Woensdag 27/01/2021

De beste Sound ooit

Alles aan deze productie is één groot feest

Musicalstudio 100 en joop van den ende brengen 'the sound of music' HHHHI

Antwerpen

Eigen berichtgeving

Wilfried Eetezonne

Je denkt dat er geen einde aan gaat komen als Maria en de Von Trapp-kinderen 'Do Re Mi' zingen en eigenlijk wil je het ook niet. Een van de bekendste musicalnummers uit het hele repertoire wordt hier gebracht als een prachtig feest, waarbij het orkest alle registers opentrekt en er zich niet voor schaamt dat het klinkt als een dreunende fanfare. En zo is het met alles aan deze The Sound of Music. Het is één groot feest.

The Sound of Music (1959) voorstellen hoeft niet meer. De avonturen van de postulante Maria (Maike Boerdam) ten huize van de kapitein Von Trapp (Peter van de Velde) zien we immers elk jaar op de televisie in de beroemde verfilming van Robert Wise uit 1965. Nochtans heeft die verfilming de musical van Richard Rodgers en Oscar Hammerstein II opgezadeld met een dodelijke erfenis. Sound werd onterecht beschouwd als een campy slagroomtaart. Hoog romantisch, klef en gedateerd. Regisseur Paul Eenens blaast in deze productie al het stof van de show maar respecteert wel dat hij een van de grote publiekslievelingen is.

Ten eerste zit er vaart in deze productie. De changementen van de ronduit schitterende decors van Eric van der Palen gebeuren in een hoog tempo af, zodat er vlotjes over de mindere momenten in het verhaal wordt gefietst. Zo is de huwelijksscène drastisch ingekort, wat de tweede akte alleen maar ten goede komt.

Belangrijker is dat Eenens de musical ernstig neemt. Sound gaat niet alleen maar om die schattige kindertjes die zingen over 'spinnende poezen'. Eenens besteedt minstens zoveel aandacht aan het onderliggende politieke verhaal van het Oostenrijk op de rand van de Anschluss. Dat verklaart veel.

Het is de reden waarom de kapitein niet huwt met barones Schräder (Jeannine Geerts), die niet veel graten vindt in het Derde Rijk. En 'Edelweiss', dat in het verleden een stroperige ballad was, wordt hier opnieuw een vrijheidslied.

Dat politieke laat Eenens een paar keer heel sterk zien. Zo is het een ijselijk moment als de kapitein te weten komt dat zijn butler hem heeft verraden bij de nazi's. Ook een nummer als 'Water bij de wijn' - dat gaat over compromissen sluiten met foute idealen en dat om bizarre redenen steeds weg wordt gelaten uit de show - tilt de Sound op naar een hoger niveau. Eenens geeft de Sound kortom zijn scherpe kantjes terug en dat is een zeer welkom gegeven.

Ook de cast levert schitterend werk. Boerdam zet een zeer bruisende Maria neer, alsof de rol voor haar geschreven werd. De manier waarop zij haar zoektocht naar volwassenheid en vrouwelijkheid doormaakt, komt elke seconde geloofwaardig over. Misschien zingt ze af en toe wat te luid, maar die onstuimigheid past nu eenmaal bij Maria.

Even geloofwaardig is de kapitein van Peter van de Velde, die over een mooie stem beschikt. In het begin is hij de normale, stuurse kapitein zoals we hem allemaal kennen, maar in de loop van de show laat hij een mooi pallet aan emoties zien. De trillende woede als hij uiteindelijk moet buigen voor de Duitsers... Dat is de Von Trapp die we willen zien.

Jeannine Geerts speelde haar barones eerder bij de overigens ook puike productie van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, maar ze is duidelijk gegroeid in de rol. Hier is ze meer een vrouw met geld, maar beschikt toch over dat tikkeltje vulgariteit dat je bij dat soort rijkelui vaker hebt. Haar komische en snedige opmerkingen levert ze met een perfecte timing af.

Ook komisch is Door van Boeckel, die als Max Detweiler moeiteloos alle lach naar zich toe zou kunnen trekken, maar die gelukkig heel beheerst blijft. Zelfs de kids spelen niet houterig maar zeer spontaan.

Daniël Cohen tekende voor de vertaling en die zit vol leuke vondsten. Zo laat hij 'gewone mensen' rijmen op 'Mercedes Benzen' en slaagt hij erin 'recalcitrante postulante' niet gezocht te laten klinken. Een tour de force.

Deze Sound is een spektakel van zeer hoog professioneel niveau in al zijn facetten. Entertainment zoals het hoort. Sound is ook de eerste samenwerking tussen Studio 100 en Joop van den Ende Theaterproducties. Laten we hopen dat er nog veel volgen.

WAT The Sound of Music WIE Maike Boerdam, Peter van de Velde, Jeannine Geerts, Door van Boeckel in

een co-productie van Studio 100 en Joop van den Ende Theaterproducties. WAAR EN WANNEER Nog tot 22/2 in de Antwerpse Stadsschouwburg. Info en

kaartjes: 070/344.555 of www.sherpa.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234