Dinsdag 16/07/2019

'DE COMPUTER MAG JE NIET HOREN'

Interview De verknipte liedjes van Cinérex

Exit All Areas Part 2, de eerste cd van Cinérex, bevatte muziek om op te dansen. De nieuwe, Cx, is een luisterplaat. De Antwerpse groep opteert nu resoluut voor songs, maar bricoleert ze wel met allerhande elektronische apparatuur.

Het resultaat is wereldse popmuziek, soulvol en groovy. De liedjes zitten vol kleine angeltjes en grappige oprispingen, maar dé troef van Cx is de meeslepende stem van Alissa Kueker. Haar een prominente rol geven is een meesterzet.

Ik heb jullie geïnterviewd ten tijde van de release van Exit All Areas Part 2 en toen hadden jullie al tien verschillende songs "in de steigers staan". Waarom heeft het nog viereneenhalf jaar geduurd vooraleer jullie tweede plaat af was? Kelvin: "Na de vorige cd hebben we anderhalf jaar aan nieuwe nummers gewerkt en toen hadden we voldoende materiaal voor onze tweede plaat. Alleen vonden we de songs gedateerd en konden we niet meer achter die muziek staan. We hebben onszelf dus moeten heruitvinden en dat heeft tijd gekost."

Tommy: "Tijden veranderen, smaken veranderen en onze muziek is erg afhankelijk van de technologie. De line-up is gewijzigd..."

Alissa: "...mijn haar is nu een stuk langer..."

Tommy: "...we worden allemaal een beetje ouder..."

Alissa: "...ik niet..."

Tommy: "...en we vonden het nodig om andere muziek te maken. Vroeger werkten we veel met loops en samples en nu proberen we muziek te maken. Zelf de melodielijnen bedenken, muzikanten uitnodigen. Onze muziek is nu veel unieker en origineler dan vroeger."

Kevin: "De vroegere Cinérex was erg ingebed in de triphopbeweging. Nu hebben we niets of niemand gevolgd. De vraag was: hoe maken we downtempo muziek zonder allerhande loops en dergelijke te gebruiken?" Tommy: "De liedjes moesten fris, sprankelend en vernieuwend zijn."

Kevin: "We hebben veel research gedaan."

Tommy: "Ja, we hebben uren en uren naar muziek geluisterd en gediscussieerd."

Kelvin: "De songs zijn eigenlijk in drie verschillende blokken van een maand geschreven:tweemaal in Spanje en één keer aan zee. In de tussenliggende perioden werkte ieder apart in zijn huisstudio."

Kevin, waarom wilde je met Cinérex aan de slag?

Kevin: "Ik heb dat niet gevraagd. Tommy en Kelvin wilden dat ik drumde op de nieuwe cd. Op dat ogenblik werkte ik ook aan mijn eigen muziek en die leunde sterk aan bij die van Cinérex, dus was het niet meer dan een logische stap om alles te combineren. Ik heb voor vers bloed gezorgd..."

Alissa: "(in een soort Dracula-imitatie) Grr, fresh blood, grrraah..." Kevin: "...en bon, ik wil niet beweren dat dankzij mij Cinérex een heel andere richting is uitgegaan, maar ik heb er toch wel een rol in gespeeld. Uiteindelijk heb ik helemaal niet op de plaat gedrumd. Omdat we ditmaal songs wilden maken en dus geen tracks, heeft Alissa een centralere rol gekregen."

Tommy: "Er zitten nog enkele andere stemmen op de plaat, maar Alissa behoort voor ons nu tot de kern van de groep."

Exit All Areas Part 2 was de soundtrack bij een onbestaande film over een psychopaat, een verhaal dat wel in de teksten was verwerkt. Loopt er opnieuw zo'n rode draad door de songs?

Alissa: "Neen, ik wil verhalen vertellen in de songs, maar ze zijn niet met elkaar verbonden. 'Air' heb ik bedacht toen ik in een Antwerps café zat. Ik zag het verhaal gewoon rond mij. Als je goed luistert, kun je makkelijk ontcijferen wat er gebeurd is."

Kevin: "Wij bemoeien ons niet met wát ze schrijft, maar we verknippen haar teksten wel. Daardoor krijgen ze soms een andere betekenis. In 'Twists & Starts' is dat overduidelijk."

Alissa: "Of 'Shoobeedoo'. Ik kan me inbeelden dat sommige zangeressen wel beledigd zouden kunnen zijn door zo'n werkwijze, maar van mij mag het. Ik vind het wel grappig, het is alsof wat je zegt geremixt wordt. Meestal schrijf ik ook niet een verhaal van A tot Z, maar kies ik bepaalde woorden omdat ze een sfeer oproepen en die blijft meestal wel behouden. Ik heb een schriftje met notities. Daar haal ik wel eens een tekst uit als ik denk dat die bij een track past. Maar op andere momenten inspireert de muziek me."

