Woensdag 08/12/2021

De drie musketiers als zusters

Brugge / Van onze medewerker

Peter Anthonissen

De Gentse drie-eenheid Gordijnen voor Konijnen neemt in het Vlaamse theater een aparte plek in. Wouter Bruneel, Koen De Ruyck en Tom Vermeir schrijven het credo van De drie musketiers (een boek dat ze in 1998 op het toneel brachten) in hun vaandel: 'Eén voor allen, allen voor één.' Met Tik waagt het trio zich voor het eerst aan een klassieke toneeltekst: het precies één eeuw oude Drie zusters van Anton Tsjechov.

Regisseur Craig Weston en Gordijnen voor Konijnen hebben vier personages uit het origineel geschrapt. Tien blijven er over, die alle door Bruneel, De Ruyck en Vermeir gespeeld worden. Om de verschillende figuren van elkaar te onderscheiden, grijpt het trio naar theatertrucs uit de oude doos. Als Olga bijvoorbeeld staat Bruneel naïef te glimlachen, terwijl hij zijn handen geplooid voor zich houdt. Als Kolonel Wersjinin daarentegen is Bruneels blik strak, haast wezenloos, en klemt hij een hoed onder de arm. Uiteraard ontstaan de grappigste situaties wanneer één acteur meerdere personages in dezelfde scène vertolkt. Bruneel, De Ruyck en Vermeir zijn als speler erg ad rem.

De karaktertekening blijft binnen die opzet noodzakelijkerwijze beperkt. Aanvankelijk deert dat niet. Vooral in het eerste bedrijf treffen Bruneel, De Ruyck en Vermeir door hun rake typering. De hilarische, uitvergrote speelstijl die zij in hun vroegere jeugdtheatervoorstellingen hanteerden, keert in een versoberde vorm terug. Daarbij gaan de drie soms zeer inventief te werk. Hun Koelygin bijvoorbeeld is een vondst. De Ruyck wordt op een plankje de bühne op gerold. Als wijsneuzige leraar vraagt hij om eerbied. Zelfs in gewone conversaties hengelt Koelygin voortdurend naar het juiste antwoord. Die milde ironie kenmerkt ook de portrettering van de drie zusters. Olga, Masja en Irina staan vaak netjes naast elkaar op het toneel. Ze delen immers dezelfde hartenwens: naar Moskou gaan! Gordijnen voor Konijnen ridiculiseert hun gevoelens niet, maar relativeert ze wel. De energie die de spelers tussen de bedrijven door tentoonspreiden, suggereert een alternatief voor de lethargie van Tsjechovs personages.

Bruneel, De Ruyck en Vermeir lijken er zich van bewust dat het niet eenvoudig is om deze klus met drie te klaren. Hoewel zijzelf steeds centraal staan, kleden ze elk bedrijf anders in. Het eerste bedrijf bijvoorbeeld speelt zich voor een paravent af, het derde achter datzelfde scherm. De variatie in spel en mise-en-scène blijkt echter onvoldoende om de spanning erin te houden. Als toeschouwer mis je het emotionele palet van Tsjechovs stuk. Hoe de onvervulde verlangens van de personages op elkaar inhaken, blijft onduidelijk.

Daarom kan Tik, ondanks een veelbelovend begin, niet overtuigen. Voor hun latere werk opent het perspectieven dat Bruneel, De Ruyck en Vermeir op hun eigen manier een klassieke toneeltekst durven en kunnen aanpakken, maar helemaal geslaagd is hun eerste repertoirevoorstelling niet.

WAT: Tik WIE: Gordijnen voor Konijnen WAAR EN WANNEER: Op 16/3 in Museumtheater, Sint-Niklaas; op 17/3 in Centrum Netwerk, Aalst; op 23/3 in CC Deurne, op 24/3 in Het Bedrijf, Oostduinkerke, van 5 tot 7/4 in Minnemeers, GentONS OORDEEL: De variatie in spel en mise-en-scène blijkt onvoldoende om de spanning in de voorstelling te houden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234