Zondag 31/05/2020

De chouchous van de Vlaamse filmwereld

Een politieke actiethriller, gemaakt met een budget van 120.000 euro en een crew die gratis werkte. Adil El Arbi en Bilall Fallah bewijzen met Image dat creativiteit en talent primeren op geld en grote middelen.

Adil El Arbi en Bilall Fallah zijn inmiddels wereldberoemd in de Vlaamse filmwereld. En als El Arbi straks in De Slimste Mens zit, zoals zijn afbeelding op Erik Van Looy's lichaam al aankondigde, zal hun roem alleen maar groeien. Die roem hebben ze niet zozeer te danken aan hun ontegensprekelijke talent, ook niet aan de vele loftuitingen vanwege hun oud-leraar aan Sint-Lukas Michaël Roskam. Dat ze een VAF Wildcard wonnen met hun kortfilm Broeders, en vervolgens met de 60.000 euro premie van die wildcard een langspeelfilm besloten te draaien, in plaats van een nieuwe kortfilm, zal wel iets gedaan hebben voor hun faam. Maar het zijn vooral hun tomeloos enthousiasme, hun charme en hun lef die het hem doen.

Michaël Roskam is dan wel een fan van het eerste uur en heeft hen altijd gesteund, maar hij vond dat ze beter nog wat konden wachten om die eerste langspeelfilm te draaien. El Arbi heeft begrip voor zijn standpunt.

"Hij zei : 'Je zult gewoon op je bek gaan. Het soort film dat jullie willen maken, kun je niet maken voor zo weinig geld. Jullie hebben met andere woorden geld nodig. Maar wij dachten : 'Fuck it, we gaan het toch doen. We gaan niet wachten tot we 38 zijn zoals jij, Michaël. Sorry bro. We gaan ervoor.'"

"Maar hij had natuurlijk wel een punt", aldus Fallah. "Het scenario was niet rond..."

El Arbi: "We hadden nog geen ervaring met een langspeler. We hadden een paar kortfilms gedraaid en een sketchshow op Acht, Bergica. Roskam vroeg: 'Wil je een sketchregisseur zijn? Of wil je een cinemaregisseur zijn? Wel, leer dan cinema te maken en maak nog een kortfilm." Maar daar hadden we geen zin meer in. Natuurlijk als onze producers, Hendrik Verthé en Kobe Van Steenberghe, twee geniale jongeheren, niet op de kar waren gesprongen, was het ons nooit gelukt. En in latere instantie kwam ook Peter Bouckaert van Eyeworks erbij. Als we op een punt kwamen dat we zeiden: 'Hier geraken we niet meer uit', kwam hij met de sleutel aanzetten en ging er een nieuwe wereld open."

"Deze film is echt gemaakt met een team", aldus Fallah. "En dat kun je geen twee keer. Iedereen van de crew heeft gratis gewerkt in putje winter, buiten, in de quartiers, op oneindig veel verschillende locaties. En dan moet je echt een crew hebben die gelooft in het project. Maar zo'n film, met zo'n budget, dat gaan we echt geen twee keer doen."

El Arbi: "Daarom moeten we er echt voor vechten, er alles aan doen om ervoor te zorgen dat mensen gaan kijken. Iedereen moet deze film zien. We zijn het verplicht aan al diegenen die zich gratis voor ons hebben uitgesloofd om ons nu ook uit te sloven voor de promotie van de film."

De nieuwe Schoenaerts

Verthé en Van Steenberghe slaagden erin om de 60.000 euro van het VAF te verdubbelen tot 120.000 euro. Kleingeld voor een film, zeker voor een politieke actiethriller die gedraaid is in een grootstad waar het moeilijk filmen is. En dan nog grotendeels in wijken waar de meeste mensen zich niet wagen. En ondanks het feit dat ze geen of nauwelijks geld hadden, wisten de makers onder meer Laura Verlinden, Gène Bervoets, Wouter Hendrickx, Geert Van Rampelberg en François Beuckelaers te strikken voor de hoofdrollen. Maar als de film één acteur toebehoort, dan is het wel Nabil Mallat, een Antwerpenaar van Marokkaanse origine wiens allure gewoonweg van het scherm spat. In hun kortfilm Broeders speelt hij ook de hoofdrol en spreekt hij Nederlands. Zijn personage in Image spreekt Frans en Arabisch. En hij staat voor de camera met een air alsof hij zijn hele leven niets anders heeft gedaan.

"Geef toe, als je zijn Frans hoort, geloof je niet dat hij van Antwerpen is", zegt El Arbi. "Die praat superplat Antwerps. En perfect Arabisch. Het soort Arabisch dat ze in Marokko spreken. Je kunt niet horen dat hij van België is. En ook zijn Engels is super. Voor ons is hij de nieuwe Matthias Schoenaerts. Eigenlijk hebben we hem leren kennen tijdens een casting voor Vermist. We waren toen voor een kleine rol op zoek naar Marokkaanse acteurs. En tegelijkertijd zochten we acteurs voor Broeders. Bij die casting was hij de beste acteur en dus hebben we hem meteen de hoofdrol gegeven. Hij had nooit eerder geacteerd, zelfs geen toneel gespeeld. En hij kan 10.000 rollen aan."

Zijn personage is een antiheld. Een ex-bajesklant die heel wat op zijn kerfstok heeft. El Arbi: "De films die wij zo cool vinden, zijn films van Scorsese, zoals Goodfellas, waar het ook allemaal om een bad guy draait. Of een Scarface van Brian De Palma. Hoofdpersonages die niet bepaald lief zijn, maar je leeft wel met hen mee. Je begrijpt ook waarom het personage van Laura Verlinden door die man gefascineerd is."

Image doet bij momenten denken aan films als La Haine en Do The Right Thing. De film klaagt vooral de manier aan waarop de Belgische media de Marokkanen in beeld brengen. Maar de politieke boodschap is niet hun hoofdbekommernis, zegt El Arbi. "Die politieke gedachte was de reden waarom we dat verhaal wilden vertellen. Als je Marokkaan bent, dan kom je alleen met negatieve verhalen in het nieuws. Maar eenmaal je de film aan het maken bent, wil je vooral coole shots draaien, word je opgeslorpt door beeld, geluid en montage. Natuurlijk willen wij iets te vertellen hebben. Net als Spike Lee, Oliver Stone en Martin Scorsese, de mensen naar wie we opkijken. Maar net zoals zij willen we in de eerste plaats goeie cinema maken."

Statement

En wellicht is een film nooit zo Belgisch geweest. Want Image is echt tweetalig. En de tweetaligheid komt nooit geforceerd over. "Ja, het Frans en het Nederlands vloeien werkelijk in mekaar over. Mocht je het timen, je komt wellicht fiftyfifty uit", lacht Fallah.

Al waren er meer redenen te bedenken waarom de film zijn wereldpremière zou kennen in Brussel, Gent of Antwerpen en niet in Namen. "Het is ook een statement, hé", zegt Fallah. "Dat je met een Vlaamse film op een Waals festival in première kunt gaan."

Fallah is van Diegem en groeide op in het Nederlands, maar bij El Arbi thuis in Antwerpen spraken ze Frans. "Wij keken thuis naar Franstalige films. Ik kende Jan Decleir of Matthias Schoenaerts niet. Ik kende wel Benoit Poelvoorde, Bouli Lanners, Marie Gillain, Emilie Dequenne. Zij speelden in Franse films en waren internationaal bezig. En de gebroeders Dardenne hebben de Belgische film op de kaart gezet. Nee, we zijn blij dat we de carrière van onze film op het Festival van Namen mogen starten. Het is een eer."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234