Maandag 24/01/2022

De culinaire hoogvliegers van wereldreizigster Debbie Pappyn Etihad Airways

We zijn in de lucht nog nooit zo culinair verwend geweest als tijdens een vlucht met Etihad Airways. Etihad verdient zijn status van luxe-airline zonder meer, ook op grote hoogte. Met zijn Inspired Service-concept brengt Etihad Airways zowel first, business als economy in-flight dining naar een ander niveau. In business kies je wanneer en wat je eet van een uitgebreid menu. Nog voordat het vliegtuig van de grond gaat, wordt je keuze van aperitief genoteerd. Er wordt ook niet meer met vervelende karretjes door de gangen gelopen maar alles wordt individueel opgediend. Bij de maaltijd kregen we heerlijke warme broodjes met dipsausjes. Er is keuze uit westerse, Aziatische en erg smaakvolle oosterse gerechten, opgediend in fijn porselein. Een goed uitgekozen wijn- en drankmenu en een lekker snackmenu voor de kleine honger horen er ook bij.

In economy, waar je eerst een aperitiefje kunt nemen voor je kiest tussen drie soorten hoofdgerechten, verdient Etihad Airways eveneens hoge punten. Na het hoofdgerecht wordt alles eerst afgeruimd, voor koffie en dessert worden opgediend.

Etihad Airways is zonder twijfel een van de grote winnaars voor wie zelfs in economy tijdens een langere vlucht goed wil eten.

Japan AirLines

Niks zo plezierig als in een vliegtuig stappen en onmiddellijk voelen en smaken waar de reis deze keer heengaat. JAL laat zijn passagiers proeven van Japan nog voordat ze op hun bestemming zijn.

In business word je verwend met kaiseki-gerechten oftewel een groot plateau met kleine, heerlijke schoteltjes die allemaal veel smaak hebben. Verwacht geen sushi of sashimi in de lucht maar wel gebakken en gestoomde stukjes vis en vlees. Een westers menu kiezen kan natuurlijk ook, voor wie de Japanse keuken niet lust.

De tussenklasse van JAL, premium economy, geniet van dezelfde maaltijden als economy maar je krijgt er enkele extraatjes, zoals champagne en Dean & Deluca-ijs, bovenop.

Economypassagiers kiezen tussen een Aziatisch en westers hoofdgerecht en kunnen de gehele vlucht snoepen van ijs en proeven van de udon de sky-noedels. Wie met JAL bijvoorbeeld van Tokio naar andere Aziatische bestemmingen vliegt, kan smullen van soraben, een Japanse lunch box die er niet alleen goed uitziet maar ook verduiveld lekker smaakt.

Lost in Translation-fans kunnen in alle klassen eens van de legendarische Suntori Yamazaki-whisky proeven. For relaxing times!

Singapore Airlines

“Wilt u een singapore sling als apéro?” De rollende bar in de economyklasse van Singapore Airlines mixt jouw aperitief voor de maaltijd on the spot. Singapore Airlines wordt niet voor niets altijd tot number one airline in the world verkozen. Ook culinair weten ze hun passagiers te verwennen. Singapore Airlines werkt met een International Culinary Panel dat voor first, business én economy de passagier verwent. Denk dan bijvoorbeeld aan Gordon Ramsey en ander culinair geweld dat meedenkt over lekker eten in de lucht. In de businessklasse vertaalt zich dat als uit eten gaan in een meer dan goed restaurant: keuze te over uit verschillende menu’s, opgediend in fijn servies. Aziëfans kunnen in economy kiezen voor een special meal: het Asian veggie menu is vaak beter dan in de meeste Indische restaurants in België. Een feest voor de papillen, een perfecte smaakmaker voor wat komen zal, zodra je op je bestemming bent aangekomen.

Swiss Airlines

Mocht er een trofee zijn voor de meest originele culinaire concepten in de lucht, dan wint Swiss gegarandeerd. Om de drie maanden zet Swiss namelijk een bepaalde regio uit Zwitserland in de kijker. Dit doen ze door een bekende chef van een gerenommeerd Zwitsers etablissement de menu’s van business en first te laten samenstellen en producten zoals kazen, wijn en andere ingrediënten uit die bepaalde regio aan boord op te dienen. Deze maand en nog tot eind mei is het de Nederlandse chefkok Johan Breedijk van het Art Deco Hotel Montana in Luzern die op ‘15 punten Gault-Millau’-niveau kookt. Alle veggie-gerechten aan boord worden samengesteld door het bekende Hilti-restaurant in Zürich, en wie met Swiss vanuit Hongkong vliegt krijgt in business gerechten van het beroemde Peninsula Hotel geserveerd. Als extraatjes zijn er Zwitserse chocolade of Sprüngli-pralines, zelfs voor wie in economy vliegt. Handig is ook dat er voor de vegetariërs geen speciale aanvraag vooraf moet worden gedaan, want Swiss Airlines biedt op de vlucht altijd een vegetarische optie aan.

Cathay Pacific

Het in Hongkong gebaseerde Cathay Pacific was een van de eerste luchtvaartmaatschappijen die in de lucht echt aan de kook gingen. Denk dan aan rijstkokers, toasters en zelfs pannen om eitjes vers te bakken, sunny side up opgediend aan business- en firstklanten. Cathay rekende onlangs uit hoeveel eten er zo aan boord verbruikt wordt: in 2009 was dat onder meer 288.516 kilogram kip en 78.230 kilogram roomijs. Wie business vliegt met Cathay krijgt momenteel Chinese gerechten geserveerd van de bekende Yung Kee-restaurants in Hongkong. Delicaat gestoomde kip met ham van Jinhua en bamboescheuten of abalone-vis met ganzenleverrolletjes zijn één van de vele gerechten die aan boord kunnen worden gekozen. Toegegeven, in economy gaat het er wat minder bourgondisch aan toe maar zelfs in coach oftewel cattle class zul je bij Cathay Pacific betere maaltijden geserveerd krijgen dan bij de doorsnee Europese luchtvaartmaatschappijen.

Air France

Enkele uren lang genieten van la bonne vie française aan boord van Air France. Zelfs in economy krijg je een glas champagne als apéro en wijnen gekozen door Olivier Poussier, de beste sommelier ter wereld in 2000. Daarna heb je keuze uit twee verzorgde hoofdmaaltijden en daarna een dessertje en natuurlijk enkele blokjes Franse kaas. Air France is nog steeds een goede keuze voor wie lekker eten tijdens zijn vlucht belangrijk vindt. In business wordt het natuurlijk helemaal fijn: een mooi ontworpen menu wordt bij het begin van de vlucht uitgedeeld met de keuze van de dag. Gerenommeerde chefs uit Frankrijk bepalen het menu van de Espace d’Affaires oftewel businessklasse. Daar heb je keuze tussen twee voorgerechten zoals bijvoorbeeld foie gras of kreeft, gevolgd door drie hoofdgerechten. Na de maaltijd komt er een kaasschotel en daarna het dessert met digestief. Handig is het Express Menu, dat bestaat uit een koude maaltijd die snel wordt opgediend zodat de passagier onmiddellijk kan rusten of werken. Tijdens vluchten van langer dan 10,5 uur is er een buffet waar de businesspassagier steeds terecht kan om iets te eten of te drinken. Voor wie vanuit Parijs op vluchten langer dan 10,5 uur inscheept, kan zich zelfs in economy de hele vlucht lang te goed doen aan een sandwichbuffet en Häagen-Dazs-ijs.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234