Dinsdag 20/10/2020

cd-verkoop

De cd is nog niet dood

Beeld Shutterstock

In de VS stopt de elektronicaketen Best Buy op 1 juli met de verkoop van cd's, en ook de supermarktketen Target bekijkt hoe zinvol het nog is om cd's in de rekken te hebben liggen. Hoe zit dat bij ons?

Wat 35 jaar geleden de grote revolutie in het muzieklandschap betekende, wordt in de VS nu richting de afgrond gedreven. De cd verdrong de vinylplaat en cassette omwille van zijn kwaliteit en gebruiksgemak, maar nu wordt hij om precies dezelfde reden weggeduwd door de online muziekmarkt.

In 2001 beleefde de cd zijn piekmoment. Sindsdien is de verkoop in de Verenigde Staten en Canada met 88 procent achteruitgegaan.

In België is het einde van de cd voorlopig nog niet in zicht, ook al stak muziekstreaming ook hier vorig jaar de fysieke muziekverkoop voorbij. Streamingdiensten als Spotify en Apple Music waren toen goed voor 44 procent van de omzet, terwijl de cd-verkoop naar 37 procent was gezakt. Vinyl zit op 6 procent. 

Door de daling van de cd-verkoop, verdwijnen ook steeds meer cd-spelers van de markt. Daarnaast zijn draadloze bluetoothspeakers alomtegenwoordig. Auto's, klassiek een van de plaatsen waar het meest naar een cd wordt geluisterd, krijgen steeds minder ingebouwde cd-spelers en dj's nemen een USB'tje mee naar feestjes.

In België biedt elke grote elektronicaketen vooralsnog cd's aan. MediaMarkt zegt dit zeker te blijven doen. "Zolang er cd's beschikbaar zijn en mensen ze willen kopen, blijven wij ze aanbieden. Cd's zullen dus niet snel uit onze rekken verdwijnen", zegt een woordvoerder. Hun cd-verkoop is de laatste jaren wel gedaald, met ongeveer 10 procent. "Toch trekken cd's klanten naar de winkel. Zelfs al kopen ze geen cd, gaan de meesten toch weleens kijken." 

De Duitse winkelketen verkoopt naast cd's ook vinylplaten. "In de verkoop van vinyl merken wij een duidelijke stijging op, tegenover de daling van de cd's. Maar we verkopen wel nog steeds meer cd's." Ook Fnac bevestigt dat de cd-markt een moeilijke zaak is. Ook hun verkoop daalt jaar na jaar, maar blijft toch belangrijk. "We zien ook duidelijke pieken in de cd-verkoop: bij het sterven van een artiest, zoals David Bowie, verkopen we bijvoorbeeld veel meer van zijn cd's. Of als U2 een nieuw album uitbrengt", klinkt het. 

Beste kwaliteit

Tim Beuckels van Unday Records, bekend van onder andere Tamino en Het Zesde Metaal, merkt ook een verandering in het landschap op. "Onze cd-verkoop stagneert de laatste jaren, door het succes van de artiesten. In het algemeen daalt die wel duidelijk. We zien dat de cd zijn rol als mainstreamdrager aan het verliezen is. Nochtans blijft een cd wel de beste geluidskwaliteit hebben. Minder warm dan vinyl en minder snel dan online, maar helderder dan beide." 

Veel van de voordelen die een cd had, gelden nog steeds, vindt Beuckels. "Ze zijn makkelijker en dus goedkoper te maken. De klant betaalt bijgevolg minder voor een cd dan voor een vinylplaat, en een cd is veel compacter en duurzamer. Daarnaast duurt het voor een artiest veel minder lang om een cd te laten maken dan een plaat. Een cd heb je in een week, terwijl je bij platen toch makkelijk tegen twaalf weken aankijkt. De cd gaat volgens mij dus niet verdwijnen, maar zal net zoals de vinylplaat nu, een nicheproduct worden." 

Volgens Fnac zal het nog wel even duren voor dit het geval is: "Als de verkoop in dezelfde trend als de voorbije jaren blijft gaan, luisteren we nog wel enkele jaren naar cd's."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234