Woensdag 29/01/2020

De Cid

deSingel, Antwerpen

Om onspeelbaar gewaande 17de-eeuwse theaterteksten op een heldere en meeslepende manier op het toneel te zien, moet je bij Gerardjan Rijnders zijn. Na zijn gevierde regies van Racines Andromache (1990) en Corneilles Zinsbegoocheling (1997) zette de afscheidnemende artistieke leider van Toneelgroep Amsterdam zijn tanden in De Cid, dat eveneens door Pierre Corneille (1606-1684) geschreven werd. In Corneilles tijd zorgde deze tragikomedie voor heel wat commotie. Het stuk was een enorm publiek succes, maar Corneille werd door zijn schrijvende collega's van plagiaat beschuldigd en verweten dat hij de gulden regel van de eenheid van tijd met de voeten getreden had.

Rijnders slaagt er naar verluidt in het stuk te relativeren en het terzelfder tijd geloofwaardig te maken. Dat is niet makkelijk, want taal en verhaal stammen uit een ander tijdperk. Om de familie-eer te redden doodt Don Rodrigo de man die zijn vader een klap om de oren gegeven heeft. Pijnlijk toeval: Rodrigo's slachtoffer is de vader van zijn geliefde Chimena, die meteen de dood van Rodrigo eist, ook al houdt ze nog steeds van hem. De koning steekt zijn sympathie voor Rodrigo niet onder stoelen of banken: wie van zijn tegenstanders de eretitel Cid of Heer meekrijgt, is voor de natie van het grootste belang.

In tegenstelling met de historiserende pracht en praal van Zinsbegoocheling koos Rijnders met De Cid voor een sobere, meer eigentijdse enscenering. De opbouw van sommige scènes doet aan schilderijen van Goya denken. De Nederlandse pers had niets dan lof voor hoofdrolvertolkers Hans Kesting (Don Rodrigo) en Roos Ouwehand (Chimena). Dat geldt ook voor de voorstelling in haar geheel. "Deze productie ga ik me herinneren in louter superlatieven", schreef Pieter Kottman in NRC Handelsblad.

De Cid door Toneelgroep Amsterdam. Op dinsdag 30 november en woensdag 1 december om 20 uur in deSingel, Desguinlei 25, 2018 Antwerpen. Tickets: 250 tot 600 frank (6,20 tot 14,87 euro). Reserveren op tel. 03/248.28.28.

Neen, serieus

Theater Zuidpool, Antwerpen

Revelatie van het jongste Jong Bloedfestival in het Kortrijkse kunstencentrum Limelight was de voorstelling Neen, serieus van het kersverse Antwerpse spelerscollectief Olympique Dramatique. Tom Dewispelaere, Ben Segers, Stijn Van Opstal en Geert Van Rampelberg leerden elkaar kennen in Studio Herman Teirlinck. Neen, serieus is vermakelijk en pretentieloos, en treft vooral door het speltalent van de vier acteurs: een voorbeeld van prettige theatergekte, dat het meer dan waard is hernomen te worden voor een ruimer publiek.

'Neen, serieus' door Olympique Dramatique. Nog op donderdag 25 en vrijdag 26 november om 20 uur in Theater Zuidpool, Lange Noordstraat 11, 2000 Antwerpen. Tickets: 300 en 400 frank (7,44 en 9,92 euro). Reserveren op tel. 03/231.57.58. Op zaterdag 27 november in De Werf, Brugge, en op donderdag 2 en vrijdag 3 december in Limelight, Kortrijk.

TussenSTANd

Kaaitheaterstudio's, Brussel

Toneelspelersgezelschap STAN bestaat tien jaar. In plaats van een soort greatest hits te brengen, gaf het Antwerpse collectief er de voorkeur aan vrienden en verwanten uit te nodigen om 'iets te komen doen'. Vandaar dat STAN vier weken lang op tournee is met TussenSTANd, een gevarieerd programma met theater, dans, muziek en gesprekken, dat per avond en per stad anders ingevuld wordt. In de Brusselse Kaaitheaterstudio's spelen Sara De Roo en haar ex-klasgenoot Steven Van Watermeulen de komende dagen nog Aanvankelijk onder de naam Stella, een vrije interpretatie van Goethes Stella. Daarnaast zijn er gastvoorstellingen van Theatergroep Hollandia (een herneming van het gelauwerde Twee Stemmen), Dito'Dito, Brel-mens Filip Jordens en het dansduo Anne Teresa De Keersmaeker en Elizabeth Corbett (de choreografie For). Met VRT-radiojournalist Jef Lambrecht en de Frans-Algerijnse cineaste Yamina Benguigui wordt nagegaan hoe de wereld het afgelopen decennium veranderd is. Thema's zijn respectievelijk de subjectiviteit van de westerse media en de situatie van de vrouw in de Arabische wereld.

TussenSTANd door STAN. Nog op donderdag 25, vrijdag 26 en zaterdag 27 november om 20.30 uur in de Kaaitheaterstudio's, Onze-Lieve-Vrouw-van-Vaakstraat 81, 1000 Brussel. Tickets: 300 en 480 frank (7,44 en 11,90 euro). Reserveren op tel. 02/201.59.59. Nadien van 30/11 tot 3/12 in STUC, Leuven; van 7 tot 11/12 in Vooruit, Gent; van 14 tot 18/12 in Monty, Antwerpen.

J.C.

Monty, Antwerpen

Het Amsterdamse Toneelgezelschap Dood Paard heeft iets met Shakespeare. Na hun ingrijpende bewerkingen van Troilus en Cressida (1995) en Titus Andronicus (1997), twee minder bekende stukken van de Engelse bard, is het ditmaal de beurt aan een onvervalste klassieker: Julius Caesar, door Dood Paard afgekort tot J.C. In tegenstelling met wat Shakespeares titel laat vermoeden, zijn de samenzweerders Brutus en Cassius in het stuk minstens zo belangrijk als Caesar zelf. Dood Paard stelt de vraag of machthebbers enkel door hoogstpersoonlijke motieven gedreven worden of effectief hun verantwoordelijkheid durven nemen voor een groter geheel, de maatschappij. Als geen ander Nederlandstalig gezelschap kijkt Dood Paard naar Shakespeare met ogen van nu. Het resultaat is onvoorspelbaar. Naast de vaste leden Kuno Bakker, Gillis Biesheuvel en Manja Topper staat ook Vlaming Günther Lesage (De Onderneming, de Roovers...) mee op het toneel.

J.C., door Dood paard. Op donderdag 25, vrijdag 26 en zaterdag 27 november om 20.30 uur in Monty, Montignystraat 3, 2018 Antwerpen. Tickets: 250 en 350 frank (6,20 en 8,68 euro). Reserveren op tel. 03/238.64.97. Nadien op tournee.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234