Vrijdag 23/07/2021
Phara de Aguirre en Xavier Taveirne, de nieuwe gezichten van ‘De zevende dag’. Beeld Thomas Geuens
Phara de Aguirre en Xavier Taveirne, de nieuwe gezichten van ‘De zevende dag’.Beeld Thomas Geuens

De Morgen Zapt

De eerste vraag van de nieuwe ‘De zevende dag’ ging over ... het weer

Het nieuwe seizoen van De zevende dag is begonnen, dus bleef chef cultuur Ben Van Alboom vandaag thuis om te brunchen. Daar had hij al snel spijt van.

Ik ga daar bloedeerlijk in zijn: De zevende dag zegt mij niets. Het absolute dieptepunt én hoogtepunt van het wekelijkse brunchprogramma – voor wie te laat is om op zondag een deftige brunchspot te reserveren; een eerste wereldprobleem waarvoor niettemin gerust meer aandacht mag komen – was het ‘interview’ dat Ivan De Vadder ooit deed met Yves Leterme, die zonder de minste schroom een monoloog van 29 minuten afstak als ‘antwoord’ op een vraag. Dat De Vadder halverwege dat halfuur slapstick de tafel verliet, getuigde van een op zondagochtend nooit geziene journalistieke reflex. Dat Leterme zich zelfs daardoor niet uit het lood liet slaan en verder zijn nieuwjaarsbrief aframmelde, getuigde van het feitelijke failliet van het format.

Politici, die erom bekend staan naar elkaars argumenten te luisteren, krijgen in de regel de hoofdrol in De zevende dag toegedicht, en hoe onwezenlijk dat ook lijkt, het is in zekere zin ook te begrijpen. Het gros zit al dagen ervoor zijn teksten in te studeren, inclusief drie gevatte oneliners en een voorbeeldig opgespaard ballonnetje waar de maandagkranten mee aan de slag kunnen. Dat de Nacht van de Vlaamse Televisie Sterren in de categorieën Beste Acteur en Beste Actrice nog nooit oog heeft gehad voor zoveel toewijding, is even onverklaarbaar als, welja, de rest van het palmares van de Vlaamse Televisie Sterren.

Maar goed, zo ging het er in het verleden aan toe, want dit weekend was er dus een nieuwe De zevende dag. Alweer, want het programma heeft de voorbije 29 jaar meer transformaties gekend dan Jeroen Meus pakjes boter nodig heeft om een halve pannenkoek te bakken. Volgens mij zat er zelfs ooit ook echt een culinaire rubriek in, maar het is mogelijk dat ik verwar met andere gebakken lucht.

Enfin, een nieuwe De zevende dag werd er getoeterd, maar in de praktijk bleek dat vooral te slaan op een saai, maar functioneel nieuw decor, een strak nieuw logo en uiteraard ook twee nieuwe presentators: Phara de Aguirre en Xavier Taveirne, die meteen van wal stak door het met zijn eerste gesprekspartner te hebben over … het weer. Oké, hij zat tegenover Jill Peeters. Maar toch.

Phara de Aguirre, Gwendolyn Rutten en John Crombez in het nieuwe decor van ‘De zevende dag’. Beeld VRT screenshot
Phara de Aguirre, Gwendolyn Rutten en John Crombez in het nieuwe decor van ‘De zevende dag’.Beeld VRT screenshot

Wat volgde, was niet veel boeiender. Met Jan Jambon werd gekoffiekletst over alles en niets, een schijnbaar inderhaast opgetrommelde politicoloog mocht snél iets zeggen over de nucleaire test in Noord-Korea, en dan was het weer tijd om met Jill Peeters te babbelen over sociale media, en hoeveel milieurampen ze daar deze week op had zien passeren. Bijna werd het nog interessant, toen Peeters aan Jambon vroeg of het geen tijd werd dat de politiek inzake het klimaat niet nog wat meer naar de wetenschap zou luisteren. “Maar daar gaan we het nu niet over hebben”, zag je de twee presentators denken, want het was tijd voor John “drinkt nog iets” Crombez en Gwendolyn “ik snap de vraag niet” Rutten!

De opmerkelijkste vaststellingen van dat gesprek: de eerste gelooft dat hij met de lompheid van Jean-Luc Dehaene zijn partij weer op de kaart kan zetten, en bij de tweede kon je oprecht twijfelen of ze écht zo dom is dat ze de vraag over het cijferwerk van het zomerakkoord niet begreep of écht geen zin had om erop te antwoorden – al dan niet omdat ze het antwoord niet had ingestudeerd. Maar was het ook de bedoeling dat de kijker van dat gesprek iets wijzer zou worden? “Wie na vijftig werkloos wordt en dat langer dan een jaar is, zal minder pensioen krijgen, en dat staat op papier!”, foeterde Crombez. “Nee, dat is onzin”, brieste Rutten, alvorens voor de verandering over iets anders te beginnen. Dat ging zo vier minuten voort – Noord-Korea is er niets tegen – en op het einde van de rit had je er nog altijd compleet het raden naar wie loog. Als je weet dat je dat onderwerp aansnijdt, kun je dan niet beginnen met de kijker even de feiten aan te reiken? Of er gewoon iemand interessanter dan die twee bijhalen om erover praten? Jill Peeters was daar nog.

Nu, eerlijk: het daaropvolgende gesprek met Rachida Lamrabet was boeiend, en het Grote Onderwijsdebat was geenszins oninteressant, al onthoud ik vooral dat niemand tevreden is met de huidige gang van zaken, en niemand weet hoe het anders moet. Oh, en dat De Munt-directeur Peter De Caluwe op het einde van de uitzending via zijn nieuwe operavoorstelling Pinocchio nog even een bruggetje mocht maken tussen het onderwijsdebat en leugenachtige politici was zonder meer a stroke of genius. Of gewoon toeval, dat kan ook.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234