Dinsdag 18/05/2021

Kilometerheffing

"De consument zal de rekening van de kilometerheffing betalen"

null Beeld Belga
Beeld Belga

De kilometerheffing voor vrachtwagens kost de binnenlandse transportsector 141 miljoen euro extra. 'Klanten van Delhaize of Colruyt zullen de prijs betalen', zegt transporteconoom Jochen Maes (UA).

Vanaf 1 april 2016 moeten vrachtwagens een belasting per kilometer betalen. De kilometerheffing maakt de verkeersbelasting rechtvaardiger. Want wie veel over onze wegen rijdt, zal meer moeten betalen. Wie weinig rijdt, betaalt minder. Voor het eerst zullen ook buitenlanders moeten bijdragen voor de file die ze op Vlaamse wegen veroorzaken.

Maar de kilometerheffing treft ook het binnenlandse vrachtverkeer. De Belgische sector zal maar liefst 205 miljoen euro extra per jaar moeten betalen, zo blijkt uit cijfers van de Vlaamse regering. In ruil verdwijnt het huidige eurovignet (min 55 miljoen euro) en wordt de verkeersbelasting gedeeltelijk afgeschaft (min 9 miljoen euro). Dat brengt het 'nettoverschil' tussen het nieuwe en het oude belastingsysteem op 141 miljoen euro.

Volgens Jochen Maes, transporteconoom aan de Universiteit Antwerpen, zal de consument de gevolgen dragen. "Klanten van Delhaize of Colruyt zullen dit voelen", zegt Maes. "Bedrijven zullen hun extra kosten doorrekenen, waardoor de rekening uiteindelijk door de eindgebruiker wordt betaald." Volgens de transporteconoom moeten we opletten dat economische activiteiten in Antwerpen niet verschuiven naar buitenlandse concurrenten, zoals Rotterdam.

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Beeld BELGA
Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).Beeld BELGA

Paniek bij transportsector

De logistieke sector vreest dan ook zware klappen. "Deze tarieven zullen een zeer zware impact hebben op onze transportbedrijven en bij uitbreiding op de hele economie", zo zeggen transportfederaties Febetra en Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV). Zij zullen hun achterban informeren en beraden zich over verdere stappen.

Transporteconoom Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen) nuanceert de paniek. "De meeste vrachtwagens op de autosnelweg hebben een Poolse, Roemeense of Bulgaarse nummerplaat. Dat is een veel groter probleem dan de kilometerheffing", zegt Van de Voorde. Hij bestudeerde in 2011 de impact van de kilometerheffing op de Vlaamse havens en logistiek. "Daaruit bleek dat de concurrentiekracht van onze havens níét zal worden aangetast", benadrukt hij.

Zelf belooft minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) dat elke euro die extra wordt belast, terug bij de sector belandt. "Het klopt dat de binnenlandse sector 141 miljoen euro extra betaalt. Maar dat bedrag vloeit integraal terug via allerlei flankerende maatregelen", zegt Weyts bij monde van zijn woordvoerder. Zo is de maatregel om de kilometerheffing fiscaal aftrekbaar te maken via de vennootschaps- en personenbelasting goed voor 40 miljoen euro per jaar.

Daarnaast zou de sector de vruchten plukken van de 100 miljoen euro aan extra investeringen in het Vlaamse wegennet ("want minder files en een betere bereikbaarheid"), van een administratieve vereenvoudiging en een verruiming van de bijscholingsmogelijkheden voor chauffeurs. "Goed nieuws," vinden de transportfederaties, "maar die maatregelen volstaan niet om de meerkosten van de kilometerheffing te compenseren."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234