Donderdag 12/12/2019

Mobiliteit

De elektrische deelsteps landen in Brussel: "Veel succes met de overlast, Europa"

Beeld Tim Dirven

Vandaag dropt Bird honderd elektrische deelsteps in Brussel. Onze hoofdstad is fase twee in de Europese veroveringstocht na Parijs. Het imago van de snelst groeiende start-up ter wereld had Bird al ingehaald via Amerikaanse media. "Veel succes met de overlast, Europa."

Wie deze ochtend door het centrum van Brussel en de Europese wijk wandelt, wordt geconfronteerd met een nieuw soort vogelnesten. Troepjes witte elektrische steps van het Amerikaanse bedrijf Bird staan klaar om Brusselaars met de step door hun stad te laten rijden. Ook het Belgische bedrijf Troty biedt in de hoofdstad al twee maanden een gelijkaardige dienst aan.

Het principe is eenvoudig. Met de Bird-app, die u linkt aan uw kredietkaartgegevens of betaaldiensten zoals Apple Pay, ontgrendelt u een step. Ontgrendelen kost een euro, voor elke minuut betaalt u 0,15 euro.

"Je rijdt met de step waar je maar heen wilt", zegt Jon De Boer, operationeel directeur voor Bird in de Benelux. Dus wie zin heeft om met zijn step vanuit het centrum naar de Abdij van Affligem te steppen om een abdijbiertje te drinken, kan dat. De steps zijn begrensd tot 18 kilometer per uur en hebben een bereik van 20 kilometer.

U kan de step daar zelfs achterlaten, ook al bent u dan niet meer op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Voor alle duidelijkheid: bij Bird gaan ze ervan uit dat Brusselaars de steps in de eerste plaats zullen gebruiken voor de zogenoemde
first en last mile. Van thuis tot aan het metrostation en van het metrostation tot aan het werk.

Gebruikersdata

"Om negen uur 's avonds beginnen onze chargers met het ophalen van alle steps. Ze verzamelen ze, checken ze op mogelijke mankementen en laden ze 's nachts op", zegt De Boer.

Chargers verdienen tussen de 5 en 20 euro per step, afhankelijk van waar ze de step zijn moeten gaan zoeken en hoeveel de batterij opgeladen moet worden. Bird wil op dit moment niet kwijt hoeveel chargers zich al hebben aangediend. 

Wie zich aanmeldt als charger heeft een btw-nummer nodig.
 "Maar daar willen we zo snel mogelijk verandering in brengen", zeg De Boer. "We hebben een aanvraag ingediend om erkend te worden als elektronisch deelplatform."

Indien die erkenning er komt, kunnen chargers – ook zonder btw-nummer – tegen een gunstig fiscaal tarief van 10 procent steps opladen. "Op die manier hopen we studenten warm te maken om wat extra bij te verdienen." De FOD Financiën laat aan De Morgen weten dat het niet mag communiceren over hangende erkenningen.

Tussen 5 en 7 uur 's ochtends verdelen de chargers de steps opnieuw in de stad in zogenaamde nesten. Die plekken waar aan het begin van de dag tussen de 3 en 10 Birds te vinden zullen zijn, worden bepaald aan de hand van gebruikersdata. "Elke stad is verschillend en heeft zijn eigen uitdagingen", zegt De Boer. 

Zo is Brussel heuvelachtig, het zou weleens kunnen dat inwoners de deelsteps zullen gebruiken om de kuitenbijters beter te verteren om niet bezweet aan de volgende vergadering te moeten beginnen.

Beeld Tim Dirven

Wettelijk kader

Een andere reden om bescheiden te beginnen, komt voor een deel door het imago dat Bird al had toen het deze zomer aankondigde dat het na zestig steden in de VS ook naar Europa zou komen. De Amerikaanse pers waarschuwde Europa: houd jullie vast aan de takken van de bomen, want de Birds komen.

In de VS veroorzaken de elektrische deelsteps controverse. Zo zorgen ze niet alleen voor overlast omdat Birds als hordes over het voetpad gestrooid worden. Daarnaast is er harde concurrentie ontstaan tussen chargers om zo veel mogelijk Birds tegelijkertijd op te laden. Hoe meer je er oplaadt, hoe meer je al slapend verdient.

"Wij hebben de afgelopen 12 maanden enorm veel geleerd", zegt De Boer. "Zo zullen we gebruikers die hun step een aantal keer op een onverantwoorde manier achterlaten, contacteren en hen erop aanspreken." Bird kan bij klachten perfect zien wie de laatste keer een step huurde. Bovendien moet je bij het wegzetten van een deelstep een foto maken om de huur te beëindigen.

Bird heeft ook al een aantal keer rond te tafel gezeten met het Brussels kabinet voor Mobiliteit van Pascal Smet (sp.a). Dat werkt op dit moment aan een wettelijk kader voor deelinitiatieven zoals Bird. 

Zij zullen enkel een vergunning krijgen indien een aantal voorwaarden gerespecteerd worden. Zo moeten de voertuigen veilig zijn, moet men de openbare ruimte respecteren en moeten de operatoren binnen de 24 uur ingrijpen wanneer de regels overtreden worden.

Om steden te tonen dat Bird verantwoordelijk omgaat met zijn steps, betaalt het Amerikaanse steden 1 dollar per step per dag. In Brussel zou het datzelfde bedrag in euro overschrijven. Het kabinet-Smet bevestigt die informatie en laat weten dat het dat geld in nuttige infrastructuur zal investeren.

Ondertussen heeft Bird ook de gesprekken opgestart met Antwerpen. De Koekenstad ontwerpt voor elk soort voertuig een wettelijk kader. Voor deelfietsen en -wagens bestaat het al, voor steps nog niet. "Maar dat kan op korte termijn aangepast worden", laat schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) weten.

Wat is Bird?

De start-up Bird werd in 2017 opgericht door Travis VanderZanden. Hij werkte eerst voor de taxi-apps Uber en Lyft. Het bedrijf verdeelt elektrische deelsteps van het Chinese merk Xiaomi. Die kan je ontgrendelen met een gebruiksvriendelijke app. Voor een rit betaal je 1 euro om de step te ontgrendelen en 0,15 euro per minuut. Geen enkel bedrijf ter wereld werd zo snel gewaardeerd op 1 miljard dollar als Bird, het haalde in totaal al 450 miljard dollar (380 miljoen euro) op.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234