Zaterdag 24/09/2022

De eindeloze zoektocht naar rimpelloze schoonheid

Geduld is een schone zaak. Zeker wat crèmes betreft die je - weer - een jonge huid beloven. Elk zichzelf respecterend cosmeticahuis presenteert aan de lopende band nieuwe beloftes in prachtpotjes. Dat maakt de keuze niet makkelijk. Het beste hulpmiddel: realiteitszin.

emi Moore is voor haar leeftijd (48) een mooie en aantrekkelijke vrouw. Hoe komt dat toch? Het feit dat ze is getrouwd met een toyboy - Ashton Kutcher - draagt wellicht bij aan haar leeftijdloze look. Gunstige belichting en flatterende fotografie dragen ook hun steentje bij. En natuurlijk is er de cosmetica van Helena Rubinstein. Sinds 2006 is Moore het gezicht van dit cosmeticahuis. Maar kijk nu eens goed naar haar gezicht op de openingspagina van hun site. Te mooi om waar te zijn. Die scherpe kaaklijn, geen rimpeltje te bespeuren. Het geheim: een perfecte foundation uit het Rubinsteinassortiment die alle oneffenheden met een subtiel, onzichtbaar laagje maskeert?

Sharon Stone, ietsje ouder (anno 1958), kan ook tevreden in de spiegel kijken, wat ze ziet is waarover veel vrouwen ‘alleen maar kunnen dromen’: een rimpelloze schoonheid. Tenminste, de spiegel die Dior haar sinds 2005 voorhoudt. Zou het werkelijke geheim dan toch Capture 60/80 XP zijn, het uitgebreide ‘rimpelcorrigerende’ verzorgingspakket dat de laboratoria van Dior hebben ontwikkeld?

Ik hoop het voor haar, maar hoop tegelijkertijd dat vrouwen in dezelfde leeftijdscategorie als Sharon Stone, Demi Moore en al die andere ‘40 something’-celebrity’s die hun gezicht tijdelijk uitlenen aan cosmeticahuizen, genoeg realiteitszin hebben. Toch blijkt het voor honderden miljoenen vrouwen moeilijk om niet te bezwijken voor de beloftes van de beauty-industrie die op een slimme manier twee werelden laat samenvloeien: laboratoria en Hollywood. Ofwel: serieuze wetenschap in een klinische omgeving die producten oplevert die garanderen dat ook een gewone sterveling in ieder geval ‘huidtechnisch’ kan schitteren als ster.

In de ban van vernieuwing

Zo’n ster is niet alleen handig als promotrice, ze kan ook in simpele taal uitleggen wat wetenschappers bedoelen. Als ze dat al kan. Eigenlijk is het onmogelijk voor de consument, zelfs voor de kenner, om de claims te begrijpen door de overdaad aan pseudowetenschappelijk abracadabra - laat staan ze te toetsen. Uiteindelijk is het meer een kwestie van geloven en hopen. Want welk merk je ook neemt, allemaal zijn ze in de ban van vernieuwing. De ene gepatenteerde formule ligt nog niet in de winkel of de volgende wordt al in vitro getest. Hoe te kiezen? Het beste hulpmiddel: tijd. Dat wil zeggen: het wonder geschiedt niet binnen een dag, zelfs niet binnen een week. Pas na gemiddeld drie maanden kun je enig effect verwachten. En wees ondertussen eerlijk. Kleine imperfecties kunnen minder prominent worden. Diepe lijnen, pigmentvlekken en couperose blijven. Om dergelijke natuurlijke aandoeningen voorgoed te laten verdwijnen of aanzienlijk te verminderen, daarvoor is het beter een afspraak met de huidarts te maken. Of te kiezen voor een meer radicale oplossing: een bezoek aan een ‘beautydokter’ die de huid peelt of van binnenuit opvult met een filler of botox. En levert dat ook niet het gewenste resultaat op, dan wacht je slechts de meest dramatische oplossing: plastische chirurgie. De cosmeticahuizen zien dat natuurlijk liever niet gebeuren, maar hebben zich wel laten inspireren door deze methodes. Veel crèmes bevatten inmiddels ingrediënten die het effect van botox of een facelift beloven.

