Zaterdag 05/12/2020

De Belgische filmregisseur van zestig miljoen

Cecilia VerheydenBeeld Debby Termonia

De trailer voor de videogame 'Watch Dogs' heeft er ondertussen ruim twaalf miljoen. De twee reclamefilmpjes die ze voor Carlsberg regisseerde zijn samen goed voor meer dan twintig miljoen kijkers en het stuntwerk voor Coca Cola in het Antwerpse Centraal Station was goed voor elf miljoen views. Op het internet is ze al een ster. Nu wil regisseuse Cecilia Verheyden ook het televisiescherm en de bioscoop veroveren.

Bij adverteerders op zoek naar YouTube-succes klinkt de naam van Cecilia Verheyden (28) als een klok. Zet haar achter een, liefst verborgen, camera en de clicks volgen als vanzelf. Een talent dat ze bij toeval ontdekte. "Ik heb er tijdens mijn studies nooit bij stilgestaan dat dit soort filmpjes mijn specialisatie zouden worden. Net als de meeste filmstudenten droomde ik van een langspeelfilm. Het plan was om voor mijn 21ste mijn eerste film te draaien. Achteraf bekeken was dat belachelijk ambitieus."

Hoe komt een razend ambitieuze filmregisseur in de reclamewereld terecht?
Verheyden: "Per toeval. Ik heb als eindwerk op de filmschool een kortfilm gedraaid en ik was daarvoor nog op zoek naar mensen die mijn titels wilden maken. Na wat googelen kwam ik bij twee gasten van productiehuis Monodot terecht. Die samenwerking liep heel vlot, ik heb hen nadien mijn CV doorgestuurd en toen zij opdracht kregen een kleinschalig reclamespotje voor Carslberg te draaien besloten ze het eens met mij te proberen. Dat spotje, waarin nietsvermoedende koppels plots in een filmzaal vol stoere bikers terecht komen, werd een gigantisch succes. Voor het vervolg op dat spotje kwamen ze opnieuw bij mij terecht en sindsdien zijn de aanvragen blijven binnenlopen. In de reclamebusiness word je heel snel in een vakje gestopt. Na een paar van die verborgen camera-filmpjes was ik al heel snel 'de stuntregisseur'."

Haal je als filmregisseur voldoening uit het draaien van korte reclamefilmpjes?
"Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht maar die filmpjes zijn super cool om te maken. Tijdens het draaien van zo'n spotje slaat je hart aan tweehonderd per uur. Je weet nooit hoe mensen zullen reageren. Tijdens het draaien van 'Watch Dogs' dacht ik constant 'stel dat nu niemand op de goede manier reageert'. Je bent voor dat filmpje helemaal naar LA gevlogen er staat daar een ploeg van 150 man te wachten, dat zorgt voor behoorlijk wat stress. Maar altijd is er wel een moment tijdens het draaien waarop we naar elkaar kijken en weten dat het goed komt. Het moment waarop we beseffen dat we die ene reactie hebben die we nodig hebben om er iets cools van te maken."

Hoe belangrijk vind je het aantal views dat zo'n filmpje haalt?
"Ik hou dat wel in de gaten natuurlijk. Maar het hitpotentieel speelt geen rol bij het selecteren van de projecten die we wel en niet willen doen. Dat potentieel is ook heel moeilijk in te schatten. Bij 'Watch Dogs' weet je wel dat zo'n filmpje druk bekeken zal worden. Het is dé game waar heel de wereld op zit te wachten. Maar veel hangt ook af van de omstandigheden. Eén van de Carslberg-filmpjes is gelanceerd net op het moment dat er op het Sint-Pietersplein witte rook uit de schoorsteen kwam en we dus een nieuwe paus hadden. Op zo'n moment begint iedereen die witte rook-beelden te delen en verdwijnt je spotje meteen naar de achtergrond. Een nieuw project moet vooral grensverleggend zijn. Het moet een uitdaging zijn en liefst ook één waar we voldoende budget voor krijgen."

Het volledige interview met Cecilia Verheyden kunt u vandaag in de weekendkrant van De Morgen lezen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234