Maandag 01/06/2020

De filmwereld wordt gerund door dino's

Dinsdag raakte bekend dat het bioscoopbezoek in ons land vorig jaar met ruim 8 procent is gedaald. Woensdag kondigde Netflix aan dat het de wereldwijde rechten op The Irishman heeft gekocht, de nieuwe van Martin Scorsese met Robert De Niro en Al Pacino. Wat het ene met het andere te maken heeft? Niets, en alles.

Het is goed mogelijk dat het bioscoopbezoek in ons land vorig jaar in hoofdzaak klappen kreeg omwille van het aanbod, de terreuraanslagen en het voetbal. De jaren voordien ging het in lichtjes stijgende lijn, en ondanks het feit dat de schuld voor de daling op sociale media vooral bij de (minder lichtjes) stijgende prijs van een bioscoopbezoek werd gezocht, is het niet uitgesloten dat dat bezoek zich dit jaar deels herstelt.

Maar wat mij in feite het meest in het persbericht van de Belgische entertainmentindustrie opviel, is dat het woord 'piraterij' er nergens in voorkwam. Wel Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales, maar dat was om te zeggen dat het bioscoopbezoek in 2017 met zulke titels gegarandeerd weer naar omhoog gaat. (Ja, komt goed.)

Nu verdenk ik de Belgische entertainmentindustrie er niet van zo diep met haar kop in het zand te zitten dat ze niet weet dat intussen - gokje - evenveel mensen La La Land illegaal online hebben bekeken, dan bezocht in de cinema. Met dank overigens aan de ijdelheid van de Amerikaanse entertainmentindustrie en haar Oscar-screeners, doch dit terzijde. Dat is alsof de muziekindustrie in 2004 een persbericht over dalende verkoopcijfers zou hebben uitgestuurd waarin met geen woord werd gerept over The Pirate Bay. (Ik had ook '1999' en 'Napster' kunnen schrijven, maar laten we niet onnozel doen: dat stadium zijn de Popcorn Times van deze wereld al lang voorbij.)

Nougatbollen

Valt daar iets aan te doen? Ja. Alleen is het niet wat de filmindustrie, die kennelijk nougatbollen uit de fouten van de muziekindustrie heeft geleerd, in gedachten lijkt te hebben. In plaats van te kijken hoe je de consument voor legale streaming kunt doen betalen - ik ken verschillende mensen die La La Land thuis hebben bekeken omdat ze bijvoorbeeld door hun kroost niet in de cinema geraken - laat de industrie zich het gras voor de voeten wegmaaien door Netflix en consorten. Toegegeven, die geven voorlopig louter voor het prestige fortuinen uit aan films als The Irishman, maar wie in 2017 nog altijd niet beseft dat streaming de toekomst van entertainment is, zit toch op zijn minst tot ergens over zijn oren met zijn kop in het zand.

Wil dat zeggen dat bioscopen ten dode zijn opgeschreven? Natuurlijk niet. Wil dat zeggen dat grote bioscoopketens zich op dit moment gedragen als nukkige dinosauriërs die elke zinvolle evolutie tegenhouden? Dat dan weer wel. De eerste denkoefeningen van grote studio's (Fox, Universal) om films binnen de twee maanden, twee weken, zelfs twee dagen na de bioscooprelease beschikbaar te maken via VOD dateren al van 2006. Nooit werden ze geconcretiseerd, omdat grote bioscoopketens telkens weer dreigden met een boycot van de films in kwestie.

Filmstudio's beseffen dus al meer dan tien jaar - nog voor Netflix begon met streaming - dat de consument vragende partij is. Bioscopen jagen hem al meer dan tien jaar naar illegale platforms. Als je dan ook nog weet dat filmverdelers amper de helft krijgen van de prijs van een bioscoopticket en niets van de snoepverkoop, wordt het misschien tijd dat die iets meer haar op de tanden kweken, en de filmindustrie de 21ste eeuw inloodsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234