Maandag 17/05/2021

De filmcomponist als rockster

concert

europese première van 'the lord of the rings symphony' in antwerpen

Antwerpen

Eigen berichtgeving

Jan Temmerman

Ruim 8.400 liefhebbers bedankten de Canadese filmcomponist Howard Shore met een lange, staande ovatie nadat hij zelf, vrijdagavond in het Sportpaleis van Antwerpen, het Vlaams Radio Koor en Orkest gedirigeerd had bij de Europese première van zijn The Lord of the Rings Symphony: six movements for orchestra and chorus.

Velen hoopten wellicht op een bisnummer, maar dat kwam er niet. Begrijpelijk, want hoe plak je een bisnummer aan een symfonisch concert? Welke beweging moet je daarvoor als componist-dirigent dan wel kiezen? Welke koorzang of welk lied geef je een voorkeursbehandeling?

Neen, het was sowieso al mooi geweest. Maar het uitbundige handgeklap, annex enthousiast voetgestamp, waarmee het publiek een extraatje leek te vragen, illustreerde meteen ook dat het hier om een heel specifiek, want hybride evenement ging. Gelet op de ontstaansgeschiedenis van deze symfonie kan dat ook moeilijk anders. Eerst was er het boek van Tolkien, dan de filmtrilogie van Peter Jackson met de bijbehorende score van Howard Shore. Maar dan besloot de componist om die muziek een ander, nieuw en apart leven te geven als symfonie, waarvan de diverse bewegingen overeenstemmen met de verschillende boekdelen van Tolkiens epos en waarin elke subcultuur van Midden-Aarde - de lieflijke Hobbits, de mysterieuze Elfen, de agressieve Orcs - haar eigen muziekkleur kreeg. Daar waren natuurlijk uiteenlopende muziekstijlen voor nodig, maar ook veel verschillende instrumenten en opvallend veel koorgezangen. In een interview had componist Howard Shore ons al eerder verteld hoe "de woorden van Tolkien van buitengewoon belang waren voor iedereen die bij het project betrokken was. Tijdens het componeren van de muziek voor de trilogie lag dat boek steeds op mijn bureau."

Sommige liefhebbers kwamen, gelet op hun vestimentair uitzicht, wellicht omdat ze pure Tolkien-fans zijn. Anderen omdat ze heel erg door de film geraakt werden. Nog anderen omdat ze bewonderaars (geworden) zijn van componist Howard Shore. En uiteraard waren er ook liefhebbers van het 'hybride' evenement: het blijft inderdaad een vreemde, maar in dit geval boeiende en geslaagde kruisbestuiving om muziek, die oorspronkelijk gecomponeerd werd om filmbeelden te begeleiden, nu in een nieuw symfonisch kleedje te gaan beluisteren in een reusachtig Sportpaleis. De mededeling, voor aanvang van het concert, dat geluids- en beeldopnames niet toegelaten waren, werd dan ook (zeker wat het fotograferen betreft) uitbundig genegeerd. Een filmcomponist heeft immers, net als een rockster, recht op een spervuur van flitslichtjes. Het was wel even wennen aan de afwezigheid van de filmbeelden. Die werden vervangen door de projectie van tekeningen van twee beroemde Tolkien-illustratoren, namelijk Alan Lee en John Howe.

Het Internationaal Filmfestival van Gent, dat deze Europese première organiseerde, heeft voor de toekomst nog enkele prestigieuze (film)muziekevenementen in petto. Tijdens de volgende festivaleditie, meer bepaald op donderdag 14 oktober, wordt Henny Vrienten in concert georganiseerd in de Vlaamse Opera van Gent. Het wordt voor de Nederlandse filmcomponist (van Doe Maar-faam, maar inmiddels ook bekend door zijn muziek voor onder meer Left Luggage, Discovery of Heaven, Oeroeg en Verder dan de Maan) de eerste keer dat hij zijn muziek live met een symfonisch orkest zal uitvoeren. De uitreiking van de World Soundtrack Awards (op zaterdag 9 oktober in de Stedelijke Concertzaal De Bijloke) zal opgeluisterd worden door de aanwezigheid van Wim Mertens (van The Belly of an Architect), Elmer Bernstein (van The Magnificent Seven en To Kill A Mockingbird) en Antonio Pinto (van Cidade de Deus). En op 6 mei 2005 wordt, opnieuw met het Vlaams Radio Orkest, de Italiaanse grootmeester Ennio Morricone in het Sportpaleis van Antwerpen verwacht.

Ook Ennio Morricone zal volgend jaar in Sportpaleis dirigeren

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234