Zaterdag 19/10/2019

De Belg heeft een nieuwe favoriete verslaving:

De inkomsten van gokkantoren zijn in vijf jaar tijd verdrievoudigd en ook het aantal gokverslaafden stijgt. Volgens experts is afkicken moeilijker dan ooit door de stortvloed aan reclames op sportwebsites en in stadions. Bruno Struys

iet alleen profvoetballers wagen al eens een gokje, de Vlaming tout court is aan het wedden geslagen. De inkomsten die organisatoren van weddenschappen ophalen zijn tussen 2011 en 2015 gestegen van 258 miljoen naar 787 miljoen euro.

Ondertussen stijgt ook het aantal gokverslaafden. Naar schatting 173.000 Belgen zouden een gokstoornis hebben, bij 43.000 daarvan zou het om een zware verslaving gaan. Ronny Willemen van de Centra voor Alcohol- en andere Drugsproblemen (CAD) in Hasselt ziet bij de meldingen op meldpunt gokhulp.be de populariteit van online sportwedden toenemen.

"Terwijl we vroeger zagen dat ze vooral gokten op bingotoestellen en in casino's, zien we nu dat meer en meer mensen hulp zoeken voor hun verslaving aan sportweddenschappen. En ongetwijfeld is dat maar het topje van de ijsberg. Door het grote taboe doet amper 6 procent van de gokverslaafden een beroep op hulpverlening."

"Elke verslaving is een taboe, maar bij een gokverslaving moet je ook nog eens toegeven dat je hebt verloren. Zolang een gokverslaafde blijft spelen, leeft hij in de illusie dat hij zijn verliezen nog wel zal goedmaken. In de marketingboodschappen gaat het dan ook enkel over wat je kunt winnen."

En aan marketingboodschappen geen gebrek. In de reclameblokken van een veel bekeken voetbalwedstrijd zitten soms tot acht spotjes voor sportweddenschappen. In voetbalstadions is het niet veel beter. We hebben het even nagekeken: van de zestien clubs in de hoogste voetbalklasse zijn er twaalf gesponsord door een gokkantoor. Daarnaast is er een dat de Pro League sponsort en een ander is vorige week tot officiële partner van de Croky Cup gekroond.

"Verschillende gokverslaafden die hulp hebben gezocht, kunnen nu niet meer naar hun favoriete sport gaan, simpelweg om niet meer te worden getriggerd", zegt Willemen. "Kansspelmarketing heeft het meest invloed op jongeren en op personen met een gokprobleem, net de twee groepen die de Kansspelcommissie en Nationale Loterij het meest willen beschermen."

Peter Naessens, voorzitter van de Kansspelcommissie is het daar grotendeels mee eens, maar wijst op een historische gevoeligheid. "Jongeren zijn op zoek naar entertainment en plezier, en de sportweddenschappen zijn extreem laagdrempelig. Maar we hebben in 2011 een wet doorgevoerd die orde moest scheppen in de veelheid aan illegale gokkantoren. In ruil voor het betalen van belastingen en het ondergaan van controle, kregen operatoren een vergunning en het recht om reclame te maken."

Op die manier kon de overheid verzekeren dat de meeste Belgen zouden gokken en wedden bij legale kantoren, wat meteen een goede zaak voor de schatkist betekende. Vervolgens moesten de gokkantoren een akkoord sluiten met de Kansspelcommissie, Jury voor Ethische Praktijken en een aantal andere actoren om die reclameboodschappen in te perken. Maar de verschillen bleken te groot.

Lesley-Ann Poppe

Op vraag van minister van Justitie Koen Geens (CD&V) werkt de Kansspelcommissie een aanzet uit voor een Koninklijk Besluit. Naessens: "Enerzijds werken we een regeling uit die het volume van reclameboodschappen moet beperken. Daarnaast willen we ook dat die reclame minder aantrekkelijk wordt voor gevoelige groepen zoals minderjarigen en voor problematische gebruikers. Ten derde willen we in de toekomst ook voorkomen dat bepaalde reclamenormen al te hijgerig worden opgezocht."

De strijd om de Belgische gokker zorgt niet alleen voor een veelheid aan reclame, maar ook voor agressieve strategieën. Gokverslaafden die zich vrijwillig op de zwarte lijst hebben laten zetten, klagen erover dat gokkantoren hen blijven lastigvallen.

De dubbele bonussen die een diep gedecolleteerde Lesley-Ann Poppe dit voorjaar aanprees op een affiche van een gokkantoor, konden uiteindelijk niet door de beugel volgens de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame. De reclame was te vrouwonvriendelijk. Misschien worden dit soort reclames in de toekomst sowieso stopgezet wegens te gokvriendelijk.

Willemen hoopt dat het Koninklijk Besluit ver genoeg gaat. Hij wijst erop dat sportweddenschappen toegelaten zijn vanaf 18 jaar, terwijl voor casinospelen, ook online, de leeftijdsgrens van 21 jaar geldt.

"Ik denk dat politieke partijen maar eens een standpunt moeten innemen, net zoals dat al is gebeurd in discussies over roken en cannabis. Misschien is het een goed idee om ook meer in te zetten op afradende boodschappen. Door campagnes tegen roken weten we dat dat werkt."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234