Woensdag 02/12/2020

Ontspanning

De complete gids voor drukbezette ouders die willen sporten

Beeld Xavier Truant

Een carrière, gezin en huishouden combineren en ondertussen je sociaal leven niet verwaarlozen is al niet evident. Waar halen sommige jonge ouders dan nog de tijd vandaan om te sporten? De Morgen vroeg het aan een tiental mama's en papa's die af en toe het huis uit glippen om te lopen, squashen, fitnessen... De atleet uithangen tussen je werk en gezinsleven door, dat doe je volgens deze ervaringsdeskundigen zo.

1. Af en toe de boel de boel laten

Onze 'experts' geven aan betere, meer ontspannen ouders te zijn dankzij hun sportieve uitlaatklep en maken daarom van sporten een prioriteit. Dat het huishouden daardoor soms wat vierkant draait, nemen ze er dan maar bij. "Lopen krijgt voorrang op mijn andere hobby's. Ik probeer om zo weinig mogelijk quality time met mijn gezin op te geven, maar dat de afwas dan wat langer op het aanrecht blijft staan, daar kan ik best mee leven", zegt IT-consultant Niek (37), papa van een tweeling van twee jaar. Lien (34), die halftijds werkt als commercieel administratief bediende, deelt die mening. "Met drie kinderen tussen twee en zes in huis is er altijd wel rommel. Waarom zou ik het sporten dan laten om te stofzuigen?"

Beeld Thinkstock

2. Wedstrijdjes plannen

Als het nastreven van een goed gewicht of een gezond lichaam alleen niet volstaan om je uit je zetel te krijgen, dan raden onze experts aan om een sportief doel voor ogen te houden. Journaliste Leentje (38), alleenstaande mama met een zoontje van vijf, zweert bij haar stappenteller en de bijhorende app. Dagelijks zet ze minstens 10.000 stappen. Lien zegt: "Ik plan een viertal wedstrijden per jaar zoals de 10 Miles en een halve marathon, want zonder doel durf ik lui te worden."

Ook Niek loopt meestal in het kader van een loopwedstrijd en werkt daarvoor met trainingsschema's die hij online vindt. "Ik geraak er zo gemotiveerd door dat ik zelfs bij slecht weer ga lopen. De voldoening is dan des te groter. Ooit was het zo koud dat mijn sportdrank bevroor." Bediende Alain (44), vader van een twee dochters wou vijf kilometer kunnen lopen, daarna lonkten de 10. "Meer zouden het er nooit worden, zo had ik mij voorgenomen, maar ondertussen train ik voor mijn eerste marathon. Ik zeg dus nooit meer 'nooit'" (lacht).

Beeld Thinkstock

3. Goed gezelschap

Veel ouders hebben één of meerdere sportbuddy's of sluiten zich aan bij een groep. "In het begin spraken mijn schoonzus en ik af in de fitnesszaal om elkaar aan te moedigen. Nu hebben we dat niet meer nodig want de sportgewoonte is er", zegt leerkracht Wannes (33), papa van twee kleuters. Ook regentes Alexandra (28) die een dochter van 2 en een zoon van 3 opvoedt, loopt zo veel mogelijk samen met een vriendin. "Dat geeft vaak de doorslag om in actie te schieten en zelfs tijdens het lopen is een buddy een zegen, je zet langer door."

Volgens Lien is volhouden gemakkelijker sinds ze bij een loopgroep zit. "Ik train veel zodat ik het tempo van de groep kan bijhouden. Een andere tip die ik andere ouders kan geven is om na het werk je sportkleren al aan te trekken. Zo komt het er zeker van, want zeg nu zelf: wat is er lachwekkender dan de hele avond in je sofa te liggen in sportoutfit?"

4. Strak schema

Sport niet wanneer je een gaatje in je agenda vindt, maar boor desnoods gaatjes in je agenda voor de sport. Zie het als een vaste afspraak waar je niet zomaar onderuit kunt. "De maandagavond werk ik uitzonderlijk tot 18u30 en daarna stap ik naar de fitnesszaal die vlakbij mijn werk is", zegt maatschappelijk assistente Nele (35), alleenstaande mama van een zoontje van drie.

Ook Wannes geeft toe dat hij op vaste dagen moet sporten omdat het er anders niet van komt. "Ik heb er geen verklaring voor maar vrije dagen zijn nefast voor mijn sport. Er gaat niets boven routine." Elke (33), die voltijds werkt als communicatieverantwoordelijke en praktijkassistente, zet al haar trainingen in haar agenda en daar wijkt ze zelden van af, want "anders is de verleiding om het een volgende keer opnieuw te doen des te groter."

5. Gekke tijdstippen

"Geen tijd" is een excuus dat we en masse en in tal van contexten gebruiken, zeker als die context een sportief kantje heeft. Onder de ouders die wij hebben gesproken, zitten enkele vroege vogels en nachtuilen, zoals IT-consultant Jan (33), een vader van vier kleuters. "In de week lukt vroeger opstaan dan mijn gezin nooit, maar in het weekend wel. Het is zalig om een stad te zien ontwaken. Ik loop ook graag na tien uur 's avonds."

