Zondag 08/12/2019

De beste promotie ter wereld?

Het succes van onze Rode Duivels, dat willen de Nederlanders ons nog wel gunnen. Maar dat ook onze dj's Dimitri Vegas & Like Mike nu op één staan in de wereld, komt hard aan bij sommige noorderburen.

'Als je wint, heb je vrienden', zongen Henny Vrienten en Herman Brood jarenlang. Maar dat klopt kennelijk niet meer in Nederland. Nu Dimitri Vegas & Like Mike afgelopen weekend werden uitgeroepen tot beste dj's ter wereld in de jaarlijkse populariteitspoll van het Engelse vakblad DJ Magazine, hebben ze al wat zure oprispingen mogen trotseren. Zo onderbrak de Zweed Axwell afgelopen weekend zijn set in Amsterdam om even fijntjes op te merken dat hij zeventiende was geworden in de wedstrijd zonder enige vorm van promotie en dat dit wat hem betreft meer voorstelt dan eerste te worden door "a lot of fucking work". Ook de Amerikaanse dj 3Lau kon zijn ongenoegen niet wegsteken.

Maar het grootste misprijzen komt van Hardwell, niet toevallig de Nederlandse dj die de voorbije twee jaar met de hoogste eer ging lopen en nu van zijn voetstuk is getuimeld. Hij verwijt Dimitri Vegas & Like Mike "in plaats van de muziek te laten spreken" een groots opgezette promocampagne waarbij hostessen bezoekers op festivals, maar ook voorbijgangers in drukke winkelstraten of jongeren aan de bioscoop of zelfs aan de schoolpoorten aanspreken om even voor het Belgische topduo te stemmen.

Zo'n zestig promomeisjes zouden deze zomer zijn ingezet door MAC 21, het Antwerpse reclamebureau dat geregeld samenwerkt met Tomorrowland en moederbedrijf ID&T, waarvan Dimitri Vegas & Like Mike het absolute uithangbord zijn. De dames gingen telkens op pad met een iPad in de hand om stemmen te ronselen. Op festivals zoals Tomorrowland en Laundry Day, maar bijvoorbeeld ook op de Antwerpse Meir.

"Het klopt", zegt een van de promomeisjes. "Ik heb het gedaan als vakantiejob en had samen met tientallen collega's de taak om zo veel mogelijk mensen aan te spreken om voor Dimitri Vegas & Like Mike te stemmen. In Antwerpen hebben we aan het Wapperplein postgevat, maar ook aan het cinemacomplex Kinepolis. Maar de schoolbezoeken waren het meest effectief. Tijdens de pauzes konden leerlingen dan stemmen. 'Andere dj's doen dat ook', hebben ze ons verteld. We kregen er tien euro per uur voor."

Extra stemmen maken geen verschil

En daar is niets mis mee, zo laat Carl Loben, verantwoordelijk voor de wedstrijd bij DJ Magazine, weten. "Onze regels zijn dat je maar één keer mag stemmen per IP-adres of via sociale media. We nemen deze wedstrijd heel serieus en elk jaar verwijderen we wel stemmen die frauduleus zijn. Maar het stemmen vanop festivals via een iPad is perfect mogelijk. Campagne voeren is net een belangrijk onderdeel van onze wedstrijd."

Ook Dimitri Vegas & Like Mike zelf hebben er nooit een geheim van gemaakt dat ze kaas gegeten hebben van wat marketing. Vorig jaar waren er trouwens al promomeisjes op pad om het stemmenaantal wat op te krikken. En ook nu ziet het populaire duo er geen graten in. "Ik vind het spijtig dat er, nu we op één staan, opeens van die reacties komen. Dat had ik niet verwacht", zegt Dimitri Thivaios (Dimitri Vegas). "Dit gaat over één miljoen stemmen die van over de hele wereld komen. De extra stemmen die wij hebben verzameld, maken het verschil niet. Maar alle beetjes helpen wel. Elke dj is daarmee bezig en voert promo: op Facebook, met nieuwsbrieven, advertenties, fan-apps en radiospotjes. Zeker Hardwell is daar niet vies van, hoor.

"Alleen: als je het doet, doe het dan goed. We hebben ludieke filmpjes gemaakt met Jonas Van Geel, de Rode Duivels en Jean-Claude Van Damme. En we hebben hostessen die voor ons op pad gaan. Wat is het verschil met flyers uitdelen? Ze hebben niemand gedwongen om voor ons te kiezen en er valt ook geen enkele prijs te winnen. Wie de moeite neemt om vijf minuten de tijd te nemen om zo'n formulier in te vullen, zal ons wel graag bezig horen, zeker? Anders doet geen mens dat. Het blijft ook maar een populariteitspoll. Je moet dat niet groter maken dan het is."

Kleingeestig

Weinig muziekkenners hechten belang aan de top 100, net omdat populaire hedendaagse acts hun grote schare fans mobiliseren om te stemmen. Hierdoor bengelen gevestigde waarden zoals Carl Cox en Daft Punk - dit jaar niet eens bij de eerste zestig - achteraan.

Maar dat neemt niet weg dat zo'n eerste plaats mooi op het visitekaartje staat, zo beseft ook Jan Van Esbroeck van de nv Sportpaleis, de Antwerpse concerttempel die de broers Thivaios eind december drie dagen na mekaar zullen vullen. "Drie keer uitverkopen, doe het maar hé. En er is geen enkele hostess de straat op getrokken om mensen te smeken een kaartje te kopen, hoor. Miss België wordt ook degene die de meeste stemmen kan ronselen. Er zijn er die dat niet prettig vinden, maar wat doe je eraan? Ik geef Dimitri en Mike groot gelijk. Want we moeten daar niet kleingeestig over doen: dat hééft zijn waarde. Clouseau kan tegenwoordig ook wat meer vragen dan toen ze voor het eerst dat Sportpaleis hebben gevuld."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234