Zaterdag 19/09/2020

Auto-industrie

De Europese auto-industrie ligt aan de beademing

Een arbeider aan de slag aan de productielijn van Mercedes Benz in de Daimler-vestiging in Rastatt.Beeld REUTERS

De coronacrisis hakt er flink in bij de auto-industrie in Europa. Honderdduizenden mensen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje, Italië en Frankrijk vrezen voor hun baan. Een overzicht.

Italië: kwart personeel van Fiat zit nog thuis

‘Wat goed is voor Fiat, is goed voor Italië’, luidt een gevleugelde uitspraak in Italië. Dus toen half maart het autoconcern door de corona-uitbraak de productie stillegde, hield het land de adem in. De auto-industrie omvat er ongeveer 12.000 kleine en middelgrote bedrijven waar in totaal bijna een miljoen mensen werken. Ongeveer de helft van die bedrijven is direct afhankelijk van Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en is goed voor zo’n 10 procent van het Italiaanse bruto nationaal product. Het concern zelf heeft zestien fabrieken in Italië, waar onder meer de merken Fiat, Alfa Romeo, Jeep en Maserati worden gemaakt.

Hoewel de FCA-fabrieken alweer open zijn, zitten nog zo’n 14.000 van de 55.000 werknemers thuis. Vanwege het door de Italiaanse regering ingestelde ontslagverbod moet het autoconcern ze weer in de productie inschakelen.

Fiat boekte in het eerste halfjaar 2,7 miljard euro verlies. De verkoop daalde met 63 procent. De verwachting is dat er 200.000 auto’s minder worden geproduceerd dit jaar.

Frankrijk: reddingsplan van 8 miljard euro op tafel

De automobielsector is een essentieel onderdeel van de Franse economie. Er werken zo’n 400.000 Fransen bij de autoproducenten en nog eens 500.000 bij leveranciers en dienstverleners. In de sector gaat 155 miljard euro per jaar om.

Peugeot en Citroën verkochten in de eerste zes maanden van dit jaar 50 procent minder wagens. Moederbedrijf PSA sloot tijdens de coronacrisis een groot deel van de fabrieken. Dat de winst niet volledig verdampte, was te danken aan eerdere bezuinigingen én aan hulp van de staat: die betaalde bijvoorbeeld mee aan de salarissen van personeel dat thuiszat. 

Renault heeft in de eerste helft van het jaar een recordverlies van 7,3 miljard euro geleden. De verkopen daalden met een derde. 

President Macron legde 8 miljard euro op tafel om de industrie te redden. Verder kwamen er premies voor Fransen om een elektrische auto aan te schaffen of om hun oude auto in te ruilen voor een schoner model.

In ruil voor de miljarden deden de constructeurs beloftes: méér en schoner produceren in eigen land.

Duitsland: vrees voor 80.000 tot 100.000 ontslagen

In de Duitse auto-industrie, met zo’n 800.000 werknemers de belangrijkste sector in Duitsland, is de coronacrisis goed voelbaar. De export en productie daalden in de eerste zes maanden elk met 40 procent. Er rolden volgens de Duitse koepelvereniging VDA ‘slechts’ 1,5 miljoen auto’s van de band. “De productiecijfers zijn inmiddels wat beter, maar dat voorkomt geen banenverlies”, zei VDA-voorzitter Hildegard Müller begin juli.

Massale ontslagen bleven tot nu toe uit dankzij de zogenoemde Kurzarbeit, zeg maar de Duitse tijdelijke werkloosheid.

Vakbond IG Metall vreest dit najaar 80.000 tot 100.000 ontslagen. Vooral bij middelgrote toeleveringsbedrijven. De vakbond is ontevreden over het economisch stimuleringspakket van de Duitse regering (130 miljard euro). De btw-verlaging zou de aanschaf van een nieuwe auto niet stimuleren en de verdubbelde aanschafpremie voor een elektrische auto bevordert volgens de vakcentrale een nichemarkt. De buitenlandse vraag naar Duitse wagens blijft zwak, verwacht IG Metall. 

Spanje: korting tot 5.000 euro op nieuwe, schone auto

De Spaanse regering presenteerde in juni een pakket maatregelen ter waarde van 3,75 miljard euro om de autosector in het land – Spanje is de tweede grootste producent van Europa – te steunen. De klap was hard toen op 16 maart alle fabrieken stil kwamen te liggen door de strenge lockdown. Vrijwel alle 67.000 werknemers van de zeventien fabrieken in het hele land zaten ineens zonder werk, net als honderdduizenden anderen van toeleveringsbedrijven.

Inmiddels is de productie weer op gang gekomen, is een groot deel van de arbeiders weer terug van het ‘tijdelijk ontslag’ dat werd verleend tegen 80 procent van het inkomen, en probeert de regering met het steunpakket de vraag naar auto’s weer op gang te krijgen. Er zijn directe kortingen voor de kopers tot 5.000 euro, als zij hun vervuilende auto inruilen voor een milieuvriendelijker model.

De vraag is of die steun voldoende is voor de industrie, die voor 8,6 procent van het bnp van Spanje zorgt. Het ‘eigen’ Seat is er de grootste fabrikant, met 14.800 arbeiders in de fabriek in Martorell, bij Barcelona.

Verenigd Koninkrijk: export en productie op naoorlogs dieptepunt

Een rapport van de vakbond Society of Motor Manufacturers and Traders sloeg het laatste restje optimisme uit de auto-industrie in het Verenigd Koninkrijk. ‘Slechts’ 381.347 voertuigen kwamen in de eerste helft van dit jaar van de lopende band gerold, een daling van 42 procent. Zelfs als een tweede coronagolf in het VK uitblijft, ligt een spoedig herstel van de markt niet voor de hand.

De sector bereidt zich voor op een drastische inkrimping. Tijdens de lockdown kwamen ruim 11.000 banen al te vervallen. De grote klappen moeten nog volgen. Momenteel zijn in het Verenigd Koninkrijk 9,5 miljoen mensen met gesubsidieerd betaald verlof. Als die regeling van de overheid in oktober eindigt, wacht een tweede ontslaggolf. Ford sluit in september alvast zijn fabriek in Bridgend, waarmee 1.700 personeelsleden op straat komen te staan.

Ook merken als Aston Martin, Jaguar Land Rover, Bentley Motors en McLaren overwegen hun productiecapaciteit te verkleinen.

Zonder handelsovereenkomst met de EU over de brexit wacht de industrie volgend jaar vrijwel zeker een vrije val.  

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234