan dat achter 'Far Cry Primal' zit heeft natuurlijk alles in zich om te mislukken: het risico dat de gebeurtenissen in de game als karikaturaal worden gezien door het publiek is erg reëel. Maar de makers van de game, gezeteld bij Ubisofts hoofdstudio in het Canadese Montréal, hebben hun huiswerk goed gedaan.

Zo riepen ze, 'Assassin's Creed'-stijl, de hulp in van historici om de waarachtigheid van hun game te verzekeren, paleo-zoölogen om het gedrag van de (goeddeels uitgestorven) wilde beesten die je tegenkomt zo realistisch mogelijk te maken, en zelfs linguïsten om de proto-Indo-Europese taal die in die dagen werd gesproken accuraat in de mond van stemacteurs te leggen (er zijn - gelukkig - ondertitels voorzien).

Verwacht op 23 februari, voor PlayStation 4 en Xbox One.

Beeld Ubisoft

Voor pc-gamers: 'XCom 2'

Eigenaars van een PlayStation 4 kunnen zich klaarmaken voor het aanstormende 'Uncharted 4' en wie een Xbox One heeft krijgt de exclusief voor die console verwachte 'Quantum Break', maar ook pc-spelers - de laatste jaren een nogal stiefmoederlijk behandelde groep - komt er ook wat lekkers aan. Met 'XCom 2' bijvoorbeeld, een opvolger voor de geniale tactische game uit 2012, waarin je door de juiste stappen te zetten een guerrilla-oorlogje uitvocht met een buitenaardse bezetter.

Die laatste zet zich door in deze opvolger, met een verhaallijn die de met bloed, zweet en tranen bereikte finale van de vorige game helemaal tenietdoet: je hebt de vileine aliens misschien wel verjaagd, maar ze zijn ondertussen teruggekomen, en wonnen deze keer de oorlog wèl. Het devalueert alles wat de speler heeft gedaan in de eerste game, maar zet wel een nieuwe dynamiek op, vergoelijkt producer Griffin Funk. "Je moet vanuit een schuilplaats opereren, en vechten in bezet gebied."

De verzetsstrijd waarrond 'XCom 2' draait, voltrekt zich gelukkig wel met een compleet nieuw en verbeterd arsenaal van mogelijkheden. Het belangrijkste daaruit, dat ons meteen in het oog sprong toen we de game onlangs een paar uur konden voorspelen, was het feit dat je ook in deze game je vijanden in stilte kunt besluipen: op een bepaald moment komt er toch een openlijke strijd, maar jij beslist wanneer dat gebeurt.

Verwacht op 5 februari, voor Windows en Mac.

Beeld 2K Games

Voor 'indie'-snobs: 'The Tomorrow Children'

Gamemakers maken er tegenwoordig een sport van om de visuele stijl van hun game te kopiëren uit andere kunstvormen, zoals surrealistische schilderijen ('Back to Bed'), graphic novels ('This War of Mine') en boekillustraties uit de negentiende eeuw ('Child of Light'). Een heel recente trend is dat ze die inspiratiebronnen in een heel obscure hoek gaan zoeken.

Zoals Tsjechoslowaakse speelgoedjes uit de jaren 60 en een decor dat uit de Brutalistische architectuur van dezelfde locatie en hetzelfde tijdperk komt, waarrond de Japanse studio Q Games zijn nieuwe game 'The Tomorrow Children' bouwt. "Het levert een sterke Oost-Europese vibe op, die uniek is in videogames", zegt studiohoofd Dylan Cuthbert.

De bestuurbare plastic marionetten in de game zien er oorlogszuchtig uit, maar ook dat is gewoon consistent met de visuele stijl van de game. Er worden robbertjes geknokt, maar het centrale spelgevoel zal vooral rond "samenhorigheid" draaien, zegt Cuthbert. 'The Tomorrow Children' is een van de meest verwachte 'indie'-games van het moment, al heeft gamemerk Sony PlayStation de titel ondertussen exclusief geclaimd voor zijn PlayStation 4-console.

Verwacht in de eerste helft van 2016, voor PlayStation 4.

Beeld Q Games

Voor wie 'Grand Theft Auto' mist: 'Mafia III'

Er komt - wellicht - geen nieuwe 'Grand Theft Auto'-game in 2016. Maar 2K Games, het zusterbedrijf van GTA-uitgever Rockstar, stoomt iets klaar dat bijna even goed is: een derde aflevering in de 'Mafia'-reeks. Je krijgt opnieuw een misdaadsimulator in een vrij exploreerbare, stedelijke wereld gepresenteerd: deze keer het New Orleans van de late jaren '60, waarin je een telg van de in die dagen opkomende Afro-Amerikaanse gangsterbendes speelt.

Het wraakoorlogje dat je hoofdpersonage Lincoln Clay voert tegen de Italiaanse maffia (want de vlag van de reeks moet de lading natuurlijk blijven dekken) bracht ons, in de korte demo die we aanschouwden van de game, in een wereld waarin jazzdeuntjes uit ieder portaal schallen, bloed rijkelijk vloeit (deze game is niét voor watjes), en raciale spanningen niet uit de weg worden gegaan.

O ja, voor wie enkele jaren 'Mafia II' heeft gespeeld: een oudere Vito Scaletta, het hoofdpersonage uit die game, keert terug als je eveneens op wraak beluste luitenant.

Verwacht in 2016, voor PlayStation 4, Xbox One en Windows.

Beeld 2K Games

Voor 'first-person'-schutters: 'Homefront: The Revolution'

Het teleurstellende 'Call of Duty: Black Ops III' toonde enkele maanden geleden nog hoezeer de 'first person shooter' dringend nieuwe zuurstof nodig heeft. 'Far Cry 4', vorig jaar, gaf al een goeie voorzet wat dat betreft, en een verdere poging om het naar adem happende genre te moderniseren mogen we van 'Homefront: The Revolution' verwachten, een laat vervolg op de middelmatige shooter uit 2011.

De setting is nog steeds een toekomstig Amerika dat onder de voet is gelopen door Noord-Koreaanse troepen, maar de aanpak van de game is heel anders: je krijgt een semi-open wereld voorgeschoteld, in het bezette waarin je het tegen een constante overmacht moet opnemen.

Tegelijkertijd voelde het, tijdens de korte demo, ook behaaglijk dat er constant medestanders de wapenen opnemen. Je hoeft de strijd dus niet als een éénmansleger te leveren. "Onze game steunt op het principe van de guerrilla-oorlog", zegt 'lead narrative director' C.J. Kershner. "Hard toeslaan, en daarna maken dat je wegkomt voordat de versterkingen komen."

Verwacht in de eerste jaarhelft van 2016, voor PlayStation 4, Xbox One en Windows.

Beeld Deep Silver
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234