Zaterdag 15/05/2021

De eerste actiefilm van de YouTubegeneratie

'Cloverfield' van J.J. 'Lost' Abrams knalt aan Amerikaanse box office

Cloverfield, de met geheimzinnigheid omhulde monsterfilm van JJ Abrams, komt pas volgende maand naar België. Maar aan de Amerikaanse bioscoopkassa vernietigt het beest al alles op zijn weg. En dat voor een veredeld YouTubefilmpje. Bij de volgende catastrofe in uw achtertuin: niet hysterisch weglopen maar snel een foto nemen met uw gsm.

door Kris Jacobs

brussel l Geen sterren, een naar Hollywoodnormen nauwelijks noemenswaardig budget en een titel die geen enkele aanwijzing geeft over genre of onderwerp, en toch rinkelt de kassa. Cloverfield is namelijk goed op weg om de populairste januaripremière aller tijden te worden in de VS. Veel daarvan heeft te maken met een hoogst geslaagde marketingcampagne op het internet.

Aanvankelijk werd een filmpje op het net losgelaten dat naam van de film noch die van de, sinds Lost toch roemruchte, regisseur J.J. Abrams onthulde. Je kreeg enkel een beverige, amateuristische homemovie te zien van een afscheidsfeestje in New York. Plots valt de stroom uit, het nieuws gewaagt van een aardbeving, maar al snel blijkt dat er veel meer aan de hand is. Bekend is ondertussen het beeld van het hoofd van het Vrijheidsbeeld dat door de stad wordt gekeild. De goed geïnformeerde filmdatabase imdb.com maakte je niet veel wijzer: er werd alleen gesproken van een J.J. Abrams project zonder titel.

Op het web circuleerden nog andere teasers, zoals de blog ethanhaas.org of de site ethanhaaswasright.com. Er volgde ook nog een tweede voorfilmpje, dat samen met het eerste anderhalf miljoen keer bekeken werd op YouTube.

Het doet allemaal nogal denken aan die onverwachte hit van bijna tien jaar geleden: The Blair Witch Project. De makers daarvan creëerden maanden op voorhand al een hype over hun film. Net als toen is deze film met een camcorder gedraaid. Abrams zelf omschrijft zijn nieuwste project ook als "Godzilla meets The Blair Witch Project". En al is het budget van die laatste (25.000 dollar) apennootjes in vergelijking met dat van Cloverfield (25 miljoen dollar), naar Hollywoodnormen blijft Abrams nieuwste succes een lowbudgetfilm. Dat kon door de camcorderbeelden en doordat Abrams geen dure bekende namen castte. Het merendeel van zijn budget zou naar verluidt naar de speciale effecten zijn gegaan.

De 'viral marketing' op het internet maakte de aandacht die normaal naar beroemde acteurs gaat echter ruimschoots goed. "Die strategie werkt heel goed voor dit soort films, met een hoge nerdfactor", aldus filmcriticus Sam Thielman van het vakblad Variety. Warner Bros. heeft op gelijkaardige wijze bijvoorbeeld zes minuten uit de nieuwe Batmanfilm The Dark Knight laten 'lekken'. Die zouden per ongeluk zijn vertoond in enkele IMAX-bioscopen. Binnen de kortste keren stond het natuurlijk ook op het internet.

Maar om nu te zeggen dat die nieuwe Batman even recordfähig is, nee, dat dan weer niet. Cloverfield is dan wel niet origineel in de zin dat New York maar weer eens de pineut is, herinner u Godzilla, Armageddon, Deep Impact, King Kong, The Day after Tomorrow... Waar hij wel een fameuze streep voor heeft op een franchisefilm - nog maar eens een Batman - is dat de film perfect aansluit op YouTube. En dat is nieuw voor dit soort blockbuster. "Cloverfield is de ultieme film voor mensen die vinden dat een wereldramp pas echt gebeurd is als ze die hebben kunnen filmen en live op het internet zwieren", zo schrijft een Amerikaanse recensent. Tekenend wat dat betreft: mensen vluchten hier niet krijsend weg van het onheil, ze nemen er foto's van met hun mobieltje. Cloverfield zou meteen de eerste film zijn die de oude filmgrammatica overboord gooit en volledig gaat voor de beeldtaal van de YouTubes van deze wereld. De recensent van The Mercury News voegt er ten slotte aan toe dat hoe minder je er verder over weet hoe beter. Bij deze. Nog zestien keer slapen en u kunt zelf oordelen.

'Cloverfield' gooit de oude film-grammatica volledig overboord

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234