Vrijdag 16/04/2021

De beaujolais nouveau est arrivé, maar dan vooral in Azië

De hoogdagen van de beaujolais primeur zijn op het oude continent al jaren voorbij. Dat er nu een beaujolais nouveau rosé op de markt komt, heeft dan ook meer te maken met de Aziatische smaak. Al kan de wijnrage daar ook een flinke knauw krijgen.

door Kris Jacobs

Brussel l Alain Bloeykens, organisator van wijnbeurs Megavino, erkent wel dat de gouden dagen hier gedaan zijn, maar is ervan overtuigd dat de primeurwijnen het evengoed blijven doen als je het over de hele aardbol bekijkt. 'Geef iedereen in de Wetstraat een goede fles en je hebt zo een nieuwe regering.'

Dirk Rodriguez, van de rubriek 'Kurkdroog' in De Morgen Magazine, is duidelijk geen fan van beaujolais nouveau of primeur. "Als je op tien bourgognes nog één goede hebt, is die verhouding bij beaujolais één op de twintig. Pas op, de goede kunnen geweldig goed zijn, maar die zul je hier in de supermarkt heel moeilijk vinden. Dan moet je al naar de streek gaan."

De dagen dat Ferrari's naar Frankrijk scheurden om op de derde donderdag van november de nieuwe oogst in te slaan, zijn voorbij. Maar in de voorbije weken vertrokken vanaf de luchthaven van Luxemburg wel zeven cargotoestellen naar het Verre Oosten. In totaal verscheepten die 1,25 miljoen flessen van de nouveau naar Japan, Korea en Taiwan. De Japanners waren vorig jaar goed voor 1,1 miljoen flessen. Dit jaar wordt wel verwacht dat dat zou dalen tot 850.000 flessen. Daar zit de yen voor iets tussen, maar ook in het land van de rijzende zon zou de hype over haar hoogtepunt heen zijn.

Met name is nu voor de Japanse markt officieel een beaujolais nouveau rosé geïntroduceerd. Vorig jaar werd die al geprobeerd, dit jaar worden er 400.000 flessen van verkocht, een druppel in de wijnoceaan van de 50 miljoen stuks beaujolais nouveau die dit jaar geproduceerd worden. "Ik heb het nagevraagd bij de Belgische grootwarenhuizen: niemand heeft die rosé ingeslagen", aldus Bloeykens. "De inkopers vrezen dat daar hier geen markt voor bestaat." Voor de prijs moet u de klassieke variëteit in onze rekken echter niet laten: een fles moet net als vorig jaar netjes onder de 5 euro blijven.

Wereldwijd ziet Bloeykens trouwens vooral dat er vraag blijft naar primeurwijnen. "Het jaargetijde ligt voor ons ook slecht. Primeurs zijn wijnen die je fris dient te drinken, die veeleer in de lente passen. Op dat moment zien we inderdaad een toename van de primeurs, maar dan niet uit Frankrijk. In Zuid-Afrika wordt bijvoorbeeld geoogst in maart, april. Twee maanden later is hun primeur klaar."

En ook de beaujolais nouveau blijft maar nieuwe publieken aanboren. "China is zeker het volgende groeiland. En je ziet nu ook dat de jonge rijke Russen en Oekraïeners - die toch de middelen hebben om zich prijziger wijnen aan te schaffen - hoog oplopen met de beaujolais. Waarom? Simpel, om erbij te horen."

Rodriguez ziet in de nouveau vooral een hype voor niet-wijndrinkers: "Als je alleen maar zoete martini gewoon bent, bon, dan gaat het wel." Bloeykens erkent wel dat het een marketinggegeven is, maar ziet toch nog een andere kant aan het verhaal. "Het gaat 'm vooral om het feest. Je moet zien hoe dat ontstaan is: iedereen kwam dan op die dag op straat, met vrienden, niet om te proeven, maar om gezellig een glas te drinken, met wat salami en ham erbij. Het staat nu chic om te zeggen dat het merde is, maar het gaat 'm niet om de kwaliteit. Na nieuwjaar kun je die sowieso niet houden. Het draait om het moment, en daar genieten wereldwijd miljoenen mensen van. Mooi toch?"

En is hij dit jaar vooral geschikt om in het zwembad te kappen? "Beaujolais nouveau bevat vaak veel zuren, soms zelfs agressief, maar we hebben dit jaar een mooie september gehad. En hij is nu toch meer wijn dan gewoonlijk. Niemand zal natuurlijk zeggen dat zijn wijn slecht is, maar ik heb geproefd, en al bij al is het goed."

Het gaat 'm niet om de kwaliteit maar om het feest

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234