Vrijdag 07/05/2021

Video

De beste film wint niet altijd de Oscar voor beste film

In LA zijn de voorbereidingen voor de Oscaruitreiking in volle gang. Beeld Photo News
In LA zijn de voorbereidingen voor de Oscaruitreiking in volle gang.Beeld Photo News

Het is een fenomeen zo New Yorks als Donald Trumps 'You're fired!', maar tegelijkertijd één van de best bewaarde geheimen: de Oscarlunch. In de maanden voor de Oscaruitreiking voeren acteurs en filmmakers campagne om de leden van de Academy, die de Oscars kiezen, te overtuigen van hun film. De beste campagne wint. Amerikacorrespondent Michiel Vos was erbij.

De Oscar voor de beste film gaat niet per se naar de beste film. Het is - zoals alles in Amerika - big business en een spel dat moet worden gespeeld. Je zou kunnen zeggen dat het politiek is. George Clooney wint niet vanwege zijn acteertalent, hij wint omdat zijn film en zijn studio de beste Oscarcampagne voeren.

Filmmakers en acteurs prijzen tijdens lunchevenementen niet alleen hun films aan voor de stemgerechtigde leden van de Academy. Iedere lunch is ook een ontmoetingsplek van opiniemakers, A-listers en filmrecensenten. De lunches vinden plaats in de beste restaurants van New York, zoals de vermaarde 21 Club, en worden betaald door de studio's.

Bekijk de video - en lees eronder verder.

Kracht van marketing

Een beetje film heeft een eigen lunch: elk seizoen vinden er honderden plaats in New York en in Los Angeles, legt film recensent Bill McCuddy uit. Hij is recensent bij Time Warner en een vast onderdeel van het circuit. "Wat je hier ziet, is de magie van de marketing. Een film", zo legt hij uit, "is 80 procent de film zelf en de rest is marketing en hoe je die film voor de neus van de juiste personen krijgt. We worden uitgenodigd in een toprestaurant, krijgen steak en wijn voorgeschoteld en mogen de filmmakers ontmoeten. Maar we ontmoeten ook elkaar en dat is minstens zo belangrijk."

Op een lunch leidt Tom Brokaw, het legendarische Amerikaanse NBC News-anker en celebritycorrespondent, een gesprek in tussen de filmmakers van de documentaire Meru (over een team Amerikaanse klimmers die de Himalayatop Meru als eerste bedwingen) en de aanwezige incrowd. Zijn aanwezigheid is een voorbeeld van de Hollywoodmix van filmmakers en celebs, die voor buzz moet zorgen.

"Mensen moeten deze film zien en deze lunch moet ze overhalen dat te doen", legt Brokaw uit. "Als deze film dit jaar niet de prijs voor documentaire van het jaar wint, zou het me zeer verbazen." De docu wordt uiteindelijk niet genomineerd, maar dat is part of the game: sommige winnen, de meeste halen het niet. Beroemdheid en een Oscar komen niet vanzelf - het is big business.

It's all politics

Eerder in het seizoen zag ik ook acteur Matthias Schoenaerts zijn film Far from the Madding Crowd promoten. Hij werd geïntroduceerd door Hollywoods geheime wapen in New York, Peggy Siegal. Zij is het brein achter de lijst genodigden. Studio's huren haar in om hun campagnes te leiden en betalen haar grof geld om voor hun films de broodnodige Oscarbuzz te genereren. Peggy glijdt door evenement, luchtkust Matthias en zweeft dan naar haar voorgereden limo, op weg naar de volgende lunch.

Bill McCuddy besluit met de Amerikaanse wijsheid dat niets vanzelf gaat - it's all politics: "Wanneer je de credits aan het eind van de film ziet staan, staan deze lunches er niet bij, maar ze zijn net zo belangrijk als de film zelf."

Michiel Vos. Beeld Natan Dvir / Polaris Images
Michiel Vos.Beeld Natan Dvir / Polaris Images
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234