Zaterdag 24/07/2021

De Bronx komt naar Brussel

Hiphop. De New Yorkse kunstenaar Chuck 'Koor' Hargrove spreekt vanavond in een zaal naast de AB over zijn leven en liefde voor graffiti. In één baldadige ruk nam hij ook de roemruchte graffitimuur in de muziektempel onder handen. Wij trokken mee in een waas van aerosolspray.

"Fuck you, asshole!" De woorden galmen nog na in zijn oren. De gloeiende woorden van Gloria, een zeventienjarige Ierse driftkop. Begin jaren zeventig zag de jonge Chuck Hargrove haar vanuit het raam van een uitgeleefd appartementsblok in de Bronx. Hij betrapte zijn vier jaar oudere buurmeisje terwijl ze graffiti op een muur spoot. Een donkerblauwe wandschildering met fonkelende sterren. Hargrove, die als kind voortdurend boven tekenblocs gebogen zat, raakte op slag geïntrigeerd door zoveel schoonheid in vandalisme.

"Een volkomen nieuwe wereld ging voor me open, toen ik zelf met tag art en graffiti begon", vertelt de New Yorker vandaag in zijn Schaarbeeks atelier. Jarenlang waren de Bronx zijn galerie. Bruggen, muren, rijdende metrostellen. Niet lang na een aanvaring met de NYPD schakelde hij over op het legalere werk: papier, canvas, metaal... Zijn kunst schopte het tot gerenommeerde expositieruimtes in de artistieke scene van downtown New York. Daarmee stond Koor, zoals hij zichzelf noemde, aan de wieg van de graffiti-en hiphopcultuur, en raakte hij bevriend met iconische kunstenaars als Keith Haring en Jean-Michel Basquiat.

Een gezamenlijke tentoonstelling bracht het trio in de jaren tachtig naar Brussel. Daar raakte Koor in de ban van de hoofdstad. "Het was liefde op het eerste gezicht, zoals ze zeggen. Ik ben New Yorker en heb de energie van een metropool nodig. Het lawaai en het leven. Bovendien vind ik Europese architectuur nog steeds ronduit verbluffend. Alles is kleiner, maar beter uitgewerkt: een soort Playmobil-wereld. (lacht) Brussel sprong er voor mij echt uit. Zoveel verschillende stijlen, en dan nog vaak in een en dezelfde straat. Ik kon er werkelijk niet van over. Het heeft ongetwijfeld inspirerend gewerkt, want ook in mijn wereld denk je best niet eenzijdig."

Kriskras doorheen Brussel vind je sindsdien afdrukken van zijn genie: aan de metrohalte De Wand of in de Marollen verbluft hij met wandschilderijen, maar ook in exporuimtes maakt zijn kunst grote sier. Vandaag is daar een nieuw kunstwerk bijgekomen, in de AB. Eén van zijn kameraden, een lid van De Puta Madre, mocht diezelfde muur in die concertzaal jaren geleden al als canvas gebruiken. "Maar dat werk had zijn beste tijd gehad", vindt Hargrove. "Het oogde nogal gedateerd. Dat is geen belediging, hoor: de tijd heeft op sommige kunstvormen nu eenmaal sneller vat."

Zelf boog Koor zich een dag lang over de muur en speelde op een abstracte manier met tijd en vorm, met ruimtebeelden en andere dimensies. "Ik laat me nooit door vastomlijnde beelden beïnvloeden, maar door sfeer. Om in de juiste stemming te raken, gebruik ik liefst muziek: bij dit werk liet ik me erg inspireren door 'ATLiens' van OutKast en 'Intergalactic' van Beastie Boys. Dat er iets scifi-achtigs in mijn werken zit, is ook niet zo vreemd: als kind was ik al verslaafd aan Thunderbirds en Star Wars. Het verhaal achter dit muurschilderij? Zo werkt het niet, man. Indertijd heb ik weleens geprobeerd om mijn werk te benoemen. Al was het maar om mensen tegemoet te komen in hun fixatie op informatie. Maar daar ben ik van afgestapt. Het verhaal achter een doek wil ik niemand opdringen. Mijn advies? Kijk, denk na, interpreteer. Tijdens mijn lezing vanavond ga ik ook niemand meenemen op een academische trip. Ik denk dat het interessanter is om een aantal mijlpalen aan te halen in de hiphopcultuur, te vertellen hoe Keith Haring kunst beschikbaar maakte voor iedereen, en hoe opwindend de vibe van de jaren zeventig was."

McDonalds

Koors lezing past binnen een vierdaagse in de AB, in het kader van de veertigste verjaardag van hiphop. Alle elementen die hiphop mee op de kaart hebben gezet - MC'ing, graffiti, breaking en turntablism - worden daarin belicht. "Zelf ben ik ook van alle markten thuis. Dat heeft met mijn roots te maken. Ik ben opgegroeid in een tijd en op een plaats waar de hiphopcultuur het daglicht heeft gezien. Iedereen zocht zijn weg, en beperkte zich niet tot één segment. Dat verklaart misschien waarom ik ook muziek, films en reclame heb gemaakt. In Europa ben ik bijvoorbeeld puur voor de lol platen beginnen producen: eerst rap, maar ook pop en rock. Ik schreef zelfs teksten in de meest uiteenlopende genres. Heavy metal, jazz of soul? Ik haalde nergens mijn neus voor op. Acteren doe ik ook. Theater en film."

Het grote publiek kent de stem van Koor dan weer het best van Engelse jingles voor Q-Music, commercials voor Coca-Cola, Stella Artois, Martini Bianco of recent McDonalds. "Dankzij mijn muziek kreeg ik dat voice-overwerk in de schoot geworpen. Geestig, hoor. Alleen jammer dat dat McDonalds-voer op geen bal trekt. Dat is namelijk nóg een passie van mij: koken. Hier in Brussel werk ik als zelfstandige traiteur in de exotische keuken. Caribische gerechten, of Afro-American soul food. Zolang ik buiten de lijntjes kan kleuren, voel ik me op mijn best."

Koor geeft vanavond een lezing over zijn leven en liefde voor hiphop en graffiti in Huis 23, naast de AB.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234