Dinsdag 11/08/2020

Standpunt

De digitale guerrilla om de kiezer woedt volop

Barbara Debusschere. Beeld Tim Dirven

Een degelijke woordvoerder, een boekhouder en een koffiedame. Tot voor kort waren dat de belangrijkste praktische benodigdheden om een politieke partij te doen draaien. 

Die tijd is voorbij. Vandaag heb je ook een leger IT'ers nodig.

We hebben al politici die sociale media gewiekst inzetten om strategisch te stoken of om net hun ‘buikgevoel’ op ons los te laten. Maar dat gebeurde vóór de sociale media ook al, maar dan in cafés, op markten en aan voordeuren.

Digitale tovenaars 

Van een andere orde is de slinkse slag om de kiezer via ‘doelgerichte’ campagnes op sociale media, zoals N-VA er nu eentje heeft lopen. 

De boodschap? Enkele mogelijk discutabele beslissingen van Groen. Voor een appel en een ei kan de partij van digitale tovenaars gedaan krijgen dat de algoritmes van Facebook en co. die anti-Groen-boodschap rechtstreeks doen verschijnen in de berichtenstroom en op de pagina’s van kiezers van Groen.

Het klinkt doorzichtig. Want je ziet meteen dat zo’n artikel of bericht beïnvloeding is, toch?

Niet per se. Wanneer het professioneel is aangepakt, krab je minstens even in je haar. En eens die twijfel is gezaaid, kan het doorklikken en delen beginnen. Waardoor de algoritmes de zaak nog meer gaan ‘voeden’.

Ook andere partijen verdiepen zich nu in dit soort digitale guerrilla. 

Op basis van de digitale ‘vingerafdruk’ die we onder andere via onze likes achterlaten, voorspellen die nieuwe psychometrische methodes griezelig precies wie je bent en op wie je mogelijk zou stemmen. ‘Micro-doelgerichte’ politieke campagnes komen dan met op maat gemaakte, psychologisch uitgekookte berichten.

Blik op de toekomst

En hoewel velen in de politiek dit nu nog ‘onkies’ vinden, doet iedereen het binnenkort toch. 

De VS geven ons wat dat betreft een blik op de toekomst. Fake berichten over tegenstanders die in de feed van welbepaalde burgers zijn geïnjecteerd, hebben daar wellicht de verkiezingsuitslag mee bepaald. Dat geldt ook voor de brexit.

“Bedrijven doen het toch ook?”, opperen sommigen. Zeker. En het mag natuurlijk allemaal. 

Maar de politiek kampt al met een vertrouwenscrisis. Duw je burgers niet nog meer weg van de politiek wanneer ze weten dat ze digitaal gemanipuleerd worden? En wanneer dit soort ‘campagnes’ nog meer steekvlamoorlogen veroorzaken? De kans lijkt niet gering dat die potentiële kiezer die je zo gewiekst benadert, dan cynisch of verdwaasd achterblijft. 

Maar dat hebben deze nieuwe goochelaars nog niet onderzocht. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234