Dinsdag 26/01/2021

'De dagen doorkomen op vieze drankjes, bah'

Christophe Lambrecht, Tomas De Soete en Peter Van de Veire mogen blij zijn dat de examens gedaan zijn. De studerende Studio Brusselfans hebben nu alle tijd om te supporteren. Woensdagnamiddag trokken er al heel wat richting het glazen huis in Leuven, waar de presentatoren zes dagen zonder eten doorbrengen voor het goede doel.

Door Sofie Vanden Bossche / Foto Yann Bertrand

Lora, Lore, Jasmine, Line en Iebe (allemaal 15) hangen wat rond op het Martelarenplein voor het Leuvense station, waar het glazen huis staat. Ja, ze hebben wel al van de actie gehoord, maar ze schenken het huis niet veel aandacht. Een uur later stoppen ze toch snel wat geld in de brievenbus. "Eigenlijk wilden we al vroeger komen kijken hoor, maar we waren er te lui voor", zeggen de Leuvense meisjes. "Ik hoor iedereen erover praten, vooral op de bus", zegt Lore. Die rijdt elke dag voorbij het glazen huis naar school. Op deze eerste dag na de examens spreken ze af om iets leuks te doen en toch ook even naar de stunt van Studio Brussel te komen kijken.

Presentatoren Christophe Lambrecht, Tomas De Soete en Peter Van de Veire zitten sinds dinsdag in een glazen huis, eten niets, maken 24 uur op 24 uur radio en veilen van alles en nog wat voor het goede doel. De opbrengst gaat naar het landmijnenprogramma van het Rode Kruis.

Joran, Milan en Frederik (15) sprongen na hun examens speciaal op de trein naar Leuven. Ze hebben de overschot van hun geld na het kerstshoppen bijeengelegd en steken, in ruil voor een plaat, het ronde bedrag van 21,80 euro in de brievenbus. Ze zijn helemaal weg van de actie. "Het is ook zo erg voor die mensen, hé, landmijnen. Ze kunnen er niks aan doen. Gisteren had ik ook al een plaat aangevraagd en ik heb toen vier uur naar de radio geluisterd, maar ze hebben ze niet gedraaid", zucht Frederik. "Binnen een paar dagen komen we zeker nog eens kijken."

Volgens de jongens kunnen de drie presentatoren wel wat steun gebruiken, hoewel die zich tijdens de tweede dag vasten nog redelijk vinnig gedragen. "De dagen doorkomen op vieze drankjes, bah", zeggen ze meelevend. "En constant met drie in één huis. Dat brengt het slechtste in een mens naar boven."

Met deze opvallende actie slaagt Studio Brussel erin om heel veel mensen te bereiken voor het goede doel, het is eens wat anders dan een overschrijvingsformulier in je brievenbus. Uit eigen onderzoek van de VRT bleek dat er bij de start van de actie om negen uur bijna 50 000 mensen meer naar Studio Brussel luisterden en dat het aantal luisteraars tussen 15 uur en 16 uur verdubbelde. Dinsdag bereikte Music for Life bijna een half miljoen Vlamingen. Gisteren waren er al meer dan 3.500 platen aangevraagd, goed voor meer dan 80.000 euro.

Niet dat deze jonge mensen deze show nodig hebben om geld weg te geven. Via school of hun ouders hadden Lora, Lore, Jasmine, Line, Iebe, Joran, Milan en Frederik dat al gedaan.

Maar niet alle omstaanders hebben even edelmoedige bedoelingen. Luc werkt met veel smaak een pak frieten met mayonaise naar binnen. "Tuurlijk, expres", zegt hij. "Ik heb een slecht karakter. Ik heb ermee leren leven. Ach, ze zijn zelf geen haar beter. Ze sleuren de mensen er ook graag door, hé. Trouwens, zes dagen hadden ze ook alleen op water kunnen doorbrengen. De hardcoregoedzak uithangen, maar ze drinken wel nog sapjes!" Voor de actie heeft deze StuBrufan trouwens alle sympathie. "Zo slecht ben ik nu ook weer niet. Allemaal de schuld van de VS, die landmijnen. Al zul je hen dat natuurlijk niet horen zeggen. Als ze alle rommel zouden moeten opruimen die ze maken, ze zouden nogal wat werk hebben."

Hij is niet alleen. Hamburgers, broodjes, pita, het smaakt blijkbaar allemaal beter onder het afgunstige oog van de hongerige presentatoren. Christophe Lambrecht steekt dreigend zijn vuist op naar Luc.

Er staat voortdurend veel volk voor het glazen huis. Mensen met een wafel in de hand die van de kerstmarkt terugkomen, gehaaste treinreizigers wier passen even vertragen en echte fans.

Niet alleen het doorsnee Studio Brusselpubliek komt de presentatoren een hart onder de riem steken. Twee jongetjes, zes en acht, schuiven bedeesd voor de micro om 'Hard Rock Hallelujah' van Lordi aan te vragen en steken elk een briefje van vijftig in de brievenbus van het huis.

Maar ook mensen die tien keer zo oud zijn, staan er niet gewoon per ongeluk. "Mijn man en ik gingen de stad in en we hebben ons speciaal hier geparkeerd om eens te komen kijken", zegt Irène (75). Niet dat ze naar Studio Brussel luistert - "mijn kleinkinderen wel" - maar er wordt zoveel reclame over gemaakt dat ze wel eens wilde komen kijken. En ze is helemaal weg van de actie én de presentatoren. "Ik vind ze echt tof!", zegt Irène enthousiast. "En het initiatief pakt me. Je moet idealistisch blijven."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234