Zaterdag 27/02/2021

Michael Pybus

De clash tussen Pokémon en iconen uit de kunstgeschiedenis: "Identiteit is een illusie"

Michael Pybus en galeriehouder Tatjana Pieters voor één van de centrale werken in 
'Everything Can Happen in Life, Especially Nothing' Beeld Lilith Geeraerts
Michael Pybus en galeriehouder Tatjana Pieters voor één van de centrale werken in 'Everything Can Happen in Life, Especially Nothing'Beeld Lilith Geeraerts

Neem een kunstwerk van een bekende artiest, haal het vervolgens door een Instagram-filter, kleef er een digitale sticker op, repost hem in een galerij. Dat is het recept voor de tentoonstelling Anything Can Happen in Life, Especially Nothing van Michael Pybus. 

In de galerie van Tatjana Pieters zit er de komende maanden een Pokémon op het bed in de Kamer met waterlelies van Roy Lichtenstein, en surft Pikachu op de befaamde golf van Hokusai. In het midden van de ruimte neemt een ijdele banaan een selfie op Warhols Brillobox. Overal in de galerie clashen figuren uit de popcultuur met iconen uit de kunstgeschiedenis. “Als kind had Michael twee duidelijke interesses: kunst en gamen”, vertelt galeriehouder Tatjana Pieters. 

Zij leerde de Britse kunstenaar enkele jaren geleden kennen via Instagram en nodigt hem nu al voor de tweede keer uit om tentoon te stellen. “Toen ik zijn werk voor het eerst zag, wist ik eerlijk gezegd niet of het kunst of kitsch was. Maar ik ken niemand die zo authentiek werkt als hij. Ik zie bij veel kunstenaars dat ze verwijzen naar andermans werk, maar Michael steekt die verwijzingen nooit onder stoelen of banken. Michael is echt één met zijn werk. Hij schildert elke dag in zijn pyjama van Pokémon of Mario Bros.”

Michael Pybus voor zijn bewerking van een bekende Lichtenstein. Beeld Lilith Geeraerts
Michael Pybus voor zijn bewerking van een bekende Lichtenstein.Beeld Lilith Geeraerts

Iconoclast

Enthousiast gesticulerend in zijn Pikachu-broek, doet Michael Pybus ons uit de doeken dat zijn werk veel meer lagen bevat dan je op het eerste zicht ontwaart. Hij wordt – het zal u allicht niet verbazen – niet altijd serieus genomen. Als iconoclast gaat de kunstenaar nochtans op zoek naar wat identiteit én kunst nog betekenen in een tijd van digitalisering en consumentisme. “Ik leg de link tussen grote merken en hoe we tegenwoordig allemaal ons eigen merk uitdragen”, vertelt Pybus.

De schilder speelt niet enkel met kunst- en popcultuur. Net als bij Warhol, passeren ook bekende producten en warenhuizen de revue. “We willen allemaal tonen hoe uniek we zijn, en we doen dat door te kiezen voor bepaalde merken, bedrijven en kunst. Ons gevoel van eigenheid is dus heel relatief, en identiteit is slechts een illusie. Voor mij is mijn kunstenaarschap een beetje zoals me hullen in drag. Ik speel met de identiteit die anderen hebben geschapen, en ik relativeer ze tegelijk.”

Michael Pybus met het hondje van Tatjana Pieters. Beeld Lilith Geeraerts
Michael Pybus met het hondje van Tatjana Pieters.Beeld Lilith Geeraerts

Het werk van Pybus werd lang genegeerd door de kunstwereld, maar naar eigen zeggen speelt dat nu in zijn voordeel. “Als je van de kunstschool komt, denk je een duidelijk idee te hebben van wat je moet produceren om populair te worden. Net omdat ik daar toen niet in slaagde, heb ik écht mijn eigen ding kunnen doen, en voel ik mij daar nu extra comfortabel bij.” 

Instagram

Tien jaar lang werkte Pybus zelf in galeries – een periode waarin niemand zijn atelier kwam bezoeken. Tot hij plots werd ontdekt op Instagram. “Al die jaren heb ik in complete onbekendheid keihard gewerkt, en dan plots werd ik in een maand – één maand! – bekend via sociale media. Van het ene moment op het andere werd ik gecontacteerd door galeries en vlogen mijn schilderijen over de toonbank.”

Al loopt de kunstenaar zeker niet over van enthousiasme, als het over het internet gaat. “Je kunt duizenden likes verzamelen, en in de reële, professionele wereld een complete nul zijn die geen enkel werk verkoopt. Maar tegelijk geeft het internet een platform aan mensen die normaal gezien geen gehoor krijgen. Ach, dat ik de digitale wereld nog altijd afgescheiden zie van de echte wereld, spreekt voor mijn leeftijd. In de toekomst wordt dat allemaal één pot nat. En daar gaat het in mijn werk toch ook een beetje over.”

Anything Can Happen in Life, Especially Nothing. Tot 10/12 in Galerie Tatjana Pieters, Gent. tatjanapieters.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234