Maandag 21/06/2021

De boekensector kan wel wat extra management verdragen

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Van alle creatieve sectoren lijkt het boekenvak het gevoeligst voor de economische crisis. Boeken uitgeven blijft nog vaak een vak van liefhebbers. In de goede zin, omdat er veel liefde en engagement voor het gedrukte woord in de sector omgaat. Maar liefhebbers kunnen ook amateurs zijn. Maatschappelijke fenomenen, zoals de versnipperde tijdsbesteding en de opkomst van digitale dragers, gaan voorbij aan een grote groep uitgevers.

Dat leidt ertoe dat heel wat van hen vandaag het water aan de lippen staat. Ze werken met kleine marges en zijn meer dan hen lief is afhankelijk van enkele cashmachines. Hoe riskant dat is, wordt nu duidelijk. Een klein groepje bestsellers - tv-koks, vooral - heeft de omzetcijfers jarenlang kunnen flatteren. Stilaan zit ook die lucratieve niche aan zijn limiet. En dan zitten de Lage Landen nog in de luwte van de digitale revolutie, waarbij e-lezers slechts enkele marginale procenten van de markt vertegenwoordigen, en internetverkopers hun dominantie met dumpingprijzen nog niet hebben kunnen vestigen. Ooit, en wellicht eerder vroeg dan laat, komt het zover.

Om die toekomst het hoofd te bieden, lijkt de boekensector het Decca-syndroom als strategie te hanteren. Decca ging de muziekgeschiedenis in als de platenmaatschappij die de jonge Beatles hautain de deur wees. Oeps, foutje. Om zo'n fout te vermijden lijken uitgevers erop gebrand om zowat elk geschrift van meer dan twee zinnen uit te geven. Je zou maar eens de nieuwe JK Rowling, Jeroen Meus, Stieg Larsson of 'Fifty Shades of Grey' moeten missen.

Jaarlijks verschijnen er zo 20.000 nieuwe titels op de Nederlandse boekenmarkt, getuigen de nieuwe WPG-uitgevers Peter Quaegebuer en Erwin Provoost in deze krant. Een diaree van boeken en vooral een verspilling van middelen die als businessmodel niet langer houdbaar is, stellen ze terecht vast. Quaegebuer en Provoost, beiden afkomstig uit de mediawereld, zijn nieuw in het boekenvak, en ze beogen een kleine revolutie: minder maar betere boeken uitgeven, minder afhankelijkheid van tv-vedettes met kleine winstmarges, meer crossmediale uitbouw van het eigen fonds. Klinkt logisch maar in de boekerij ben je daarmee toch al een nieuwlichter. Dat hun eigen uitgeverij zowat de helft van de stripmarkt in handen heeft, maar voorheen nooit uitbreiding zocht in de animatie- of entertainmentindustrie is bijvoorbeeld te gek voor woorden. Quaegebuer en Provoost zijn ambitieus, maar het zou dom zijn hun plannen weg te zetten als liefdeloze managerspraat. De boekensector kan wel wat extra management verdragen.

Bart Eeckhout
Chef M

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234