Woensdag 19/01/2022

De brave soldaat van de mode

Hebt u soms ook dat gevoel, grasduinend door modebladen, dat er elke week wel een nieuwe trend opduikt? En dat er elke week ook wel een ter ziele gaat? Toch zijn er af en toe trends die een langer leven beschoren zijn. Zoals dit seizoen de trenchcoat. Gewoon omdat hij tijdloos stijlvol én praktisch is.

Agnes Goyvaerts

ieuw kun je de trenchcoat - of de Mac, zoals de Britten hem kozend noemen - bezwaarlijk noemen. Burberry ontwikkelde hem begin vorige eeuw voor het leger en de stijve, stugge maar beschermende jas met epauletten, dubbele knopenrij en ceintuur hield duizenden soldaten droog en (betrekkelijk) warm. Later werd de jas een filmheld. Beelden van Humphrey Bogart in Casablanca, Alain Delon in Le Doulos, Eddy Constantine in Alphaville en Gary Cooper in Today we live komen automatisch voor de geest. Maar inmiddels was ook al ampel bewezen dat het mannelijke en hooggesloten kledingstuk behoorlijk sexy uit de hoek kon komen indien gedragen door een vrouw. Marlene Dietrich, Joan Crawford, Lauren Bacall, Ingrid Bergman, Simone Signoret, Cathérine Deneuve en Audrey Hepburn wisten hun charmes buitengewoon goed uit te spelen in zo'n strak dichtgesnoerde regenjas. En daarmee hebben we meteen een verklaring voor de hevige opflakkering van populariteit die de trenchcoat dit voorjaar krijgt.

De Mac is immers een van de sleutelstukken van de 'nieuwe bourgeoisie-chic' die hoogtij viert.Of je de nieuwe wending van de mode 'ladylike' of truttig noemt, ze is er. Een twinset met parelsnoer of een deftige blouse met een strikkraag, een rechte rok tot op de knie en schoenen met een hakje, een grote (zonne)bril en een kokette handtas, ziedaar het beeld dat volgens sommigen barst van de ingehouden sensualiteit en dat voor anderen helaas verwijst naar veel te lang gedwongen netjes-lopen op kantoor of in de school. Maar als je de modebladen doorbladert kun je er niet naast kijken: de nieuwe deftigheid eist haar plaats op naast de glitter- en -glammode van de hotpants met haltertopjes en jeans met strassboorden.

Met trends, zei een vriendin me ooit, is het als met fitness; je moet blijven volhouden of je kunt er net zo goed niet aan beginnen. En daar heeft ze gelijk in, want vandaag of morgen stellen we het vast: een béétje met de mode meedoen gaat niet. Stel dat je wél die deftige blouse koopt, maar niet de knielange rok en de hakjes, dan loop je er al gauw bij als een verklede schooljuf uit een Engels kostuumdrama. Of dat je wel die roze netkousen en de puntige pumps koopt, maar blijft vasthouden aan je geruite mini-kilt. Tja... dan had je die kosten beter niet gemaakt. Trends, namelijk, zijn bedoeld om ons permanent zin te doen krijgen om onze garderobe te veranderen. En zo'n modebeeld heeft alles te maken met verhoudingen. Die moeten kloppen, en dus kun je niet ongestraft een rok of broek van een vorige mode combineren met een bovenstuk van vandaag. Tenzij.

Tenzij je zo geweldig slim bent dat je díe stukken koopt die tegelijk nieuw ogen en toch voldoende tijdloosheid in zich dragen. Een van de beste gokken daarvoor is dit seizoen dus de Mac, de trench, de lichte (regen)jas met ceintuur, afgeleid van de stugge militaire voorvader.

Want in tegenstelling tot oranje hotpants of vleeskleurige doorkijkjurken is een Mac ook aangepast aan ons dagelijks leven. Zeker in een kikkerland als België, waar je 's morgens nooit weet of de zon 's middags nog zal schijnen, is het een uitkomst. En het goede nieuws is dat de trench door zowat iedereen omarmd werd, van de duurste designermerken tot de populaire ketenwinkel. De mooiste combinatie vond ik bij Yohji Yamamoto: een vederlichte zandkleurige jas, mouwen een beetje opgestroopt, ceintuur nonchalant dichtgeknoopt, over een wijde rok van dezelfde stof, tot net onder de knie, en platte ballerina-schoenen of riempjessandalen. Het is een beetje Audrey Hepburn, maar toch geen retrobeeld. En Yohji zette de toon voor vele andere merken.

Zijn dunne, lichte versie van de mac, zonder knopen, is niet te vergelijken met de stijve, vastberaden versie van Josephus Thimister. Zijn macs van gewaxt zeildoek reiken tot op de enkels en hebben een eindeloze dubbele knopenrij en een lederen ceintuur met gesp. Thimister liet zich niet zozeer inspireren door de soldaten van de Eerste Wereldoorlog, als door de kleding van de Baader-Meinhof groep, liet hij verstaan. Subversief dus, en buiten de liever-liefsfeer. Maar met hoge hakken eronder beslist een blikvanger.

Tussen de ballerina- en de militantenlook ligt de mac van de airhostess. In dit beeld is de trenchcoat kort en licht, ingenoerd in de taille en gedragen op een knielange rechte of plooirok. Eronder zit een zijden blouse en de haren zijn netjes opgestoken. Deze versie van de trench wordt waarschijnlijk de populairste. Voor overdag is hij van beige gabardine of wit vinyl, voor 's avonds mag hij van roze chintz zijn of een andere parelmoeren glansstof.

In de vampversie wordt de trenchcoat gewoon een jurk, gedragen op het blote lijf. Jean-Paul Gaultier heeft van deze interpretatie al menige demonstratie gegeven, zelfs in zijn haute-couturelijn. Deze 'trench' is van uiterst dunne kripwol, donkerblauw bijvoorbeeld, of van slangenvel, zoals bij Saint-Laurent, in ieder geval heel dun en soepel. Probeer niet de degelijke regenjas - een maatje te groot gekocht om in de herfst over een dikke pull te dragen - om te turnen tot vampjurk. Dat is op voorhand mislukt. Draag deze jasjurkversie met blote benen en platte touwschoenen, zoals een Amerikaanse studente in Rome, jaren vijftig (denk Mister Ripley) en als het voor een feestje is met sandalen met hoge hakken en uiterst dunne riempjes.

En ja, hier is hij nog maar eens: de oude, trouwe Burberry. Deze keer niet met een ruitenvoering, maar helemaal geruit, aan de buitenkant. Of zoals bij Louis Vuitton, met de initialen er breedt over uitgesmeerd. We kijken dit seizoen immers niet op een logo meer of minder.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234