Zaterdag 23/01/2021

De erfenis van de hippie-idealen

In 1969 draaide de New Yorkse student-filmmaker Ralph Arlyck een korte documentaire over zijn buurjongen in San Francisco, een wiet rokend kereltje van vier. Vijfendertig jaar later gaat hij op zoek naar Sean en zijn ouders. Een boeiend, inzichtrijk en ontroerend tijdsdocument over de woelige sixties, idealen, werk, de invloed van de familie en de keuzes die je in je leven maakt.

Door Luc Joris

Arlycks korte zwart-witdocumentaire, indertijd gezien als een 'symbool van de excessen van de hippiecultuur', schopte in de jaren zestig schandaal. De docu werd op het festival van Cannes vertoond als voorfilm bij Les 400 coups, François Truffauts autobiografische debuut over een adolescentenschelm, en raakte zelfs in het Witte Huis. Arlyck toont ons natuurlijk dat document en hij situeert het met de hulp van foto's, zijn eigen 16 mm-beelden en verhelderende off screen commentaar mooi in het tijdsbeeld van het toen rebelse San Francisco, de magnetische pool waartoe ook de 26-jarige Arlyck, een kind van links-liberale Joodse ouders uit Brooklyn, zich in een 'emotionele goldrush' aangetrokken voelde.

De vraag 'wat is er van Sean geworden' is hier een dekmantel voor een uit homemovies en interviews opgebouwd persoonlijk autobiografisch essay, en een diepere reflectie over het leven, familie, politieke utopieën en de Amerikaanse maatschappij over generaties heen.

Arlyck speurt Sean, nu een elektricien in Frisco met een eigen familie, vanaf 1994 opnieuw op en volgt hem over een periode van bijna tien jaar, waarbij hij zowel Sean als zijn moeder, zijn zus en vader (arm en zonder pensioen, maar nog altijd gebeten door het vrijheidsideaal) laat terugblikken op het experimentele communeleven dat ze toen leefden. De New Yorkse filmmaker plaatst alles echter ook snedig in een veel breder persoonlijk en historisch perspectief via een subtiel parallel portret van zijn eigen familie en die van Sean. Zo neemt hij zijn eigen volwassenen kinderen mee naar de Haight-Ashburywijk voor hun commentaar op wat het epicentrum van de hippiecultuur in Frisco was of legt hij de link tussen de ooit op filmband vastgelegde ambities, dromen en wensen van zijn eigen vrouw, een Française, en die van Seans partner, een jonge Russische immigrante.

Die genealogische parallelschakelingen leveren verrassend materiaal op dat Arlyck niet zonder enige ironie laat weerspiegelen. Seans grootvader was bijvoorbeeld een vakbondsman voor de arbeidersklasse en een communistische partijleider die uit de woelige HUAC-commissies, de communistenjacht van J. Edgard Hoover, gegooid werd (schitterende beelden). Arlycks eigen ouders waren in de jaren dertig dan weer wat hij 'schijncommunisten' noemt, al nemen ze wel de beslissing om hun oude dag in een Steinergemeenschap door te brengen.

Following Sean is veel meer dan een wat achteloze reportage in de stijl van de 7Up-series van Michael Apted: een sluimerende filosofische meditatie over wie we zijn, waar we vandaan komen en de erfenis die we overnemen of achterlaten.

JJJJ

Regie Ralph Arlyck Hoofdrollen Sean Farrell, Ralph Arlyck, Johnny Farrell, Susie Farell, Elizabeth Cardonne-Arlyck, Hon Brown Land VS Duur 87 minuten Voor liefhebbers van sociaal-politieke documenten en iedereen die uitgebreid zijn eigen leven en dat rondom hem op beelden vastlegt Te mijden door mensen voor wie documentaire synoniem is voor De Pfaffs, De Planckaerts of Wellens & Wee.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234