Woensdag 16/10/2019

Antwerpen

De brug die links en rechts verbindt: iedereen in Antwerpen is blij met komst van nieuwe fietsbrug

Een voorbeeld van hoe de Scheldebrug eruit zou kunnen zien. Beeld Ontwerp De Urbanisten - Omgeving - Cobe

Er komt een brug over de Schelde. En niet zo maar een: het bouwwerk moet hét landmark van de stad van morgen worden. Maar wat zo mogelijk nog opmerkelijker is: iedereen is er blij mee. 

Weinig onderwerpen die de Antwerpse politiek de afgelopen decennia zo verdeelden als een brug die over het water zou gaan. Maar kijk: ze komt er, zo kondigde het Antwerpse stadsbestuur maandag aan. Over de details moeten technische werkgroepen zich nog eens goed buigen. Het uitzicht is ook nog lang niet definitief: er moet zelfs nog een wedstrijd voor het ontwerp van het bouwwerk worden uitgeschreven.

Dat de brug, die parallel met de Kennedytunnel, linker- en rechteroever met elkaar moet verbinden een architecturaal hoogstandje zal worden, dat staat wel vast. Burgemeester Bart De Wever (N-VA) sprak bij de voorstelling zelfs over de fietsbrug als hét landmark van de stad van morgen. 

Maar nog veel belangrijker is de functie die de brug moet invullen: de bedoeling is dat ze een essentiële rol speelt in de 'modale shift', waarbij nog maar voor de helft van de verplaatsingen in de stad naar de auto wordt gegrepen. "De fietsbrug vormt de ontsluiting naar het Waasland. Op maximaal een halfuur zal je van een heel eind voorbij Zwijndrecht per fiets aan het Centraal Station staan", zegt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). 

Hij hoopt dan ook dat de brug een deel van de grote hinder door de Oosterweel-werken zal kunnen opvangen. Die zullen tegen 2020 op volle toeren draaien. "De brug tegen dan al volledig klaar hebben, zal bijzonder krap worden. Maar het is wel de bedoeling om zo snel mogelijk van start te gaan", zegt Kennis.

Unisono positief

Opvallend: de kritieken zijn unisono positief. "Antwerpen droomt hier al decennia van", zegt professor stedenbouwkunde Tom Coppens (Universiteit Antwerpen). Dat het een fietsbrug wordt, maakt die nieuwe Scheldekruising nog eens extra bijzonder, zegt hij. "Zo geef je de fiets een prominente, symbolische plaats in de stad."

De Erasmusbrug in Rotterdam toont hoe belangrijk zo'n brug kan zijn voor een stad, zegt Coppens. De brug is daar essentieel gebleken in de ontwikkeling van het nieuwe stadsdeel Kop van Zuid. Die functie kan de Scheldebrug in Antwerpen ook hebben. "De fietscapaciteit van de bestaande tunnels is verzadigd. De brug kan Linkeroever beter met het centrum verbinden om woonontwikkeling daar te stimuleren. Op Linkeroever is er nog capaciteit om bijkomende woningen te zetten."

Ook de oppositie is helemaal mee. "De Scheldebrug verbindt echt links en rechts", lacht Groen-lijsttrekker Wouter Van Besien. "Wij pleiten er ook al jaren voor: er is het mobiliteitsaspect, maar ook de beleving van de rivier die zoveel intenser wordt. De Schelde is Antwerpen en iedereen is verliefd op die rivier. Je ziet dat toch al voor je: er zullen mensen ten huwelijk worden gevraagd op die brug." 

Sp.a heeft de fietsbrug eveneens in het partijprogramma staan. "Een goede verbinding tussen beide oevers voor voetgangers en fietsers kunnen we alleen maar toejuichen", zegt sp.a-gemeenteraadslid Toon Wassenberg. "Al moeten we wel zien dat we de bestaande infrastructuur niet vergeten. De huidige tunnels onder de Schelde zijn nu vaak een bron van frustratie, doordat liften en roltrappen vaak stuk zijn. Daar moet ook in worden geïnvesteerd."

Pluim

Welk stadsbestuur er ook aan de macht komt na 14 oktober, die Scheldebrug komt er. Actievoerder Manu Claeys weet hoe dat komt. "De plannen die de stad nu heeft geselecteerd zijn de afgelopen twee jaar voorbereid in werkgroepen met ambtenaren, experts en burgers. Er was dus al een heel groot draagvlak voordat de politiek besliste."

Ook al is de rest van het mobiliteitsbeleid volgens de activist "nog niet in deze eeuw aangekomen", toch verdient het stadsbestuur hiervoor een dikke pluim, zegt Claeys. "N-VA, maar bij uitbreiding het hele bestuur, gaat nogal prat op het primaat van de politiek. Maar de afgelopen twee jaar heeft het zich opengesteld voor inspraak. Deze manier van werken is de toekomst. Want als dat voor mobiliteit en leefkwaliteit kan, waarom dan niet voor onderwijs?"

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234