Zoek hoe dan ook naar het merk waar je je qua uitstraling en filosofie het beste bij voelt. Want het is onbegonnen werk om als leek alle crèmes met elkaar te vergelijken. Handig als referentiekader is de mening van andere ervaringsdeskundigen. Op internet wemelt het intussen van steeds professioneler opererende beautysites en -blogs waarop consumenten haarfijn weten uit te leggen of producten hun claim en prijs waard zijn.

Weet daarom dit: een huidverzorgingsproduct is een cocktail van allerhande synthetische en natuurlijke ingrediënten. Sommige zijn actief en verantwoordelijk voor de echte anti-agewerking, sommige zijn inactief en helpen de huid te beschermen en de actieve ingrediënten erin af te leveren. Hoe effectief een crème is, hangt ervan af of ingrediënten daadwerkelijk functioneren, diep genoeg in de huid (en in voldoende hoeveelheden) doordringen. Veel is een kwestie van geloof in je favoriete merk, je goedgelovigheid en het feit dat je zelf ook preventief te werk kunt gaan. Pas daarom hoe dan ook de basisprincipes van gezichtsverzorging toe: maak je huid schoon voor je een crème of serum aanbrengt. Het beste moment: na douche of bad, de huid is dan warm, goed doorbloed en soepeler, dus de werkstoffen worden beter opgenomen. Werk nooit met te heet water. Dat droogt uit en werkt veroudering in de hand. Exfolieer je huid ook regelmatig met een peelingcrème, dat maakt het ook makkelijker voor de werkstoffen om dieper door te dringen. Liever geen scrub, dat ‘krast’ vooral. En last but not least: volg de voorgeschreven opbrengregels van je merk want die hebben ze niet voor niets ontwikkeld.

Stamcelcrèmes

Het nieuwe toverwoord in de gezichtsverzorging is stamtechnologie. Die gaat ervan uit dat lichaamscellen over het vermogen beschikken zich constant te vernieuwen. Sterker, met deze stamcellen als oercellen van het leven kun je zelfs allerlei organen opnieuw produceren. Dit tot grote woede van diverse ‘fight for life’-actiegroepen omdat voor onderzoek gebruik wordt gemaakt van embryo’s. Waarom embryo’s? Een foetushuid heelt niet met littekens; er wordt direct een nieuwe gave huid aangemaakt dankzij actieve stamcellen. Het gevolg: voormalig president van de Verenigde Staten, George Bush, besloot verder onderzoek te verbieden. Zijn opvolger Barack Obama gaf vervolgens in 2009 weer het groene licht, omdat volgens hem “medical miracles do not happen simply by accident” en stamceltechnologie de belofte in zich draagt genezingen te vinden voor serieuze ziektes. Wees gerust, de cosmeticawereld maakt (vooralsnog) geen gebruik van embryo’s. Lancôme, Juvena, Sisley en bijvoorbeeld Dior gebruiken deze techniek om de geheimen te ontsleutelen van planten die, verwerkt in anti-agingcrèmes, een jongere huid beloven. Opvallend is wel dat huizen ervoor waken om daadwerkelijke rimpelvermindering te claimen met deze ‘stamcelcrèmes’. Er wordt meer in algemene termen gesproken: ‘verbeterde teint’, ‘gladder huidoppervlak’, ‘minder doffe uitstraling’.

Ook het nieuwste serum van Helena Rubinstein, Prodigy Powercell - heel wetenschappelijk gepresenteerd in een flacon met pipet - maakt gebruik van de stamceltechnologie. Het is gebaseerd op de oceanic crista, een plant die “gedurende millennia een enorme weerstand heeft weten op te bouwen.” Rubinstein spreekt wel duidelijke taal wat effect betreft, want Prodigy Powercell “garandeert” de opperhuid te “reconstrueren” en “radicaal te verjongen”. Sterker, slechts één druppel is genoeg “om de schoonheid in het gezicht terug te brengen.”

