Woensdag 25/11/2020

CoronacrisisCinemasector

De box office blijft leeg. ‘Ik vrees niet alleen voor mijn job maar voor de hele cinemawereld’

In de UGC-cinema van Antwerpen is het niet meteen een overrompeling. 'Ik werk hier al 20 jaar, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.'Beeld E Xt-ageurts

Het Britse Cineworld sluit tijdelijk de deuren van 700 bioscopen, nadat de release van de nieuwste James Bond voor de derde keer uitgesteld werd. Ook de Belgische cinema-industrie staat het water aan de lippen.

“Voor corona haalden we gemiddeld zo’n 1.000 toeschouwers per dag. Ik weet nog dat we eens een dag slechts 300 haalden. We zeiden: dit is een absoluut diepepunt. Nu geraken we zelfs amper boven dat aantal”, vertelt Patrick Brouckaert, supervisor aan de ingang van het UGC Antwerpen. “Ik werk hier al 20 jaar, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Niet voor zo'n lange periode. Als ik hoor wat er nu allemaal gebeurt, dan vrees ik niet alleen voor mijn job, maar ook voor de hele cinemawereld.”

De Britse bioscoopketen Cineworld, de op een na grootste ter wereld, besliste zondag om 500 bioscopen in de VS, het Verenigd Koninkrijk en Ierland te sluiten. Het was niet langer rendabel om ze open te houden, zeker niet sinds het nieuws bekend geraakte dat de release van No Time to Die, de nieuwste James Bond, voor de derde keer uitgesteld wordt.

Ook in België is de uitgestelde release een zoveelste klap voor de hevig bloedende cinemawereld, die snakt naar een nieuwe blockbuster. “Dit is allesbehalve leuk nieuws. Dit moest de sterkste film van het najaar worden”, zegt Anneleen Van Troos, woordvoerder van Kinepolis. Blockbusters als James Bond worden in de filmwereld met reden ‘tentstokken’ genoemd: ze houden de hele industrie recht. Maar nu wachten ’s werelds grootste filmhuizen om nieuwe blockbusters uit te brengen tot ze zeker zijn dat er toeschouwers komen opdagen, terwijl cinemahuizen moeite hebben om mensen naar de zalen te leiden als die blockbusters ontbreken. Ook de nieuwste Marvel-film Black Widow, Stevens Spielbergs West Side Story en Wonder Woman werden al uitgesteld. “Voor Mulan hebben we de hele zomer reclame zitten maken. Maar Disney besloot het op zijn nieuwe platform uit te brengen”, zegt Patrick Brouckaert.

Jarenlange financiële kater

Hoewel UGC Antwerpen mikt op drie nieuwe films per week, vult het zijn programmatie aan met oudere films en houdt nieuwe releases langer in de zalen. Kinepolis vult zijn gamma dan weer aan met concertfilms en opera. “Dit is sowieso een gigantische test voor de cinemasector, en die was al zoekende”, zegt hoogleraar communicatiewetenschappen Tom Evens (UGent). “Als je een gezond businessmodel en flink wat financiële reserves hebt, zoals Kinepolis, is er geen reden tot paniek. Maar voor heel wat cinema’s zal deze crisis voor een jarenlange financiële kater zorgen.” 

Zo moest Studioskoop, een arthousecinema in Gent, nauwelijks 21 dagen na zijn heropening op 1 juli de deuren alweer sluiten. “Sinds die mondmaskerplicht was het gewoon niet langer doenbaar. Zeg nu eens eerlijk: op café mogen mensen wel met zijn vijven bij elkaar zitten, maar in de cinema moeten ze een mondmasker aanhouden? Voor ons is het afwachten tot het normale leven weer zijn gang gaat”, zegt uitbater Walter Vander Cruyssen. 

Ook cinemagroep Lumière, eigenaar van drie arthousecinema’s in Brugge en Antwerpen, voelde de impact van de mondmaskerplicht. “Wij willen openblijven, als signaal aan het publiek. Maar het is een heel lastige oefening. In september haalden we 60-70 procent minder bezoekers dan normaal. De goede auteursfilms waar wij op rekenen, zijn er nu veel minder”, zegt medeoprichter Alexander Vandeputte.

Toch bleef de cinemagroep niet bij de pakken zitten. Tijdens de lockdown brachten ze nieuwe releases op een nieuw platform, ‘Lumière Cinema bij je thuis’, dat ook in de toekomst behouden blijft. En samen met vijf andere arthousecinema’s slaagden ze erin om Sophia Coppola’s nieuwste film On the Rocks te brengen.

Het sterkt Vandeputte in zijn overtuiging dat de cinema ook deze crisis wel te boven komt. “De cinema is al tientallen keren dood geschreven. Misschien verandert onze rol en worden we steeds meer curatoren in het filmlandschap. Maar in elk geval zullen mensen blijven hunkeren naar een groot scherm, naar die beleving en gedeelde emoties.” 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234