Vrijdag 21/01/2022

Tech

De Belgische wafel, nieuw wapen van Google

null Beeld © rv
Beeld © rv

"Wafels not waffles." Met een kort teaserfilmpje lanceerde technologiereus Google gisteren een nog geheime actie in hartje New York. Genoeg voor pakken gespeculeer op het web. Een ding is zeker: het Belgische wafelkraam Wafels & Dinges heeft er iets mee te maken.

ROBIN BROOS

De link met de Belgische wafels is snel gelegd. Niet alleen lijkt de verpakking van de Google Wafel erg op die van Wafels & Dinges, ook de Vlaamse spelwijze van 'wafel' verraadt veel. Zeker omdat de begeleidende boodschap op Twitter het er opvallend inwrijft: "Wafels not waffles."

"Onze merknaam is nog elke dag voer voor gesprek", zegt Thomas De Geest (45), de Belg die acht jaar geleden zijn job bij IBM opzegde om in New York wafels te verkopen. "Dagelijks zijn er klanten die ons zeggen dat 'waffles' fout geschreven is. Als we dan uitleggen dat 'wafel' het Vlaamse woord is, willen ze vaak weten wat 'dinges' betekent. In ons concept zijn dat de toppings, en de eerste is altijd gratis."

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Aandacht trekken

Over de actie van Google kan hij weinig kwijt. Wat wel zeker is, is dat Wafels & Dinges op 29 juli onder Google-vlag door New York zal rijden. "Dat doen we wel vaker voor bedrijven", zegt De Geest. "Dat zijn dan acties waarbij voorbijgangers bijvoorbeeld een gratis wafel krijgen. Ze doen dat om op een originele manier de aandacht te trekken."

Wafels & Dinges deed al grote campagnes voor bedrijven als Samsung en GAP. Op de nationale feestdag reden ze dinsdag ook rond voor het biermerk Duvel. "Eigenlijk zijn we voor hen een mobiel reclamebord", zegt De Geest. "Met als grote verschil dat ik nog nooit mensen heb weten aanschuiven voor een reclamebord. We zijn natuurlijk maar een klein facet in de hele campagne. Het is aan de marketinggoeroes om uit te maken of wij daar iets interessants aan kunnen toevoegen."

En dat kunnen de wafeltrucks zeker. Het bedrijf hoort bij de grootste cateraars van New York. Wafels & Dinges heeft niet alleen trucks rondrijden, maar ook een eigen flagshipcafé en twee vaste standplaatsen op toplocaties: de Wafel Cabana vlakbij Macy's en een kiosk vlakbij het drukke Bryant Park.

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Piepklein

De Geest is fier dat zijn merknaam meteen herkend werd in de teaser van Google. "Toch mooi voor een klein, Belgisch bedrijfje", vindt hij. "Naar Amerikaanse normen zijn we ook piepklein. We opereren alleen in New York, maar in de VS word je pas interessant als je het ook buiten deze stad hebt bewezen. New York is Amerika niet."

Toch blijft De Geest voorlopig binnen de grenzen van New York. "We zijn een duidelijk, stedelijk concept", zegt hij. "Ik trek op termijn nog liever naar Raleigh in Noord-Carolina, dan naar de voorsteden. Want voor je het weet zit je ook in de grote winkelcentra. Daar heb ik echt geen zin in."

Ook verkopen is nog niet aan de orde, zegt De Geest. "Er is nog niemand komen vragen hoeveel het kost om de zaak over te nemen. Mocht er ooit het juiste aanbod komen, overweeg ik het wel. Maar daarvoor is het vandaag nog veel te vroeg."

Wat wil Google met wafels?

Wat wil Google nu met Wafels & Dinges promoten. Site TheNextWeb speculeerde eerst dat het technologiebedrijf een nieuwe betaalvorm zou lanceren, door de hashtag #paywithaphoto. Dat deed denken aan een systeem waar MasterCard op broedt, om de pincode van een kredietkaart te vervangen door een selfie. Maar allicht zal Google de plannen voor een eigen betalingssysteem nog niet ontrollen. In het filmpje wordt verwezen naar Google Photos, de app om foto's te bewaren en te ordenen. Die werd al eind mei geïntroduceerd, maar zou volgende week in de verf worden gezet met een wedstrijd rond foodtrucks in grote Amerikaanse steden.

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234