Woensdag 08/12/2021

De berenjacht is geopend

film

53ste berlinale in teken van tolerantie

Berlijn

Van onze verslaggever ter plaatse

Jan Temmerman

Gisteren is in het Berlinale-Palast aan de Marlene Dietrich Platz de 53ste editie van de Internationale Filmfestspiele Berlin officieel van start gegaan met de sensationele en kleurrijke, wervelende en opwindende filmmusical Chicago. De Duitse hoofdstad is meteen in de stemming voor een tiendaags filmfeest.

Een droge vrieskou overvalt hier telkens weer de festivalganger bij het verlaten van de warme bioscoopzalen, maar festivaldirecteur Dieter Kosslick, die vorig jaar de leiding overnam van oudgediende Moritz de Hadeln (die blijkbaar nog niet aan rusten toe is vermits hij nu het Filmfestival van Venetië leidt), heeft resoluut gekozen voor warmte in de harten en de geesten. Nadat hij vorig jaar, in de nadagen van het 9/11-trauma zijn eerste festival als nieuwe directeur had gelanceerd met de oproep/wens/verzuchting 'Accept Diversity', koos hij dit jaar voor het even dwingende als dringende 'Towards Tolerance' als overkoepelende festivalgedachte.

Kosslick selecteerde 22 speelfilms voor de competitie, waaronder drie van eigen (Duitse) bodem. Dat soort filmisch chauvinisme is natuurlijk ook in Cannes en Venetië merkbaar en die festivals zitten, geografisch althans, nog een eind uit de buurt van hun respectieve hoofdsteden en nationale regeringen (lees: geldschieters/sponsors). In Berlijn liggen de Bundestag en het Berlinale-Palast op loopafstand van elkaar. Een van de Duitse films, die hier nu in de running is voor de Gouden en Zilveren Beren, ziet er alvast op papier veelbelovend uit. In Goodbye, Lenin vertelt regisseur Wolfgang Becker het verhaal van een vrouw die in Oost-Duitsland in de herfst van 1989 een infarct krijgt en in coma raakt. Als ze zo'n acht maanden later weer bij bewustzijn komt, is de Berlijnse Muur inmiddels gesloopt en woont mutter Kerner dus eigenlijk in een ander land. Omdat hij vreest dat die schok haar een nieuw infarct zal bezorgen, besluit zoon Alex te doen alsof er niets gebeurd is.

Kosslich heeft duidelijk gekozen voor een mix van intelligent entertainment en eigenzinnige auteursfilms, samen met een mengeling van gevestigde festivalwaarden (zoals Patrice Chéreau met Son Frère, Steven Soderbergh met Solaris, Zhang Yimou met Ying Xiong/Hero, Michael Winterbottom met In This World, Alan Parker met The Life of David Gale, Claude Chabrol met La Fleur du Mal) en nobele onbekenden uit bijvoorbeeld Slovenië of Senegal.

Dat de Berlinale geopend werd en gesloten zal worden door grote Amerikaanse blockbusters, respectievelijk de musical Chicago en het epos Gangs of New York garandeert het festival de aanwezigheid van sterren die zeker belangstelling zullen genereren van talrijke media, die anders weinig of geen aandacht besteden aan de Berlinale. Volgende week dinsdag worden in Los Angeles trouwens de Oscarnominaties bekendgemaakt en verschillende Amerikaanse films die hier vertoond worden, behoren nu al tot de favorieten. Als de Oscarnominaties het nieuws zullen beheersen, zullen diverse genomineerden zich hier in Berlijn bevinden. Een uitstekende manier om de wereldpers te attenderen op het feit dat hier in het koude Berlijn een belangrijk filmfestival aan de gang is.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234