Dinsdag 26/10/2021

'De beste straf is K3-kaftpapier'

Het leven van een effen blauwe rol kaftpapier is zwaar. Vroeger werd ze gekoesterd en kreeg ze respect. Vandaag blijft ze eenzaam in de rekken liggen terwijl haar buren, Bob de Bouwer en de M-Kids, gezellig met kinderen mee naar huis mogen en zich straks een jaar lang rond een reken- of taalboek mogen draperen. Wil echt niemand meer blauw kaftpapier?

Brussel

Van onze medewerkster

Kim Herbots

'Kinderen beslissen alles", zegt Bernard Tai van Inno in Brussel. "Ouders hebben niks meer te zeggen over schoolaankopen. Alle kinderen willen merken en de meeste krijgen ze ook. Wij hebben klanten die 500 euro uitgeven per kind." "Boekentas inbegrepen komen mijn uitgaven dit jaar op zo'n 45 euro", vertelt Sabine Persyn, mama van Inge (6). "Terwijl Inge op kamp was, ben ik de schoolaankopen gaan doen. Als ik haar meeneem, kan ze toch niet kiezen. Voor het kaftpapier heb ik een toegeving gedaan. Ik weet dat ze van de M-Kids en kabouter Plop houdt, dus dat heeft ze gekregen. Maar zeker voor een boekentas vond ik het belangrijk dat ik die koos. Inge zou enkel naar de tekening kijken, terwijl ik het essentieel vind dat zoiets stevig is. Bovendien hoor je zo vaak over te zware boekentassen dat ik er een gekocht heb op wieltjes."

"Kinderen doen gemiddeld drie jaar met dezelfde boekentas", zegt Bart Coeman van Fun. "Daarom kiezen mensen voor kwaliteit. Kipling staat absoluut bovenaan. Vanaf het derde middelbaar verschuift dat wat en komt Hedgren op de eerste plaats. Kinderen willen die duurdere merken maar ouders kopen ze ook graag omdat ze degelijkheid bieden. Het is overigens een zeldzaamheid dat hier een moeder binnenwandelt zonder haar zoon of dochter en zelf alles kiest. Wel zien we dat vanaf een jaar of vijftien jongeren soms alleen komen."

"Ja, ik heb de kinderen meegenomen", vertelt Sonja, mama van Thomas (7), Simon (9) en Robin (11) Van Rompaey. "Zolang het niet de spuigaten uitloopt, mogen ze zelf kiezen. Zeker voor mappen en kaftpapier laat ik ze hun gang gaan. Voor kleurpotloden en stiften kijk ik meer naar de prijs. Als er een groot prijsverschil is, moeten ze tevreden zijn met de goedkopere versie. Natuurlijk hebben ze hun zinnen gezet op bepaalde spullen maar dan gaat het meer om kaftpapier met brommers of raceauto's en niet om popgroepen. Integendeel, als ik ze dezer dagen wil straffen, is dat met de dreiging dat ik K3-kaftpapier voor hen zal kopen."

"Wij zijn ook allemaal samen geweest", zegt Jos Lambrechts, papa van Morganne (7) en Maureen (5). "De oudste is er niet echt op gebrand om bijvoorbeeld K3-spullen te hebben. Ze is er wel fan van maar ze wil veeleer dingen zoals een goede vulpen. Omdat die duurdere spullen jaren meegaan, krijgt ze die ook. Voor latten en potloden en zo zorgt de school. Dat scheelt al heel wat."

Hoewel de meeste fabrikanten zich ook op jongens richten, lijken die minder vatbaar te zijn voor de merkenhype dan meisjes. "Ik heb twee zonen", vertelt Hilde Jacobs. "De oudste is al een tijdje afgestudeerd en de jongste gaat nu naar het laatste jaar secundair onderwijs. Zij hebben merken nooit belangrijk gevonden. Toen ze klein waren, kocht ik wel eens kaftpapier met figuurtjes erop maar ze hebben zelf om effen papier gevraagd. Ik heb dan eens 20 of 30 rollen ineens gekocht en dat gebruikt de jongste nu nog. Hetzelfde geldt voor pennenzakken. Ik koop er af en toe eens een nieuwe maar hij blijft zijn oude gebruiken. Zijn rugzak is wel van Kipling, maar dat is niet omdat hij erom gevraagd heeft. Dat was gewoon het stevigste."

Net voor de start van de zomervakantie is er een grootscheepse campagne gestart om mensen aan te sporen milieuvriendelijker schoolmateriaal te kopen. Dat lijkt geen overweldigend succes. "Jongeren houden nu eenmaal niet van gerecycleerde producten", aldus Fun. Ook de ouders bevestigen dat ze nauwelijks rekening houden met milieuvriendelijkheid. "Ik heb eens navulbare kleurpotloden gekocht voor mijn zonen", vertelt Sonja, "maar dat systeem bleek niet zo goed te werken. Nu kijken we er eigenlijk niet meer naar."

Lagereschoolkinderen worden wild van de M-Kids en K3, maar wie denkt dat het over is bij de overstap naar de middelbare school is mis. "Oudere kinderen willen evengoed bekende spullen. Bij hen scoren Eastpak en O'Neill goed." "Toch vind ik dat het verminderd is tegenover vroeger", vertelt Claudine Hendricx, mama van Femke (14). "In het lager moest alles van een bepaald merk zijn. Nu moet enkel haar rugzak nog 'in' zijn. Kaftpapier en etiketten ontwerpt ze zelf. Er komen foto's op of ze kaft ze met Chinese kranten, meegebracht van een reis. Tegenwoordig kom ik er veel goedkoper af dan toen ze nog in de lagere school zat."

Want zeker is: ongeacht wat ouders beweren, als de kinderen hun zinnen op iets gezet hebben, krijgen ze vaak gelijk. "Als een van mijn leerlingen een pen of een gommetje heeft dat de andere leerlingen de ogen uitsteekt", vertelt Jan Leenaerts, die voor de klas staat in een derde leerjaar, "mag je er zeker van zijn dat de rest dat enkele dagen later ook heeft. Ouders capituleren altijd."

Morgen: twee extra onderwijspagina's

- Met de fiets naar school

- Kortere opleidingen worden steeds populairder

'Je mag er zeker van zijn: ouders capituleren altijd'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234