Maandag 05/12/2022

De foute brillen van Hugo Claus

literatuur

recordopkomst voor groot beschrijf in brussel

De vijfde editie van het Groot Beschrijf in Brussel lokte, ondanks het goede weer, zo'n 6.500 bezoekers. Dat zijn er een kleine 500 meer dan vorig jaar. Een toename die volgens organisator Paul Buekenhout toe te schrijven is aan anderstaligen: de combinatie tussen Franstalige en Nederlandse voorleesduo's bleek een schot in de roos. De topper van het Groot Beschrijf was, wat publieksopkomst betreft, niet helemaal onverwacht de hommage aan Hugo Claus in het Kaaitheater.

Brussel

Van onze verslaggeefster

Nica Broucke

Het Groot Beschrijf kreeg vrijdagavond al een feestelijke start in de Beursschouwburg, waar leerlingen en studenten uit de Brusselse regio de vruchten van enkele Beschrijf-workshops presenteerden. Het Atheneum van Anderlecht bewees dat het niet alleen sportief (Vincent Kompany zit er in het vijfde jaar Moderne Talen), maar ook muzikaal-poëtisch talent in huis heeft. Een groepje laatstejaars zong onder begeleiding van de muzikanten van het Influenza-kabinet uit volle borst 'We zullen nachtbraken', de Nederlandstalige vertaling van 'Don't Let Go' een songtekst van En Vogue.

"De vertaling bleek niet zo eenvoudig", aldus Edith Gladines, leerkracht Nederlands-Engels, "maar gelukkig hebben we hulp gekregen van Benno Bernard." Andere scholen brachten 'Je bent zo giftig' (vrij naar 'Toxic' van Britney Spears) of 'Ik ben bezeten' ('I'm So Excited' van The Pointer Sisters) en 'Onder de wachttoren' (van Jimmy Hendrix, deze keer begeleid door een akoestische gitaar en een viool). Gastheer Rick De Leeuw las, op zijn bekende gedreven manier, de vertaalde teksten voor en leidde de avond in goede banen.

Opmerkelijk was de performance van Eva Cox, die trouw aan het motto van het Groot Beschrijf 'Alles heeft een begin', het publiek meesleepte naar "daar waar alles is begonnen": Eden. In de gang schreven de Ecrivains Publics op maat gemaakte gedichten: "Meestal voor het vriendje of vriendinnetje", aldus publieksdichter Geert Janssen, "Maar ik heb ook al een bedankgedichtje voor soep geschreven: 'Al is het zonder balletjes, al is het zonder smaak, een soep als de jouwe vind je niet vaak'." De tekst komt op een kaartje en moet, onder gesloten envelop aan de geliefde of de soepmaker worden overhandigd.

Zondagmiddag kreeg het woord sterke concurrentie van het mooie weer, zelfs een ster als Pieter Aspe die zijn nieuwste roman Tango (waarin Van In en Martens in het huwelijksbootje stappen) kwam presenteren, kreeg met de zon af te rekenen. Toch vonden nog meer dan honderd diehardfans de weg naar het Justitiepaleis. De terrasjes lonkten, het was prettig snuisteren op de boekenmarkt aan het Muntplein en de literaire wandelaars waren talrijk.

"Brussel had in de zeventiende eeuw klokvaste verbindingen met Antwerpen", vertelde de gids op de Vismarkt. Ook klokvast was de literatuurboot die van Vilvoorde naar Brussel voer. Geert van Istendael las er voor uit 'Fatma of de Monumentenzorg' voor, een veertig strofend tellend sprookje over een Marokkaans meisje van zeventien die het spook van de bouwmeester van het stadhuis ontmoet en met hem Brussel leert kennen. "Met hem springt ze van toren tot toren en leert ze de stad kennen", aldus Van Istendael over zijn nieuwste boek. "Het is ironisch, want de meeste Belgen weten zelf bitter weinig van hun hoofdstad."

Op het Martelarenplein introduceerden gastdocenten Donald Klinkenborg (Peter Van den Eede) en Sabine Lomans (Sien Eggers) van de Universiteit van de Liefde op hilarische wijze enkele principes van de leer van Vladimir Weinberg aan een stampvolle aula. "De harmonieuze liefde is de enige tegennatuurlijke liefde" en "Liefde is niets voor mensen met een zwakke maag" zijn maar enkele van de standpunten die deze negentiende-eeuwse Sloveense geleerde poneerde. "Het stemt me bijzonder hoopvol dat men in Brussel de moed heeft gehad om de Universiteit van de Liefde een forum te geven", zei ambassadeur Arnon Grunberg, die door de nazaten van Weinberg werd aangezocht om de controversiële liefdestheorieën van Vladimir uit te dragen, aan moderator Lucas Van den Eynde. De universiteit organiseert verschillende cursussen. "Beginners leren er een liefdesbrief, gevorderden wraak- en haatbrieven en ongelukkigen klachtenbrieven schrijven. En is het object van uw liefde niet uw wettige echtgeno(o)t(e), dan helpen we u bij het reserveren van een hotelkamer en restaurant en bedenken we verhalen voor de bedrogen partner."

Een stuk ernstiger ging het eraan toe in het Kaaitheater, waar Connie Palmen, Tom Lanoye en Jan Decleir onder leiding van Jan Leyers een 'hommage' brachten aan de 75-jarige Claus. Het feestje beperkte zich evenwel tot het becommentariëren van enkele fragmenten uit de Canvas-documentaire van Guido De Bruyn. Zo kwam het publiek te weten dat alle 'panelleden' op de een of andere wijze, net zoals de meester die zelf aanwezig was in de zaal, hadden af te rekenen met een traumatische jeugd bij de nonnen en kwam Tom Lanoye tot de vaststelling dat Claus gedurende zijn hele carrière telkens 'foute' brillen droeg. Ook poëzie als 'de hoogste kunst' en theater als 'onzuivere kunst' werden besproken.

Paul Buekenhout blikte gisterenavond tevreden terug op het festival. "Voor ons ontbijtprogramma hebben we honderden mensen de toegang moeten weigeren", aldus de directeur. "Ook opmerkelijk was het grote aandeel anderstaligen in de zaal. Vooral de combinatie van Franstalige en Nederlandstalgie voorleesduo's zorgde voor een gemengd publiek. De aankondigende artikelen in de Franstalige pers hebben daar zeker toe bijgedragen."

Combinatie van Franstalige en Nederlandstalgie voorleesduo's lokte groot aandeel anderstaligen

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234