Dinsdag 22/09/2020

De dwergenmop voorbij

William Boeva, is dat niet die dwerg? Inderdaad, maar, en zo bewijst zijn comedydebuut Megalomaan, hij is in de eerste plaats een straf komisch talent. En daar gaat het tenslotte om.

Nog maar 24 is hij, maar op het vlak van comedy is hij geen groentje: Boeva won diverse comedyprijzen, was te zien op tv en is inmiddels een mini-BV, maar het bleef afwachten wat hij van zijn eerste avondvullende show zou bakken. Krijgen we meer dan dwergenmoppen?

Welzeker, al schroomt hij niet om het vooral over zijn gestalte te hebben. Is dat een punt van kritiek? We vinden van niet: een komiek vertrekt vanuit zijn eigen leefwereld en voor Boeva ligt die nu eenmaal een aanzienlijk aantal centimeters lager dan die van een doorsnee mens.

Empathisch venijn

Hij vangt meteen aan met een tirade jegens kabouter Plop, niet omwille van de kleine mensjes maar wel omdat het je reinste antifeministische pamflet is - of hoe moeten we anders de beeldvorming bij kleuters begrijpen na het zien van kabouter Kwebbel?

Boeva geeft ons een inkijk in zijn eigen leefwereld: een puppy in de ogen van de vrouwen, geen echte dwerg (wel een pseudoachondroplast, want enkel zijn ledematen zijn niet volgroeid) voor de invaliditeitsinspectie, "een gewoon of toch maar het kindermenu?", vraagt de ober, een gediplomeerd advocaat maar "Wie zal hem ooit serieus nemen?", aldus zijn prof. "Ik heb een droom en ik wil daar geen nachtmerrie van laten maken", zegt hij. Komiek is hij en die droom zal niemand hem nog afpakken.

Het podium is van hem. Hij gebruikt het als het kanon waar hij zijn grappen mee afvuurt, als het spreekgestoelte waar hij zijn ergernis spuit. Boeva laat ons in zijn persoonlijke ervaringen delen, met een grote portie zelfrelativering, maar ook met het empathisch venijn van een dolgedraaide wereld in zijn jaszak. Hij leest de vele échte mails die hij kreeg sinds zijn publieke leven: het programma Tegen de sterren op dat hem vroeg als dwerg maar - hoewel hij als de beste andere comedians (en Herbert Flack) kan imiteren - niet meer van hem wou dan zijn postuur. De eventmanager die wel eens wat decadenter wou dan een naakte vrouw in een champagnebad, een dwerg omzeggens (The Wolf of Wall Street vast niet gezien). "Ik heb vier jaar hard gewerkt aan deze show, en dan vragen ze me daarvoor?" spuugt Boeva zijn gal.

Gewerkt heeft hij aan deze show: strak geritmeerd, functioneel decor, de juiste balans tussen grap en ernst maar steeds keihard op de werkelijkheid geënt. In een wereld waarin normaal zijn - want da's al gek genoeg - de maatstaf is, in die wereld vraagt Boeva zich af wat hij aan die beeldvorming veranderen kan. Misschien wel meer dan hij zelf denkt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234