Donderdag 04/06/2020

De digitale tijdschriften rollen van de persen

Nu de uitgeversindustrie ook bij ons haar zinnen heeft gezet op tabletcomputers, rijst de vraag of betaalde iPad-magazines de toekomst zijn van de betaalde journalistiek.

Volbloed entrepreneurs Rupert Murdoch en Richard Branson kwamen beiden rond dezelfde tijd, eind vorige maand, met hun digitale uitgeefplannen voor de tablet-industrie naar buiten. Murdoch, oprichter en CEO van mediagigant News Corp, liet uitlekken dat hij al enkele maanden bezig is met de ontwikkeling van een iPad-krant. De mediamagnaat zou geen nieuwssite aan de publicatie willen koppelen en een eventuele gedrukte versie is al helemaal taboe. The Daily zou de lezer daardoor amper 99 dollarcent per week kosten. Ze zou bovendien een aantal keer per dag automatisch worden bijgewerkt door de 100-koppige redactie die Murdoch heeft aangesteld.

Dat de verwachtingen uitzonderlijk hoog liggen, is duidelijk. Volgens The Guardian zou zelfs Steve Jobs, CEO van Apple, bij het project be- trokken zijn. De krant wordt waarschijnlijk aangekondigd in januari, wanneer volgens geruchten de tweede generatie van de iPad gelanceerd zal worden.

Redder van printmedia

Dat de uitgeefindustrie zich nu massaal op de tabletcomputer van Apple stort, komt niet als een verrassing. Mur- dochs plannen om ‘pay walls’ op te zetten rond krantensites, waarbij je moet betalen om online artikels te lezen, stuiten bij internetgebruikers op een muur van onbegrip. Het initiatief kent slechts beperkt succes bij websites van financiële dagbladen. Door die mislukking moeten uitgevers op zoek naar alternatieven om hun digitale content tegen betaling te verspreiden. En de iPad wordt al sinds zijn lancering in januari van dit jaar als redder van de printmedia naar voren geschoven.

Murdoch lijkt in de iPad dan ook te zien wat hij op het internet niét vindt: een betaalsysteem dat werkt. Op het net verwachten mensen gratis content, op de iPad vinden gebruikers het heel normaal om te betalen voor kwalitatieve apps. “Het online betaalsysteem van de iTunes Store is een van de meest drempelloze die er bestaan”, weet Clo Willaerts, die bij Sanoma Magazines het effect van digitale media onderzoekt. “Gebruikers geven één keer hun kredietkaartgegevens in en blijven aankopen doen. Daar moeten uitgevers van profiteren.”

Steve Jobs zou zelfs plannen hebben om abonnementsformules te lanceren voor iPad-publicaties. Nu moeten gebruikers nog, net als in de krantenkiosk, betalen per gekochte nummer. “Door de introductie van ‘subscriptions’ wordt de drempel voor de consument veel lager”, denkt Luc Peeters van Digitmedia, dat onder meer de iPad-app van De Morgen ontwikkelde. “Maar dan zal Apple wel een toegift moeten doen. Nu claimen ze dertig procent van het aankoopbedrag van hun apps. Als ze willen dat uitgevers afstappen van hun eigen abonnementensysteem, moet die marge omlaag.”

Een iPad-app biedt ook op technisch vlak ongekende mogelijkheden voor kranten en magazines. Branson kondigde Project aan als “revolutionair multimediamagazine” dat handelt over technologie, design en ondernemen. In het eerste nummer, sinds woensdagavond downloadbaar in de App Store, siert de Amerikaanse filmacteur Jeff Bridges de bewegende cover van het blad. Project staat vol met video’s, foto’s en interactive ‘touch’-toepassingen.

Spelen met features

Volgens de mensen achter de Belgische iPad-kranten en -magazines die momenteel worden gelanceerd, zoals die van Goedele of De Morgen, is er niet meteen een toekomst voor digitale tijdschriften en dagbladen zonder papieren versie. Bovendien zitten ze allemaal nog in een beginfase. “We hebben hier intern een aantal iPad-tijdschriften doorgebladerd”, zegt Hans De Ridder, managing editor bij De Persgroep. “De conclusie: eigenlijk hadden we geen artikels gelezen, maar vooral zitten spelen met al die features. Het is allemaal heel leuk als je wilt weten welke mogelijkheden de iPad biedt, maar zal het ook uit die spelfase groeien? vraagt “Zo’n iPad-magazine kan er prachtig uitzien, maar dat uitzicht moet in functie staan van kwaliteitsvolle journalistiek. Het mag er niet louter ‘leuk uitzien’. ”

De introductie van iPad-only magazines in Vlaanderen lijkt veraf, maar wordt in elk geval warm onthaald. “Vooral voor nichebladen zie ik daar een toekomst”, voorspelt De Ridder. “De papieren uitgaven zijn sowieso aan het verdwijnen. Een publicatie als De Tijd zal op lange termijn misschien nog voor 20 procent op papier gelezen worden, de rest nemen platformen als de iPad voor hun rekening.”

Ook bij Sanoma staan ze niet afkerig tegenover het idee. Ze ontwikkelden er onlangs zelf het maandblad Goedele in iPad-vorm. “We evalueren die experimenten altijd grondig. Pas daarna beslissen we of we een stap verder gaan en eventueel een magazine exclusief op de iPad uitbrengen”, besluit Willaerts.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234