Voor Niek is werkelijk geen tijdstip te gek. "Op zondag sta ik soms om vijf uur op en in de winter vind ik het niet erg om te trainen als het al pikdonker is." Helaas zijn veel bengels al voor dag en dauw wakker en is het in de meeste gezinnen 's morgens al hectisch genoeg. Misschien lukt het om je op een sportieve manier naar het werk te verplaatsen. Of waarom zou je niet trainen tijdens je lunchpauze? Een andere gouden tip is je trainingen te plannen tijdens de (sport)activiteiten van je kinderen. "Terwijl mijn zoontje van vijf leerde zwemmen, trok ik baantjes", tipt Wannes.

6. Zoek het niet te ver

Denk goed na over wat je zult doen en waar. Hou je van fitnessen, dan kies je best voor een fitnesszaal in je buurt. Je kan ook een fitnesstoestel aanschaffen natuurlijk zoals Jan en zijn vrouw. "Zeker als het slecht weer is of als mijn kinderen in hun bed liggen, zit ik op de hometrainer", zegt hij.

Al is niet iedereen daarmee geholpen. Na de bevalling van haar tweede kind schafte Lien zich eveneens een hometrainer aan. "Vreselijk saai, een echte miskoop", zegt ze daarover. Alexandra: "Ik heb mij een matje om buikspieren te trainen en een springtouw aangeschaft, beiden liggen hier stof te vergaren. Lopen is een sport die ik wel volhoud. Ik kan mijn hoofd leeg maken en het weg zijn van huis doet me deugd."

In een zotte bui een duur fitnessabonnement voor een gans jaar kopen, doe je beter niet. Zowel Leentje als Elke verloren er veel geld door. Het succes bleef uit.

7. Elke inspanning telt

Sportieve ouders integreren beweging in hun dagelijks leven. "De trap nemen in plaats van de lift, een bushalte eerder van de bus stappen... ik doe het allemaal", zegt Leentje. Elke parkeert haar auto op een paar kilometer van het werk en doet de rest van het traject met de fiets. Alexandra brengt de kinderen dan weer elke dag te voet of met de fiets naar school. Je hoeft ook niet altijd uren aan een stuk te sporten. "Beter een half uur sporten dan helemaal niet", vindt Elke.

Beeld Thinkstock

8. Helpers gevraagd

Opvang voor je kinderen is cruciaal. "Ik kan heel veel op mijn vrouw rekenen en opa en oma komen wekelijks één keer babysitten, dat is één van mijn vaste trainingsdagen", zegt Niek dankbaar. Nele plant haar wekelijks uurtje sport speciaal op maandagavond omdat ze dan toch langer moet werken en sowieso al opvang moet regelen. Oma blijft dan nog een uurtje extra zodat zij kan fitnessen. Alexandra prijst zich gelukkig met haar ouders en partner. "Ze steunen mij omdat ze weten hoe belangrijk het lopen voor mij is." Elke maakt duidelijke afspraken met haar man: hij sport in het weekend, zij in de week. Jan en zijn vrouw regelen het nog anders. Zij loopt net nadat ze de kinderen in bed heeft gelegd en daarna is het zijn beurt. "En heb je er een kleine som geld voor over, denk dan ook eens aan een babysit", zegt Lien.

9. Sporten op kinderniveau

Natuurlijk kan je sporten met je kroost. "Soms ga ik lopen met enkele van mijn kindjes in de Croozer (een grote fietskar die je ook als buggy kunt gebruiken en waar meerdere kinderen in kunnen). We trekken er ook vaak met de bakfiets op uit. Dan rijdt mijn vrouw terwijl ik loop en vice versa", zegt Jan. Of heb je al eens gedacht aan een korte wandeling met zijn allen na het eten in plaats van een half uurtje tv-kijken? "Mijn zoontje en ik doen regelmatig een wandelingetje samen en nu hij kan fietsen, loop ik vaak naast hem. Lange afstanden zijn het nog niet, maar alle beetjes helpen", vindt Nele. Wannes voetbalt met zijn kinderen, springt trampoline en gaat regelmatig naar het zwembad met zijn kinderen. Of waarom geen sportieve vakantie voor het ganse gezin?

10. Je verdient het

Ouders die tijd nemen voor zichzelf hebben wel eens last van schuldgevoelens. Je doet er je kinderen nochtans een plezier mee volgens Elke. "Ze hebben toch veel meer aan een vrolijke, gezonde mama die goed in haar vel zit dan aan een gefrustreerde mama die de muren oploopt omdat ze niet heeft kunnen sporten maar wel zelf de kinderen in bed heeft gestopt." Volgens Alain verbetert voldoende me-time de relaties die je hebt met je gezinsleden. "Sport is rustgevend en reduceert stress, je kan er veel meer door verdragen van elkaar." Maak je kinderen duidelijk dat je hen eventjes verlaat om jezelf en je lichaam een plezier te doen. Wellicht duurt het niet lang vooraleer ze het zelf zullen voelen kriebelen. Na een tijdje keren de rollen dan om. "Mijn zoon van vijf sport intussen meer dan mij. Hij voetbalt, zwemt en turnt en dat motiveert mij om nog een tandje bij te steken", besluit Wannes.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234