Dinsdag 31/03/2020

De beste acteur is geen acteur

Barkhad Abdi stond nooit voor de camera, maar won een Bafta voor zijn debuutrol in Captain Phillips van Paul Greengrass. Opnieuw bewijs dat ook amateur-acteurs verbluffende prestaties kunnen neerzetten. Twee regisseurs leggen uit waarom zij graag met anoniem talent werken.

Twee jaar geleden was de Amerikaans-Somalische Barkhad Abdi een limousinechauffeur in Minnesota. Afgelopen weekend kaapte de man de Bafta voor beste mannelijke bijrol weg, onder de neus van kleppers als Michael Fassbender en Daniel Brühl. Abdi won de prijs voor zijn debuutrol in Captain Philips, waarin hij de leider van een bende Somalische piraten vertolkt die een boot kapen. De rol van de kapitein van het schip werd gespeeld door Tom Hanks.

Het lot van de chauffeur, die als 14-jarige in de Verenigde Staten aankwam, veranderde dramatisch nadat hij door de crew van Captain Phillips werd gecast in een gemeenschapscentrum in Minneapolis. Zevenhonderd mannen meldden zich aan voor de rollen van de vier piraten. Abdi kreeg de rol van leider, drie van zijn vrienden bleken perfect als zijn drie mede-rovers.

De man, die als 12-jarige uit Somalië vluchtte voor de oorlog, ontpopte zich tot een waardige tegenspeler voor Tom Hanks. Hij schudde de punchline van de film "Look at me, I'm the captain now" er improviserend uit en rijft de ene award na de andere binnen.

Abdi's prestaties zijn opmerkelijk, maar zeker geen uitzondering. De broeders Dardenne zweren bij amateur-spelers voor hun bijrollen en ook Sin City-regisseur Robert Rodriguez draaide zijn eerste film El Mariachi met een cast vol onbekenden. "Wanneer acteurs geen sterren zijn, straalt hun vertolking een soort echtheid en geloofwaardigheid uit", zegt cineaste Dorothée Van Den Berghe, die niet-acteurs castte voor de hoofdrollen in haar prenten Meisje en My Queen Karo. "Helemaal anders dan wanneer het publiek een acteur als Matthias Schoenaerts in de huid van een personage ziet kruipen. Film leent zich beter voor amateur-acteurs dan theater, want je kunt met korte scènes werken en achteraf die goede stukken selecteren."

Niet opdagen

Een niet-acteur kan volgens veel cineasten magie opleveren, maar hij vraagt wel een speciale aanpak. "Meestal herschrijf ik mijn rollen op het lijf van de mensen die ik cast", vertelt regisseur Gust Van den Berghe, die voor zijn films Blue Bird en En waar de sterre bleef stille staan werkte met een niet-professionele cast. "Niet iedereen kan eender welke rol vertolken, maar in principe heeft elke mens minstens één rol in zich. Ik hou van de manier waarop niet-acteurs omgaan met de aanwezigheid van een filmcrew. Ze verliezen hun eigen identiteit niet door in het universum van de film te stappen. De vragen die ze stellen zijn eenvoudig en ik apprecieer dat als cineast. Maar je moet er als regisseur van een amateurcast wel mee kunnen leven dat je acteur niet opdaagt en dat je plots met zijn broer verder moet."

Dorothée Van Den Berghe stemde bij haar films My Queen Karo en Meisje haar hele cast af op niet-actrices die de hoofdrol speelden. "De chemie tussen de professionele en niet-professionele acteurs moest goed zitten. Om een niet-acteur tot zijn recht te laten komen, moet je een set creëren die zo vertrouwd mogelijk aanvoelt voor hen. "

Geen schild

Meer nog dan een herkenbare omgeving, is een vertrouwensband met de regisseur van levensbelang. "Een acteur moet een regisseur vertrouwen zoals een kind zijn ouders vertrouwt", zegt Gust Van den Berghe. "Daar staat tegenover dat je niet-acteurs met respect moet benaderen. Zij zijn overgeleverd aan jouw oordeel, want jij bepaalt welke scènes ze goed of slecht speelden. Niet-acteurs hebben hier geen schild voor, in tegenstelling tot professionele spelers. Daarom moet je er als cineast over waken dat je hun vertrouwen niet beschaamt."

Het grootste nadeel van amateurs is volgens Dorothée Van Den Berghe dat je hen dezelfde scène zelden vaker dan drie keer kunt laten spelen. "Anders gaat hun spontaniteit verloren." Maar de lichte aanpassingen lonen volgens de regisseuse enorm. "Met niet-acteurs werken is misschien riskanter, maar wanneer het goed uitdraait, werkt het fantastisch."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234