Vrijdag 06/12/2019

De boskoning en het arme prinsje

Canvas, zaterdag 27/4, 23u05

Het kan sarcastisch of minstens ironisch lijken om een film over daklozen, zwervers en andere marginalen de titel Versailles mee te geven en het verhaal dan ook nog eens voor een deel in de buurt van dat majestueuze kasteel te situeren. Maar dat contrast wordt hier bewust gebruikt voor een aangrijpende parabel over eenzaamheid, armoede en uitsluiting. En ook over solidariteit en familiebanden, vrijheid en verantwoordelijkheid. Dat klinkt misschien als een goedbedoeld pamflet, maar ondanks de realistische context profileert Versailles zich uiteindelijk tot een indringende en bijwijlen zelfs poëtische kroniek.

Het verhaal begint in Parijs waar de jonge, werkloze en dakloze Nina (rol van Judith Chemla) met haar vijfjarig zoontje Enzo (Max Baissette de Malglaive) aanstalten maakt om nog maar eens de nacht in open lucht door te brengen. Ze worden door een sociale dienst van straat geplukt en naar een opvangtehuis in Versailles gebracht. De dag nadien lopen ze wat verloren in de bossen vlakbij het wereldberoemde kasteel. Daar maken ze kennis met Damien (verbluffende vertolking van Guillaume Depardieu, in een van zijn laatste films). Damien woont in een zelfgebouwde hut, maar in tegenstelling tot Nina en haar kind heeft hij bewust gekozen voor dit primitieve bestaan, in de marge van de maatschappij.

Na de nacht in de boshut te hebben doorgebracht, vertrekt Nina en laat ze haar zoontje zomaar achter bij Damien, die zich in eerste instantie geen raad weet met de kleine dreumes. Hij probeert Nina terug te vinden, maar komt al snel tot de conclusie dat het zijn verantwoordelijkheid geworden is om voor dat jongetje te zorgen. Stilaan groeit er een band tussen de ongekroonde boskoning en het aan zijn lot overgelaten prinsje met de grote, verbaasde ogen.

Zo samengevat lijkt het melodrama om de hoek te loeren, maar scenarist-regisseur Pierre Schoeller weet de clichés en valkuilen van dat genre mooi te ontwijken. Het resultaat is een film die bepaalde wantoestanden aanklaagt - in de bossen rond Versailles wonen inderdaad echte clochards - zonder pamfletair te worden.

Een film ook die vertedert en ontroert, zonder te vervallen in tranerigheid, en die ten slotte bewondering oproept voor de intense, doorvoelde vertolking van zoon Depardieu.

(Jan T.)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234