Dinsdag 01/12/2020

De beloftes van Leffingeleuren

Alle weekendtickets voor Leffingeleuren zijn de deur uit. Niet verwonderlijk natuurlijk, met Paul Weller, Wilco, Mixmaster Mike van de Beastie Boys en Tocadisco als belangrijkste publiekstrekkers. Dergelijke headliners behoeven geen introductie meer. Traditiegetrouw gunt het West-Vlaamse festival echter ook spannende nieuwlichters en cultpareltjes een plek onder de laatste zomerzon. We zetten ze voor alle gemak even op een rijtje. Door Gunter Van Assche

De drummer heeft een verleden bij Soulwax, en de gitarist/zanger voerde een prille versie van Arid aan. Toch doet Drums Are For Parades eerder denken aan The Melvins met moordlust in de vingers. Hun Gentse grooves en donderende drones herleiden je gehoor alleszins tot schroot en je beenderen tot gruis.

Het trio stelt op Leffingeleuren hun debuut Master voor: een langspeler die de draad oppikt waar het al even grandioze The Hickey Underworld die liet liggen. Met een beetje geluk vindt Younes Faltakh van The Hickey Underworld trouwens ook de weg naar West-Vlaanderen, voor een verschroeiend duet in ‘Beast’. Chris Goss van Masters of Reality noemde zich al supporter van de band. Na dit weekend zit het er ook dik in dat ook jij door de knieën zult gaan.

Imaad Wasif is inmiddels aan zijn derde soloplaat toe, maar wellicht doen alleen zijn hand- en spandiensten bij Yeah Yeah Yeahs, Alaska! of Lou Barlow een belletje rinkelen. Niet erg: wie zijn videoclip bij ‘Redeemer’ kent, weet à peu près waar hij zich aan kan verwachten. Naakte grietjes? Check! Zonnedans? Check! Hallucinante flow? Check! Wasifs hippie-chic in seventiesstijl wordt echter met een scheut schizofrenie overgoten. Of zoals hij zelf zingt in ‘Redeemer’: “I got a bad mood that precedes me”. Wie folk en garagerock het liefst op een likje acid of crystal meth hoort, vindt ongetwijfeld zijn gading bij deze psychedelicus.

Laten we het op een akkoordje gooien: als je er in slaagt om Deer Ticks ‘Goodbye, Dear Friend’ uit te zitten met droge ogen, zullen we je hartslag kostenloos komen opmeten. De kans is namelijk groot dat je al een tijdje dood bent. Frontman John Joseph McCauley III, een oude ziel in een jonge huid, zingt zich met zo’n gevoelige krak in de stem een weg naar je gemoed dat je hart wel gezandstraald lijkt te worden. Ook de rest van het kwintet klinkt overigens alsof het rampspoed en melancholie in de genen draagt. Geen idee wat Deer Tick live zal geven, maar een mens zou al gek moeten zijn om dit te willen missen. Of dood.

Brengen scherven geluk? Een mens gaat spontaan belang hechten aan bijgeloof wanneer hij het heerlijk nostalgische Grandchildren of the Revolution in de cd-lader schuift. Dat debuut is de optelsom van Tim Vanhamel en Pascal Deweze. En hoewel de plaat pas na het festival in de rekken ligt, kan de groep zijn hoge stek op de affiche alleen al verdedigen op basis van de vooruitgesnelde single ‘Let’s Not Fall Apart’. Die song gaat keurig in sixties gedrenkt en ruikt even hard naar bubblegum als naar het doorrookte houtwerk van ballrooms. Ook de rest van de plaat klinkt overigens zoals een verkleurde Polaroid oogt: als een snapshot van de voltooid verleden tijd. Mijmer dit weekend gerust een eind weg met deze getalenteerde combine achter het grollenprogramma Benidorm Bastards.

Wolf Parade is een vaste waarde in het indiemilieu, maar met Expo 86 zouden ze wel eens de stap naar het grote publiek kunnen maken. Zoiets wordt alleszins druk gefluisterd. Los van die opruiende praatjes kan de Canadese groep alweer bijzonder bekoren met zijn nieuwe plaat, waarop gitaren en keyboards de degens kruisen, en Arcade Fire steels om de hoek loert. Wie zijn muziek het liefst donker en nerveus heeft, wordt alvast op z’n wenken bediend door Wolf Parade. Ligt de weg naar de roem open voor deze jongens? Beslis dit weekend zelf.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234