Gaan jullie concerten geven?

Tommy: "De muziek is helemaal gebricoleerd en nu moeten we die live spelen. Dat is niet vanzelfsprekend, want de melodieën zijn soms heel ingewikkeld en met sequencers gemaakt."

Kevin: "Ach, het zal wel los lopen. Een paar weken geleden hebben we al een concert gespeeld op de party waar de cd is gepresenteerd en dat liep prima. We spelen in principe met een extra bassist, een gitarist wellicht en misschien een drummer. Neen, ik niet, ik ben wel drummer, maar ik wil niet de drummer van Cinérex zijn. De drummer is de man achteraan die altijd de domste is in muzikantenmoppen. Ditmaal zeg ik: neen, bedankt."

"Ik wil niet de drummer van Cinérex zijn": als je het zo zegt klinkt het als een enge ziekte.

Tommy: "Ik begrijp dat wel. Je werkt jarenlang anoniem achter je computer. En als je dan ineens voor de buitenwereld bekend wordt als drummer: dat zou zonde zijn natuurlijk."

Kevin: "Ik heb ook, zoals gezegd, niet op de plaat gedrumd."

Jullie songs zijn het resultaat van een cut & paste-techniek. Bij sommige andere artiesten die zo werken, klinkt het resultaat ook verknipt en geplakt. Bij jullie niet, wel integendeel.

Kevin: "Heel bewust. Onze basisregel is dat je de computer niet mag horen. We hebben ook kleine foutjes laten staan, dat maakt de muziek menselijk. Computers kunnen zeer lelijk klinken."

De titel Cx staat erg gestileerd, bijna onleesbaar op de hoes. Ik moest vaagweg aan wiskunde denken, maar wat betekent hij?

Alissa: "Hij ziet er inderdaad een beetje uit zoals het symbool voor pi."

Kelvin: "Het zijn de eerste en laatste letter van Cinérex. Het zou sex kunnen zijn, maar je maakt er zelf van wat je wilt. Het was de bedoeling om een beeld te creëren dat je automatisch met Cinérex associeert."

Kevin: "Het is meer een logo dan een titel. De muziek is erg minimaal en de hoes weerspiegelt dat: helemaal wit en een sober logo."

Jullie houden ook wel van een scheut humor.

Kevin: "Zeker, we nemen onszelf niet al te ernstig. Cinérex had vroeger een arty imago en met 'Simple Song' willen we dat beeld corrigeren. Want volgens de brain crowd hoort het niet om een housy liedje op je plaat te zetten. De boodschap van het nummer is: in de grond houdt iedereen van goede songs, ongeacht de stijl. Eerlijk gezegd hebben we ons ook flink laten vangen aan wat zogezegd mag en niet mag. Lange tijd waren een heleboel dingen not done binnen Cinérex, maar na verloop van tijd kon alles. Nadien zijn we goede muziek beginnen te maken. 'Simple Song' is dus een belangrijke track op de plaat. Welke beperkingen? Goh, die waren zowel muzikaal als technisch van aard. Uiteindelijk mocht er niks meer, ik weet niet of jullie je dat nog herinneren, gasten?"

Tommy: "Ja, op een bepaald ogenblik waren we bezig om onszelf bijna alles te verbieden. Dit kon niet, dat vonden we niet goed, enzovoort."

Opvallend is dat er een paar korte songs van één à twee minuten op Cx staan.

Kevin: "Dat zijn rustpunten tussen de gezongen nummers. Maar het zijn geen overschotjes. Ik denk dat we ze hadden kunnen uitbouwen tot langere tracks, maar het is goed om de luisteraar af en toe op zijn honger te laten. Dan is hij des te gretiger naar de volgende song. Noem het teasers."

Een van de opvallendste liedjes is een hidden track aan het eind van de plaat. Waarom is het geen 'gewone' song?

Kevin: "Dat was een eis van de platenfirma."

Kelvin: "Ze wilden het nummer eigenlijk niet op de cd omdat het zo erg verschilt van de andere songs, die strak samenhangen. We zijn het er wel over eens dat je die ghosttrack niet tussen de andere liedjes kunt zetten, dus het nummer moest wel aan het eind staan, en ja, waarom dan niet verborgen?" Alissa: "Het staat daar wel goed, want het duikt plots op en ik denk dat je als luisteraar wel even zult schrikken."

Kevin: "Want de zogezegd laatste song, 'Lil' Laidback' lijkt een blij einde en dan kantelt de plaat nog. Een beetje zoals een goede film eindigt."

LETTERS Christophe verbiest BEELD Alex Vanhee

Cx van Cinérex verschijnt op Life Enhancing Audio/N.E.W.S.

'We nemen onszelf niet al te ernstig. Cinérex had vroeger een arty imago en dat beeld willen we corrigeren'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden