Vrijdag 22/11/2019

Mobiliteit

"De Brusselse tunnels kunnen over tien jaar dicht"

Beeld Photo News

"De tunnels in Brus­sel lossen het mobiliteitspro­bleem niet op. Ze veroorzaken het. Ze leiden de files van de rand van het gewest naar het centrum." Dat zegt nu ook fractieleider van de groenen in het Brussels Parlement Bruno De Lille in De Standaard. Groen en Ecolo hebben een tien­puntenplan uitgewerkt met daar­in een alternatief voor de tunnels. Die zouden dan over tien jaar kunnen sluiten, aldus De Lille. Eind januari zei minister Pascal Smet (sp.a) al hetzelfde in De Morgen.

"Er is nood aan een plan, gedragen door iedereen. Want de essentie is dit: de volgende tien jaar kunnen de tunnels ons makkelijk een mil­jard kosten. Waar gaat dat vandaan komen? En waarom steken we dat in tunnels die de mobili­teitsproblemen niet oplossen? Er zijn betere investeringen moge­lijk", aldus De Lille. Zo moet het Gewestelijk Expressnet (GEN) zo snel mogelijk volwaardig in gebruik worden genomen, en moeten de spoorlijnen ten westen en ten oosten van Brussel veel beter aangewend worden, aldus De Lille.

Ook binnen Brussel kan het beter, aldus de groenen. "Het aanbod van het Brussels vervoersbedrijf MIVB moet op korte termijn verbeteren", aldus De Lille. Daarnaast staat de uitbouw van het Brabantnet bovenaan de prioriteitenlijst.

Tot slot pleit De Lille voor een netwerk van overstapparkings en carpoolparkings aan de rand van het Brussels Gewest, maar ook in Vlaanderen en Wallonië.

Pascal Smet: "Ooit, over tien jaar..."

"Alle inwoners van dit land hebben er alle belang bij dat Brussel een leefbare stad blijft", zei minister Pascal Smet (sp.a) eerder in De Morgen (DM 30/01). "Brussel zal de tunnels renoveren. Toch is het niet alleen onze verantwoordelijkheid dat de hoofdstad dagelijks 250.000 pendelaars in een wagen aantrekt. De pendelaar vindt geen alternatieven." Maar: "Ooit, over tien jaar, kunnen er tunnels dicht."

Smet pleitte voor een actieplan op alle beleidsniveaus, met onder andere een kilometerheffing voor personenwagens. "En als Vlaanderen eist dat we overstapparkings aan de gewestrand bouwen, dan vinden ze in mij een medestander. Maar kunnen de randgemeenten, zoals Drogenbos, dan stoppen met hun verzet?"

Brussel zal de komende jaren 5,2 miljard euro investeren in mobiliteit. "De overstapparkings komen er, de metro wordt volledig gemoderniseerd, met ook nog nieuwe tramlijnen en een busplan. Aan de Heizel bouwen we een nieuwe hub, met overstappen naar het Brusselse en Vlaamse tramnetwerk", zei Smet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234