Orchidee

Sommige huizen hebben deze techniek niet nodig. Zo is de meest exclusieve verzorgingslijn Guerlain gebaseerd op de orchidee. Die zou zoveel regeneratieve eigenschappen bevatten dat de plant, verwerkt in een crème, “binnen twee maanden gemiddeld voor 54 procent ouderdomsverschijnselen reduceert.” De hiervoor geselecteerde orchideeën worden in een speciale kas gekweekt om er de actieve ingrediënten aan te onttrekken. En zoiets klinkt vertrouwd, want voor het vinden van hulpmiddelen die een jeugdige huid garanderen is Moeder Natuur nog steeds de beste inspiratiebron. Clarins was een van de eerste upscale-cosmeticahuizen die de hulpstoffen uit de natuur zo duidelijk verwerkte en daarover ook communiceerde. En met de nieuwste dag- en nachtcrème (Capital Lumière) ontdekte het de kracht van lepelblad en zandkruid. Zogenaamde “pioniersplanten die groeien in de meest dorre en verlaten gebieden, maar tijdens hun groei de bodem om zich heen verrijken met voedingsstoffen waardoor ook andere planten hier kunnen leven.” En verwerkt in crèmes schijnt dat de huid weer te verjongen.

Aankoop

Heel slim van cosmeticahuizen is dat ze altijd treffende namen verzinnen voor de ingrediënten die als het ware van zichzelf al werken. Je moet het haast wel geloven. Neem Shiseido. De laatste ontdekking van dit cosmeticahuis: Original Structure Recall, dat verwerkt in de al even geloofwaardig klinkende Future Solution-lijn, de lip- en oogcontouren zou liften. Hightech-cosmetica, ook op basis van puur natuur: groene thee, okra, engelenzaad en gist. Estée Lauder is eigenlijk de uitvindster in het marketen van namen die de lading van de beloofde inhoud dekken als een perfecte foundation. Advanced Night Repair, Perfectionist, Idealist, Resilience Lift Extreme en Time Zone. Met die laatste gaat Estée Lauder in beloftes wel heel ver: “Eén nacht is wat u nodig heeft om er tien jaar jonger uit te zien.”

Denk nou niet dat alleen de prestigemerken het vermogen hebben de huid een tweede jeugd te bezorgen, ook voor midprice-merken als L’Oréal en Olay is het inmiddels de gewoonste zaak van de wereld. Zelfs in de allerlaagste regionen van de beauty-industrie worden crèmes gefabriceerd die de vergelijking met de top met gezonde glans doorstaan. Twee jaar geleden nog werd Biocura - hier te koop bij de Aldi - door het Britse magazine Woman’s Own uitgeroepen tot de beste aankoop die je op cosmeticagebied kon doen. Duitsland was al een jaar eerder tot die conclusie gekomen. Daar stelde een panel van Stiftung Warentest - de lokale consumentenbond - met genoegen vast dat “na ongeveer twee weken de fijne lijntjes rondom de ogen minder zichtbaar waren.” Sommige proefkonijnen kregen van familie en vrienden de vraag of ze een gezichtsbehandeling hadden gehad. Hadden Rubinstein, Biotherm en Roc, die tegelijkertijd werden getest en vergeleken, toch maar mooi het nakijken. Maar voor zowel Biocura als voor een van de duurste hulpmiddelen (317 euro voor 50 ml) in de strijd tegen de tikkende klok - Sérum Global Fermeté van Sisley - geldt: het is en blijft wat de gek ervoor geeft.

assortiment De Capture-lijn van Dior is een van de vele anti-aging gamma’s op de markt.

Opmerkelijk: internationale consumentenpanels wijzen vaak het eerder onbekende merk Biocura (bij ons te koop in Aldi) aan als beste koop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234