Zondag 19/01/2020

Circulatieplan

De dag dat alles vlot verliep in Gent

Burgemeester Daniel Termont en schepen Filip Watteeuw in de commandopost. Beeld Bas Bogaerts

All was quiet in Ghent. Dat is de conclusie van de eerste dag circulatieplan. Geen files, geen noemenswaardige problemen. Met dank aan een goeie voorbereiding én de paasvakantie. Al is nog niet elke Gentenaar helemaal mee.

“Dit is een historische dag voor Gent. De dag van de waarheid.” De Gentse burgemeester Daniël Termont (SP.A) schuwde de grote woorden niet bij de start van het circulatieplan. Termont - die ook benadrukte dat dit wel degelijk een plan is van de meerderheid en niet enkel van schepen van mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) - hoopt over een paar weken in een compleet nieuwe stad te wonen. “Een stad die vertrekt vanuit de mensen en niet vanuit de auto’s.”

En het moet gezegd: dag 1 van het circulatieplan verliep erg vlot. Door de paasvakantie en wellicht ook de talrijke doemberichten over het plan was er nauwelijks autoverkeer. Maar de stadsdiensten waren ook opvallend goed voorbereid.

Verkeerslicht

In de commandopost recht tegenover het stadhuis, waar alle bevoegde diensten samen zitten, gonst het van de bedrijvigheid. “We houden alles van hieruit in de gaten”, stelt Tom De Ruyver van de dienst wegen terwijl hij wijst naar schermen waarop realtime informatie binnenstroomt. “We monitoren ook de sociale media en hebben met onze mannen op het terrein een whatsappgroep, om zo snel te kunnen reageren mocht er iets fout lopen.”

Wanneer op de grote digitale kaart van Gent plots ter hoogte van de Nieuwe Wandeling een rode pijl verschijnt, schieten ze in de commandopost meteen in actie. “De Nieuwe Wandeling is een belangrijke doorgangsweg en we zien dat het verkeer daar nu te traag doorstroomt”, legt Pieter Morlion van het Verkeerscentrum uit. “Het probleem zit hem bij het verkeerslicht. Normaal laat zo’n licht vijftien auto’s door, hier zijn het er maar vijf. Dat is te weinig. Dat licht moet dus bijgesteld worden.”

Het zijn voorlopig enkel kleine aanpassingen die moeten gebeuren. Al beseft ook in de commandopost iedereen dat de grote test voor het plan over twee weken plaatsvindt. Nu is het vooral om te ‘oefenen’ en de Gentenaars alvast wat te laten wennen aan de veranderingen. Na de paasvakantie, wanneer het gewone leven weer op gang komt, volgt de echte test.

Nog even wennen

Dat de Gentenaars nog wat moeten wennen, blijkt een understatement te zijn. Alle communicatie ten spijt,  er blijken nog altijd mensen niet of nauwelijks op de hoogte te zijn van de veranderingen.

“Huh?” Ernest-Jean Van Petegem (80) kijkt helemaal ontredderd naar alle bedrijvigheid op ‘zijn’ Van Beverhoutplein, vlak bij Sint-Jacobs. Werkmannen zijn lego-achtige blokken aan het plaatsen op het plein. Op de Ottogracht, naast het plein, zijn stewards en politiemannen automobilisten aan het uitleggen dat ze niet door de ‘knip’ mogen en dus moeten omkeren.

Ernest-Jean Van Petegem en zijn vrouw Maria voor hun huis aan het Van Beverhoutplein. "We wisten niet dat het voor onze deur te doen was." Beeld Bas Bogaerts

Ernest-Jean en zijn vrouw Maria (81) weten even niet waar ze het hebben. Ze zijn de enige bewoners van het pleintje, de rest zijn allemaal handelszaken. Ja, van het circulatieplan hebben ze wel vaag iets gehoord. “Maar we wisten niet dat het voor onze deur te doen zou zijn.”

Het koppel is lang niet de enige die blijkbaar uit de lucht komt vallen. Vooral de knip Ottogracht wordt nogal vaak straal genegeerd. Sommige automobilisten rijden vrij ostentatief door, anderen doen het eerder ontredderd. Niet goed wetende waar ze naar toe moeten.

“Niet iedereen is goed op de hoogte van het plan. Zeker de mensen hier in de buurt die nog geen Nederlands spreken. Zoals de Bulgaren”, zegt Yasin Akbulut, de Koerdische bakker op de hoek van de Sleepstraat en de Sint-Salvatorstraat, een buurt waar naast een aanzienlijke populatie Turken ook heel wat Bulgaren en Azerbeidzjanen wonen.

Yasin Akbulut, de Koerdische bakker op de hoek van de Sleepstraat en de Sint-Salvatorstraat Beeld Bas Bogaerts

Communicatie in het Nederlands

De communicatie vanuit de Stad Gent over het plan gebeurde inderdaad uitsluitend in het Nederlands, op een Engelstalige brochure met basisinformatie voor de toeristen na. Maar vanuit de stad Gent werden wel inspanningen gedaan om de allochtone gemeenschappen mee te krijgen. “We hebben de Wijze Gazet, de infokrant die elke Gentenaar in de bus kreeg, ook in vereenvoudigd Nederlands uitgebracht en die via alle koepels en moskeeën verspreid”, legt mobicoach Louis De Geest uit. Zelf ging hij ook praten met de koepels en de verenigingen en gaf hij ook lezingen in verschillende VZW's.

Dat nog niet iedereen mee is, is heel normaal, vindt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). “We hadden ook niet verwacht dat iedereen vandaag al voor honderd procent mee zou zijn. Dat zal nog wel twee tot drie maanden duren voor we zover zijn. Mensen nemen vaak een route uit gewoonte en zo’n gewoonte afleren vraagt tijd. Mensen die een knip negeren krijgen de komende dertig dagen ook eerst een waarschuwingsbrief in de bus. Pas bij een volgende overtreding volgt een boete.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234