Maandag 21/10/2019

De blitzcarrière van YouTube

Wisten Chad Hurley en Steve Chen toen ze anderhalf jaar geleden YouTube oprichtten veel dat ze tegen eind 2006 elk zo'n 300 miljoen dollar waard zouden zijn. En goed zouden zijn voor 45 procent van alle filmpjes die op het internet worden geplaatst.

Hurley en Chen, die een bedrijfsidee uitwerkten dat ze samen met medeoprichter en vriend Jawed Karim hadden bedacht, begonnen hun bedrijf in de garage van Hurley maar moesten snel verkassen naar een eenvoudige kantoorruimte in San Mateo. Grondslag van hun miljardenidee: een website maken die het midden houdt tussen America's Funniest Home Videos en een televisiezender.

We staan aan het begin van de user-generated content-revolutie, wisten de twee: nu zowat iedereen in de geïndustrialiseerde wereld het internet gebruikt, voelt iedereen zich geroepen om iets van zichzelf bloot te geven aan de gemeenschap, wordt iedere consument ook een producent, en komen professionele media naast producties van gewone gebruikers te staan.

Ook mogols als Google en Yahoo! waren toen al met onlinevideo bezig, maar het was de kleine luis die op anderhalf jaar tijd een gemeenschap van miljoenen gebruikers bij elkaar wist te schrapen. Het succesrecept: grenzen verleggen. Of dat nu de grenzen van creativiteit, monotonie, auteursrechten (veel dingen die worden geposteerd zijn opnames van televisieprogramma's of films) of goeie smaak zijn, maakte eigenlijk niet zoveel uit.

"YouTube lijkt op een site die bedoeld is voor een niche, maar ze spreekt een massapubliek aan", zegt consultant Bert Van Wassenhove van het marketingbureau Agency.com. "Dat komt omdat ze erin geslaagd zijn om een gevoelige snaar te raken bij verschillende subculturen. Zo krijg je een soort YouTubecultuur die, net als elke andere cultuur, bestaat uit duizenden subcultuurtjes. De site valt niet meer te definiëren aan de hand van een klassieke doelgroep, want zowel een twintigjarige student als een 55-plusser zitten erop."

Ondertussen begonnen grote jongens als Yahoo! de toegang van gewone gebruikers tot hun videodiensten te vergemakkelijken. Na de 45 procent marktaandeel van YouTube volgt de videomodule van MySpace, die goed is voor 20 procent van alle video's die op het web worden geplaatst, Google Video, dat gewoon naast YouTube blijft bestaan, rekent af op 10 procent. Yahoo! Video en MSN Video moeten het elk stellen met zo'n 6 procent. (RMe)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234